De Ford Focus van de vierde generatie (de ‘C519’) heeft een eer hoog te houden als het om rijdynamiek gaat. Dit is immers een van de best sturende modellen in zijn klasse. Met de vierde generatie stapte Ford af van een breed aanbod aan carrosserievarianten. Voortaan kies je uit een vijfdeurs hatchback of een ruime stationwagon. En ja, de fijne EcoBoost-motoren zijn terug, deel uitmakend van een mild-hybride aandrijflijn. Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear kijken we graag hoe goed de Focus is. Zij beoordeelden de compacte middenklasser op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Ford Focus gemiddeld een 4.2/5
“Comfortabel en dynamisch”
“Een steengoede auto”
“Fijne vering en demping”
“Iets te lichte besturing”
Hij is vlug, lenig en responsief
Een Ford Focus van de vierde generatie kan opeens last krijgen van uitvalsverschijnselen, weet ANWB. De auto start niet en het dashboard reageert evenmin. Dat lijkt erger dan het is, want de oorzaak is een kleine storing in de zekeringkast, aldus de Wegenwacht. De 1,5-liter diesel krijgt soms te maken met lekkage in de vloeistofgekoelde intercooler. Ook kan de korte nokkenasketting uitrekken. De motor stopt er dan mee. Volgens de Wegenwacht is zo’n uitgerekte ketting het gevolg van slecht of te laat onderhoud. Al met al noemt ANWB de Focus behoorlijk betrouwbaar.
De Focus is een zeer goed en precies sturende auto. Er is een uitstekende balans gevonden tussen comfort en voelen-waar-je-mee-bezig-bent, zegt ANWB. Het vindt het onderstel bovengemiddeld goed. TopGear duidt de Ford als vlug, lenig en responsief. De vering en de demping zijn zo goed dat je van slecht wegdek geen last hebt. Autovisie noemt de Ford Focus een zalig rijdende auto met een weggedrag waar de liefhebber van smult. De besturing is wel iets te licht, maar zeer precies. AutoWeek merkt op dat de Focus trefzeker schakelt. De auto biedt een plezierige mix van comfort en dynamiek, klinkt het.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed met de bekende 125 pk sterke 1.0 EcoBoost. Het haalde een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 15,9. Ook de 1.5 mocht mee op een testrit en noteerde een verbruik van 1 op 15. Autovisie stapte in de mild-hybride met 125 pk en tekende een testverbruik op van 1 op 18,9. AutoWeek registreerde met hetzelfde model 1 op 17,2. Het weekblad ging bovendien op pad met de 155 pk sterke EcoBoost-motor en had 1 liter brandstof nodig om een afstand van 16,1 kilometer af te leggen.
In een vergelijkende test liet AutoWeek de Ford Focus het opnemen tegen de SEAT Leon en Toyota Corolla. In een andere rijreportage is de Opel Astra de tegenstander van de Focus. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Ford Focus hatchback uit 2021 meer dan een vergelijkbare SEAT Leon met een eveneens nette lage kilometerstand. Het goedkoopst van het viertal is de Opel Astra en het kostbaarst de Toyota Corolla. Al met al is de Ford Focus het op één-na-duurst. ANWB weet hoe dat komt: er is veel vraag naar de Ford Focus, waardoor de auto relatief prijzig is als occasion.