Hyundai bracht in 2021 alweer de vierde generatie van de Tucson op de markt. Het succes van de Tucson markeerde min of meer het begin van het compacte SUV-segment waarin het inmiddels aardig druk is geworden. De laatste generatie Tucson kenmerkt zich door een scherp design waarmee de herkenbaarheid van de Koreaan een stuk groter is geworden. De vraag is of deze generatie het succes van zijn voorgangers kan evenaren. Voor deze vergelijking leggen we de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear naast elkaar om te zien wat er over de Tucson wordt geschreven.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Hyundai Tucson gemiddeld een 4.3/5
“Hoogwaardig interieur”
“Kwalitatief echte Hyundai”
“Een goede allrounder”
“Perfect is ‘ie niet”
Het interieur is bijzonder hoogwaardig en groeit zo uit tot de top van dit segment
Net als de voorgaande generatie van de Hyundai Tucson staat de vierde generatie als betrouwbaar te boek. ANWB geeft aan dat hulp bij een lekke band nog wel handig kan zijn, maar zelfs een lege 12-Volts accu wordt door de auto zelf opgelost – de hybride accu zorgt er eenvoudigweg voor dat deze weer zijn werk kan doen. Volgens ANWB blijft een Hyundai gewoon doorrijden met ‘tonnen’ achter de wielen.
De Hyundai Tucson van deze generatie is alleen nog als hybride beschikbaar. Naar de mening van AutoWeek doet deze aandrijving zijn werk soepel en zonder schokken of onverwachte reacties. Door de hybride aandrijving voelt de Tucson wel zwaar en groot aan. Autovisie noemt de Koreaan een ‘echte allemansvriend en een echte gezinsauto’. Volgens de journalist zijn de aanwezige assistenten behoorlijk goed. ANWB vindt juist dat deze te nadrukkelijk aanwezig zijn. Omdat overzicht volgens ANWB tegenvalt is de bond blij met de standaard achteruitrijcamera. TopGear zegt dat het onderstel aan de harde kant is: een tandje minder was fijner geweest.
TopGear is niet erg enthousiast over het infotainmentsysteem in de Hyundai Tucson. Het blad vindt het design niet up-to-date, er moeten soms toch te veel handelingen worden uitgevoerd. Daardoor voelt het alsof er net even wat langer over nagedacht had moeten worden. AutoWeek vindt het scherm wel passen bij de rest van het interieur. Het blad vindt het interieur verder meer uitgesproken en het kwaliteitsgevoel ‘erg goed’. ANWB is vooral blij dat er nog touchknoppen aanwezig zijn voor de radio en klimaatcontrole. Daarnaast is de bond te spreken over de 'zeeën van ruimte’ achterin de Tucson en de verstelbare rugleuningen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De Hyundai Tucson is wat AutoWeek betreft geen zuinigheidswonder. Het weekblad komt op een verbruik van 1 op 13,2 in zijn test. In een andere test komt het op 1 op 15,4, daarmee is het alsnog een zuinige auto volgens het blad. ANWB haalt in de hybride auto ook een verbruik van 1 op 15,4 en vindt dat een keurig resultaat voor een auto van dit formaat. Over onderhoud en afschrijving is niets gezegd in de reviews.
Veel ‘value for money’ is wat Autovisie over de prijs van de Hyundai Tucson zegt. Volgens dit magazine zijn er veel goed werkende assistenten aanwezig en is de Tucson comfortabel en praktisch. AutoWeek vindt de Tucson ‘concurrerend geprijsd’ en ANWB noemt de vanafprijs scherp. Volgens de bond blijft dat prijsvoordeel ook overeind als je de Tucson gaat aankleden.