Hybride auto: alles wat je moet weten

Hybride auto
Marek Debicki10 minuten leestijd7 oktober 2025

Een hybride auto is een auto die een combinatie van technieken gebruikt voor de aandrijving. In de praktijk zijn dit auto’s die gebruikmaken van zowel een verbrandingsmotor (benzine, diesel of gas) als een elektromotor. Deze 2 motoren kunnen op verschillende manieren samenwerken. Ook de stroom die deze elektromotor nodig heeft, kan op diverse manieren worden opgewekt. Deze veelzijdigheid maakt dat er voor ieder type bestuurder en iedere toepassing een goede hybride auto te vinden is. Ontdek hier meer over dit type auto.

Zo ontstond de hybride auto

Je denkt misschien dat dit type auto van de laatste decennia is, maar niets is minder waar. De uitvinder van de hybride auto is namelijk Ferdinand Porsche – van het gelijknamige sportautomerk. Zijn uitvinding, Semper Vivus genaamd, stamt al uit 1899. Toch duurde het bijna een eeuw voordat de eerste seriegeproduceerde hybride auto kwam: de Toyota Prius zag in 1997 het levenslicht, in een tijd dat milieubewustzijn begon te leven. Ondanks het groeiende milieubewustzijn duurt het opnieuw enige jaren, tot halverwege de jaren 10 van deze eeuw, voordat merken in groten getale beginnen te volgen.

Hoe werken verschillende soorten hybrides?

In een hybride auto werken in de regel een verbrandingsmotor en een elektromotor samen. Hoe ze dat doen, is afhankelijk van het type hybride auto. Hieronder lees je kort per type hybride hoe deze auto werkt.

Plug-inhybride (PHEV)

De naam van de plug-inhybride verraadt hoe hij aan zijn stroom komt: je plugt hem in, dus laadt hem op via een stroomkabel. Daarnaast laadt een PHEV over het algemeen ook op door energie die vrijkomt uit bijvoorbeeld remmen en uitrollen, maar dit is niet genoeg om de accu’s volledig op te laden. Een plug-inhybride heeft een grote accu die de auto in staat stelt langere stukken volledig elektrisch te rijden. In sommige gevallen rijden bestuurders hun dagelijkse kilometers zonder een druppel brandstof te verbruiken. Lees meer over dit type auto en bekijk de beste plug-inhybrides.

Hybride zonder stekker (MHEV of HEV)

Bij de stekkerloze hybrides onderscheiden we de mild hybrid (MHEV) en full hybrid (HEV). Bij de MHEV zijn de startmotor en dynamo samengevoegd tot 1 onderdeel dat als een elektromotor kan ondersteunen. Zo springt deze motor bij als de auto wordt gestart en bij het optrekken. Bij een HEV is de elektromotor sterker en de accu groter, waardoor de auto ook stukken volledig elektrisch kan rijden. Beide hybrides halen hun stroom uit vrijgekomen energie van bijvoorbeeld remmen en uitrollen. Lees hier meer over een hybride zonder stekker.

Extended Range Electric Vehicle (EREV) of seriehybride

Tot slot is er nog de Extended Range Electric Vehicle (EREV) of Range Extender Electric Vehicle (REEV). Enige tijd werden deze auto’s (zoals de BMW i3) gezien als elektrische auto’s, maar in werkelijkheid zijn het hybrides. De auto wordt in dit geval voortgestuwd door de elektromotor. De brandstofmotor fungeert als een aggregaat om de elektriciteit op te wekken. Ondanks dat je dus het rijgedrag van een elektrische auto hebt, verbruik je brandstof en stoot je CO2 uit.

Wanneer is een hybride auto de beste keuze?

“Vroeger” was het heel simpel: reed je veel kilometers, dan koos je voor diesel of lpg. In alle andere gevallen volstond benzine. Tegenwoordig heb je de keuze uit (onder andere) benzine, diesel, hybride en elektrisch. Wanneer kies je voor hybride?

Geen laadpunt in de buurt

Een doorslaggevende reden om een HEV of PHEV te kiezen zal voortkomen uit het feit of er een laadpunt in de buurt is. Heb je niet zo’n laadpunt tot je beschikking, dan zul je waarschijnlijk iets zonder stekker willen. Dat wordt dan een benzineauto, dieselauto, MHEV of HEV (dus stekkerloze hybride). Diesel brengt hoge motorrijtuigenbelasting met zich mee. Met een MHEV of HEV kun je een grotere auto rijden en de brandstofkosten toch drukken ten opzichte van een benzineauto. Ontdek meer over de vergelijking tussen hybride en benzine.

Laadpunt in de buurt

Heb je een laadpunt tot je beschikking, dan is er ineens meer keuze: de plug-inhybride (PHEV) en elektrische auto komen in beeld. Zo kun je veel stukken (of alle stukken) volledig elektrisch rijden en weinig tot geen benzine verbruiken. Ga je dan voor volledig elektrisch of wil je toch nog een verbrandingsmotor erbij? Dat is sterk afhankelijk van je situatie. Bijvoorbeeld: Wil je een zware aanhanger trekken? Dan zijn er een stuk meer hybrides dan elektrische auto’s die dat kunnen – zeker als je ook nog aan een budget gebonden bent. Maak je (veel) lange ritten waarbij je weinig laadpunten tegenkomt of geen tijd hebt om te laden? Dan is het belangrijk dat je een verbrandingsmotor hebt die kan bijspringen. In het algemeen is een elektrische auto in aanschaf duurder dan zijn hybride tegenhanger. Door de complexere techniek is een hybride wel duurder in onderhoud dan een ander type auto.

Lees hier meer over de vergelijking tussen hybride en elektrisch rijden.

De voor- en nadelen van hybride auto’s

Hierboven las je al allerlei redenen om al dan niet voor een hybride auto te gaan. Hieronder zetten we ze nog eens op een rij, zodat je overzichtelijk hebt wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn om je beslissing te maken.

  • Voordelen
  • Je benzineverbruik is lager zonder dat je hoeft in te leveren aan motorkracht.
  • Er is geen sprake van range anxiety omdat je op de benzinemotor verder kunt.
  • Hybrides zijn in aanschaf goedkoper dan vergelijkbare elektrische auto’s.
  • Nadelen
  • Vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting.
  • Daarover gesproken: hybrides zijn zwaarder en daardoor duurder in de motorrijtuigenbelasting.
  • De techniek is complex en moet door een (prijzige) specialist worden onderhouden.

Lees hier meer over de voor- en nadelen van hybrides per type hybride.

Wat voor soort auto’s kun je als hybride krijgen?

Waar het ooit begon met de nogal apart vormgegeven Toyota Prius, is er inmiddels een heel speelveld van auto’s met dit type aandrijving – van goedkope stadsautootjes tot onbetaalbare supercars. Dus de keuze is aan jou: zoek je een grote hybride auto of juist een kleine hybride auto? Ook is er voor elke behoefte een hybride. Hieronder lees je er meer over.

Zoeken op carrosserie

Je vindt hybride aandrijvingen in ongeveer elke carrosserie. Zo is er de hybride SUV die een van de populairste aandrijvingen combineert met de populairste carrosserievorm. Gezinnen kunnen daarnaast kiezen voor een hybride stationwagon of een hybride hatchback. Daarnaast vind je deze combinatie van een verbrandings- en elektromotor in auto’s voor specifiekere doelgroepen. Zo heb je als zonaanbidder keuze uit enkele hybride cabrio’s en kiest de ondernemer die zuinig wil rijden voor een hybride bus.

Zoeken op specifieke behoefte

Mocht je geen specifiek type auto in gedachten hebben, dan heb je bij ons ook de mogelijkheid om op een bepaalde behoefte te zoeken. Zo vergelijken wij voor jou zevenzits hybride auto’s, zoeken wij de beste hybride trekauto en vind je bij ons een passende hybride auto met hoge instap. Of wil je juist de zuinigste hybride auto, of ben je in het bijzonder op zoek naar een betrouwbare hybride of een betaalbare hybride auto? Wat je ook zoekt, wij vergelijken de beste keuzes zodat jij dat niet hoeft te doen.

Hybride kopen: waarop letten?

In een hybride auto zitten 2 systemen die samenwerken om je auto voort te stuwen. Daardoor heb je het beste van 2 werelden, maar ook 2 systemen die je moet inspecteren. Je hebt zowel de inspectiepunten die je bij een auto met verbrandingsmotor hebt als die van een elektrische auto. Dit zijn de voornaamste aandachtspunten:

  • Voorop staat dat een occasion altijd netjes volgens fabrieksschema onderhouden moet zijn. Dit geldt bij elke auto, dus ook bij een hybride. In het onderhoudsboekje (of in sommige gevallen in de boordcomputer) zie je wanneer de auto welke beurt heeft gehad.
  • Elke auto heeft zijn specifieke aandachtspunten. Door te googelen op het merk + type in combinatie met het woord “aankoopadvies”, kom je die specifieke punten vaak tegen.
  • In een (plug-in)hybride zit een accupakket en net als bij een volledig elektrische auto degradeert dat accupakket. Accudegradatie heeft invloed op de beschikbare elektrische actieradius van de hybride auto. Doe een (onafhankelijke) check om te kijken hoeveel capaciteit er nog over is van de accu.
  • Veel hybrides halen hun elektriciteit uit de energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen. Doordat dit systeem zelf de auto afremt, hebben sommige hybrides last van roestende remschijven, simpelweg omdat deze nauwelijks in actie hoeven te komen. Let er bij een tweedehands hybride dus op of deze schijven niet te ver doorgeroest zijn.
  • Reken erop dat slechts een handvol plug-inhybrides een snellaadfunctie heeft, zoals EV’s dat bijna allemaal hebben. Het opladen van je hybride duurt daardoor vaak meer dan anderhalf uur en soms zelfs meerdere uren. Even onder het genot van een ‘bakkie’ de auto volledig opladen is er dus (meestal) niet bij.

Kosten van een hybride auto per 2025

Jaren geleden kon je met een hybride nog van flinke financiële voordelen genieten, maar die tijd is per 1 januari 2025 zo goed als voorbij. Er is hier en daar nog een voordeeltje te vinden, maar veel winst valt er niet te behalen. Dit moet je weten over de kosten van een hybride per 2025:

  • De belasting op een hybride kende ooit flinke kortingen, maar die zijn bijna verdwenen.
    • De bpm (aanschafbelasting) wordt aan de hand van de CO2-uitstoot gemeten en die meting is per 2025 voor nieuwe stekkerhybrides strenger. Vanaf 2027 wordt die meting nog strenger.
    • De korting op motorrijtuigenbelasting voor plug-inhybrides verdwijnt per 1 januari 2026. Deze korting is in het leven geroepen voor stekkerhybrides met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer en bedroeg 50%. Deze korting was mede om het hogere gewicht (waarop motorrijtuigenbelasting wordt gebaseerd) van deze hybrides te compenseren. In 2025 is de korting er voor het laatst en is hij verlaagd naar 25%.
  • Tot 2025 bestond er een aanschafsubsidie voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s, de zogenaamde SEPP. Die gold zowel bij aanschaf als bij private lease. Een subsidie voor een hybride auto is er nooit geweest. Dus zowel bij de koop als bij private lease van een hybride auto betaal je het volledige bedrag.
  • Een aandachtspunt van alle tijden is het onderhoud van een hybride auto. Dat is door de 2 systemen specialistisch en kostbaar werk. Daardoor is een hybride in het onderhoud duurder dan een ander type auto.
  • Eveneens niet per se voor 2025, maar in het algemeen is het goed om kritisch te kijken naar het verbruik van een hybride auto. Vooral de fabrikanten van zogenaamde PHEV’s beloven vaak gouden bergen. Zeker als je de meeste stukken elektrisch rijdt, kun je heel veel besparen op brandstofkosten. Rijd je vaak langere stukken waarbij de accu leeg raakt, reken er dan op dat je de fabrieksopgave bij lange na niet gaat halen.

De beste hybride auto’s per type in 2025 volgens onze expert

Uit het ruime aanbod van hybrides is het lastig om de allerbeste auto’s te kiezen. Wij doen dit daarom graag voor jou. Dit zijn de beste allrounders in hun categorie. Wil je meer weten en meer keuze? Lees dan hier over de beste en populairste hybrides van 2025. In hun klasse zijn dit de drie koplopers, volgens automotive-expert Marek Debicki:

  • Weinig tot geen plug-inhybrides bieden zoveel waar voor hun geld als de Skoda Superb 1.5 TSI IV PHEV. Je hebt meer dan genoeg vermogen, een elektrische actieradius die in de praktijk tot wel 120 kilometer kan oplopen en een puist aan ruimte. Lees hier meer over de Skoda Superb en vind hier Skoda Superb hybride occasions.
  • Liever een full hybrid zonder stekker (HEV)? Dan valt onze keuze op de Toyota RAV4 2.5 Hybrid. Op het gebied van betrouwbaarheid is deze ruime SUV ongeslagen. Wil je een caravan trekken? Kies dan de AWD, want die mag met 1.650 kilogram meer dan het dubbele van de voorwielaangedreven uitvoering trekken. Lees meer over de Toyota RAV4 en bekijk Toyota RAV4 hybride occasions.
  • Hij wordt niet meer gemaakt (met dank aan de SUV-hype) en dat is jammer, want de Ford Focus Hybrid is en blijft een fantastische mild hybrid (MHEV). Zijn sportieve weggedrag, betrouwbare techniek en riante binnenruimte vormen een perfecte combinatie. Meer hierover lees je in onze vergelijking van Ford Focus C519 reviews en in de algemene informatie over de Ford Focus. Hier zoek je direct Ford Focus Hybrid occasions.
  • Het was niet moeilijk om de Nissan Qashqai e-Power tot beste Range Extender Electric Vehicle (REEV) te bekronen, want concurrentie is er nauwelijks tot niet. In deze auto zorgt de elektromotor voor de aandrijving en dient de benzinemotor als aggregaat. Op Gaspedaal.nl hebben we het nodige geschreven over de Nissan Qashqai. Kijk wat autojournalisten schreven over deze generatie in de Nissan Qashqai J12 reviewvergelijking. Hier zoek je direct naar Nissan Qashqai hybride occasions.

Meest populaire hybride auto's op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride auto's, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 13, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Peugeot 308
  2. Hyundai Tucson
  3. Volvo XC90
  4. Renault Austral
  5. Toyota Yaris
  6. Volkswagen Tiguan
  7. Audi A5
  8. Audi A6
  9. Volvo V60
  10. BMW X5
  11. Lynk & Co 1
  12. Renault Mégane
  13. Skoda Octavia

Bekijk hybride aanbod

Veelgestelde vragen over hybride auto’s

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • nissan.nl
  • porsche.nl
  • skoda.nl
  • toyota.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op 7 oktober 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Actieradius hybride auto

17 juni 2025
Een groot voordeel van hybride auto’s – en dan met name plug-inhybride auto’s – is het feit dat ze in staat zijn om relatief korte afstanden te rijden op a
Brandstof

Beste hybride bus in 2025

21 mei 2025
Bestelbussen maken veel kilometers. Ze worden van hot naar her gesleept voor een rijke variatie aan klussen. Of het nou gaat om een bezorgdienst, een schil
Brandstof

Beste hybride auto zonder stekker in 2025

21 mei 2025
Hybride auto’s komen in drie variaties. Er is de mild hybride (MHEV), een uitvoering waarbij de elektromotor een geringe rol speelt en waarmee je geen stuk
Brandstof

Beste hybride 7-zitter in 2025

10 maart 2025
De 7-zitter is altijd een behoorlijk forse auto. Wie een auto wil die plaats biedt aan maximaal zeven personen, komt immers niet weg met een compact B-segm
Brandstof

Beste hybride auto met hoge instap in 2025

20 februari 2025
Een hybride auto met hoge instap is tegenwoordig bijzonder populair. Auto’s met een hoge instap – negen van de tien keer gaat het om SUV’s – bieden meerde
Hyundai Ioniq PHEV
Brandstof

Hoeveel verbruikt een hybride auto?

19 februari 2025
Het verbruik van een hybride auto kan – als je fabrikanten mag geloven – magische vormen aannemen. Het feit dat de benzine- of dieselmotor ondersteund word