Vergelijk Ford Focus C307 (2004-2011) reviews

Vergelijk Ford Focus C307 (2004-2011) reviews van AutoWeek, ANWB en TopGear

Weinig modellen komen er in zoveel smaken als de tweede generatie van de Ford Focus (de ‘C307’). De Europese Amerikaan is er namelijk als drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, stationwagon, cabriolet en bovendien als zeer potente ‘hot hatch’. De stationwagon werd echter het best verkocht. Hoewel de meeste kopers dus voor ruimte kiezen, is de vraag op welke punten de Ford Focus nog meer uitblinkt. Hoe zit het met de rijeigenschappen? En hoe scoort de Focus op het gebied van betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs? Op basis van de reviews van ANWB, AutoWeek en TopGear vertellen we je het precies.

Jens Holierhoek

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,2

AutoWeek gebruikers geven de Ford Focus gemiddeld een 4.2/5

AutoWeek logo

“Stug, maar niet keihard”


ANWB logo

“Goede rijeigenschappen”


TopGear logo

“De auto die alles heeft”

Plus- en minpunten

Prettige reisauto
Behoorlijk sportief
Betrouwbaar
Grote wielen maken hem gevoelig voor spoorvorming
Rammelt soms op pokdalig asfalt
Instap achterin niet zo comfortabel
Echt waar, hij heeft bijna de wegligging van een sportauto
TopGear

Betrouwbaarheid Ford Focus (2004-2011)

ANWB noemt de Ford Focus van de tweede generatie kwalitatief een heel goede auto. Op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht weet het wel dat er een aantal kleine euvels voorkomt. Zo kan de bijrijder per ongeluk tegen het zekeringskastje trappen dat onder het handschoenenkastje zit. Stekkers raken dan los. En een slecht contact op het massapunt onder de accubak kan tot startproblemen leiden. Diesels kunnen last krijgen van vastzittende uitlaatgas-recyclingsystemen. Soms is reparatie nodig, maar een gerichte tik met een hamer kan ook helpen, volgens de Wegenwacht. Waterlekkage brengt bovendien de elektrische ramen een enkele keer van slag.

Rijeigenschappen Ford Focus (2004-2011)

AutoWeek omschrijft de besturing van de Focus als haarscherp. Het weekblad vindt de Focus wel redelijk stug, maar niet keihard. De handmatige vijfversnellingsbak schakelt prettig, waarbij de derde versnelling er niet automatisch in valt, maar een extra duwtje naar rechts nodig heeft. AutoWeek noemt de Ford Focus een van de best rijdende modellen in zijn segment. TopGear zegt dat de besturing hoogstaand is en typeert de wegligging van de Ford als haast sportwagen-waardig. De Focus overtuigt met z’n wegligging, stabiliteit en wendbaarheid, voegt ANWB toe. De wielrijdersbond vindt de vering wel best stevig, zeker als er grote wielen zijn gemonteerd.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€17.991

Vermogen kW van/tot

59 kW / 166 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Ford Focus (2004-2011)

ANWB reed een Ford Focus voorzien van een 1,6-liter benzinemotor. Een praktijkverbruik van 1 op 13 à 14 is daarmee heel goed haalbaar, klinkt het. De 1.8 is echter een stuk minder zuinig: tussen 1 op 10 en 11, registreerde ANWB. AutoWeek voelde de Ford Focus Econetic aan de tand. Diens 109 pk sterke 1,6-liter viercilinder is goed voor een praktijkverbruik van 1 op 17,9. TopGear gaf de voorkeur aan de 2.0 TDCi. Die diesel kent een verbruik van 7 liter per 100 kilometer bij reëel rijgedrag, aldus het automagazine.

Prijs Ford Focus (2004-2011)

In een van haar vergelijkende tests zet AutoWeek de Ford Focus onder meer naast de Volkswagen Golf, Fiat Bravo en Peugeot 308. Volgens AutoWeek kost een Ford Focus hatchback met bouwjaar 2010 anno 2023 evenveel als een vergelijkbare Volkswagen Golf die even oud is en een haast gelijke kilometerstand heeft. Zowel de Ford als de Volkswagen zijn op hun beurt iets duurder dan een Peugeot 308 die ook uit 2010 stamt. De Fiat Bravo, nota bene een jaartje jonger, is het goedkoopst van het kwartet.