De Ford Focus van de derde generatie (de ‘C346’) is er net als zijn voorganger in weer tal van smaken. Naast de populaire stationwagon kun je kiezen uit een hatchback en sedan, waarbij het Amerikaanse merk het meer dan ooit op efficiency gooide. Vooral de EcoBoost-motoren zijn behoorlijk zuinig, maar ondertussen wel flink krachtig. Of dat ook tot prima rijeigenschappen leidt, dat weten ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Op basis van hun reviews geven we je graag een idee of de Ford Focus een ideale auto voor jou is. Daarbij kijken we ook naar betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Ford Focus gemiddeld een 4.2/5
“Fijn en stabiel onderstel”
“Behoorlijk ruimteaanbod”
“Stil en geciviliseerd”
“Betaalbare auto”
De Focus is een middenklasser met de rijeigenschappen van een hot hatch
ANWB weet op basis van de ervaringen van de Wegenwacht met de derde generatie Ford Focus dat er soms storingen in de elektronica zich voordoen. De massakabel tussen accu en carrosserie werkt niet altijd naar behoren of het hoofdrelais is stuk. In beide gevallen zal de motor niet aanslaan. Als de bijrijder per ongeluk tegen het zekeringskastje trapt dat zich net onder het handschoenenkastje bevindt, kunnen ook stekkers loslaten. Volgens Autovisie komt het bij modellen met EcoBoost-motor van voor de facelift voor dat de koelslang poreus is. Cilinderkop- en motorschade liggen dan op de loer.
Autovisie vindt de rijdynamiek van de Ford Focus geweldig. Het noemt de Focus zelfs een praktische middenklasser met de rijeigenschappen van een hot hatch. Je kunt onbedaarlijk hard door bochten zonder noemenswaardig overhellen, vult TopGear aan. De besturing is precies direct genoeg, aldus het automagazine. ANWB roemt de Focus om zijn fantastische wegligging en zijn erg goede bochtgedrag. De auto heeft een prettig afgestemd onderstel, waarbij comfort en sportieve rijeigenschappen samengaan, zegt de wielrijdersbond. AutoWeek typeert de versnellingsbak van de Amerikaan als trefzeker. De driecilinder van de gereden 1,0-liter EcoBoost met 125 pk is bovendien altijd bij de les.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
AutoWeek reed een aantal keer met de 125 pk sterke 1.0 EcoBoost. De eerste keer kwam het weekblad tot een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 11,6, de tweede keer zet het daar een verbruik van 1 op 14,5 tegenover. Keurig vindt het dat. ANWB reed dezelfde versie en noteert 1 op 18,2, terwijl TopGear op 1 op 13,9 blijft steken. Met de 1,5-liter en 1,6-liter Ecoboost-versies tekent ANWB een verbruik op tussen de 1 op 13 en 14. ANWB vindt de vaste kosten van de Ford Focus laag.
In een vergelijkende test zet AutoWeek de Ford Focus naast onder andere de Mazda 3, Toyota Auris en Peugeot 308. Volgens AutoWeek kost een Ford Focus hatchback met bouwjaar 2017 anno 2023 net iets meer dan een vergelijkbare Peugeot 308 die ook uit 2017 komt. Daarbij gaat het om een 308 met eveneens een behoorlijk nette kilometerstand. Het duurst van het kwartet is de Toyota Auris, terwijl de Mazda 3 zich met zijn prijspeil tussen de Toyota Auris en de Ford Focus in nestelt. Ook de Toyota en Mazda komen uit 2017 en kennen een vergelijkbaar kilometrage.