Een hybride auto is een auto die een combinatie van technieken gebruikt voor de aandrijving. In de praktijk zijn dit auto’s die gebruikmaken van zowel een verbrandingsmotor (benzine, diesel of gas) als een elektromotor. Deze 2 motoren kunnen op verschillende manieren samenwerken. Ook de stroom die deze elektromotor nodig heeft, kan op diverse manieren worden opgewekt. Deze veelzijdigheid maakt dat er voor ieder type bestuurder en iedere toepassing een goede hybride auto te vinden is. Ontdek hier meer over dit type auto.
Je denkt misschien dat dit type auto van de laatste decennia is, maar niets is minder waar. De uitvinder van de hybride auto is namelijk Ferdinand Porsche – van het gelijknamige sportautomerk. Zijn uitvinding, Semper Vivus genaamd, stamt al uit 1899. Toch duurde het bijna een eeuw voordat de eerste seriegeproduceerde hybride auto kwam: de Toyota Prius zag in 1997 het levenslicht, in een tijd dat milieubewustzijn begon te leven. Ondanks het groeiende milieubewustzijn duurt het opnieuw enige jaren, tot halverwege de jaren 10 van deze eeuw, voordat merken in groten getale beginnen te volgen.
In een hybride auto werken in de regel een verbrandingsmotor en een elektromotor samen. Hoe ze dat doen, is afhankelijk van het type hybride auto. Hieronder lees je kort per type hybride hoe deze auto werkt.
De naam van de plug-inhybride verraadt hoe hij aan zijn stroom komt: je plugt hem in, dus laadt hem op via een stroomkabel. Daarnaast laadt een PHEV over het algemeen ook op door energie die vrijkomt uit bijvoorbeeld remmen en uitrollen, maar dit is niet genoeg om de accu’s volledig op te laden. Een plug-inhybride heeft een grote accu die de auto in staat stelt langere stukken volledig elektrisch te rijden. In sommige gevallen rijden bestuurders hun dagelijkse kilometers zonder een druppel brandstof te verbruiken. Lees meer over dit type auto en bekijk de beste plug-inhybrides.
Bij de stekkerloze hybrides onderscheiden we de mild hybrid (MHEV) en full hybrid (HEV). Bij de MHEV zijn de startmotor en dynamo samengevoegd tot 1 onderdeel dat als een elektromotor kan ondersteunen. Zo springt deze motor bij als de auto wordt gestart en bij het optrekken. Bij een HEV is de elektromotor sterker en de accu groter, waardoor de auto ook stukken volledig elektrisch kan rijden. Beide hybrides halen hun stroom uit vrijgekomen energie van bijvoorbeeld remmen en uitrollen. Lees hier meer over een hybride zonder stekker.
Tot slot is er nog de Extended Range Electric Vehicle (EREV) of Range Extender Electric Vehicle (REEV). Enige tijd werden deze auto’s (zoals de BMW i3) gezien als elektrische auto’s, maar in werkelijkheid zijn het hybrides. De auto wordt in dit geval voortgestuwd door de elektromotor. De brandstofmotor fungeert als een aggregaat om de elektriciteit op te wekken. Ondanks dat je dus het rijgedrag van een elektrische auto hebt, verbruik je brandstof en stoot je CO2 uit.
“Vroeger” was het heel simpel: reed je veel kilometers, dan koos je voor diesel of lpg. In alle andere gevallen volstond benzine. Tegenwoordig heb je de keuze uit (onder andere) benzine, diesel, hybride en elektrisch. Wanneer kies je voor hybride?
Een doorslaggevende reden om een HEV of PHEV te kiezen zal voortkomen uit het feit of er een laadpunt in de buurt is. Heb je niet zo’n laadpunt tot je beschikking, dan zul je waarschijnlijk iets zonder stekker willen. Dat wordt dan een benzineauto, dieselauto, MHEV of HEV (dus stekkerloze hybride). Diesel brengt hoge motorrijtuigenbelasting met zich mee. Met een MHEV of HEV kun je een grotere auto rijden en de brandstofkosten toch drukken ten opzichte van een benzineauto. Ontdek meer over de vergelijking tussen hybride en benzine.
Heb je een laadpunt tot je beschikking, dan is er ineens meer keuze: de plug-inhybride (PHEV) en elektrische auto komen in beeld. Zo kun je veel stukken (of alle stukken) volledig elektrisch rijden en weinig tot geen benzine verbruiken. Ga je dan voor volledig elektrisch of wil je toch nog een verbrandingsmotor erbij? Dat is sterk afhankelijk van je situatie. Bijvoorbeeld: Wil je een zware aanhanger trekken? Dan zijn er een stuk meer hybrides dan elektrische auto’s die dat kunnen – zeker als je ook nog aan een budget gebonden bent. Maak je (veel) lange ritten waarbij je weinig laadpunten tegenkomt of geen tijd hebt om te laden? Dan is het belangrijk dat je een verbrandingsmotor hebt die kan bijspringen. In het algemeen is een elektrische auto in aanschaf duurder dan zijn hybride tegenhanger. Door de complexere techniek is een hybride wel duurder in onderhoud dan een ander type auto.
Lees hier meer over de vergelijking tussen hybride en elektrisch rijden.
Hierboven las je al allerlei redenen om al dan niet voor een hybride auto te gaan. Hieronder zetten we ze nog eens op een rij, zodat je overzichtelijk hebt wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn om je beslissing te maken.
Lees hier meer over de voor- en nadelen van hybrides per type hybride.
Waar het ooit begon met de nogal apart vormgegeven Toyota Prius, is er inmiddels een heel speelveld van auto’s met dit type aandrijving – van goedkope stadsautootjes tot onbetaalbare supercars. Dus de keuze is aan jou: zoek je een grote hybride auto of juist een kleine hybride auto? Ook is er voor elke behoefte een hybride. Hieronder lees je er meer over.
Je vindt hybride aandrijvingen in ongeveer elke carrosserie. Zo is er de hybride SUV die een van de populairste aandrijvingen combineert met de populairste carrosserievorm. Gezinnen kunnen daarnaast kiezen voor een hybride stationwagon of een hybride hatchback. Daarnaast vind je deze combinatie van een verbrandings- en elektromotor in auto’s voor specifiekere doelgroepen. Zo heb je als zonaanbidder keuze uit enkele hybride cabrio’s en kiest de ondernemer die zuinig wil rijden voor een hybride bus.
Mocht je geen specifiek type auto in gedachten hebben, dan heb je bij ons ook de mogelijkheid om op een bepaalde behoefte te zoeken. Zo vergelijken wij voor jou zevenzits hybride auto’s, zoeken wij de beste hybride trekauto en vind je bij ons een passende hybride auto met hoge instap. Of wil je juist de zuinigste hybride auto, of ben je in het bijzonder op zoek naar een betrouwbare hybride of een betaalbare hybride auto? Wat je ook zoekt, wij vergelijken de beste keuzes zodat jij dat niet hoeft te doen.
In een hybride auto zitten 2 systemen die samenwerken om je auto voort te stuwen. Daardoor heb je het beste van 2 werelden, maar ook 2 systemen die je moet inspecteren. Je hebt zowel de inspectiepunten die je bij een auto met verbrandingsmotor hebt als die van een elektrische auto. Dit zijn de voornaamste aandachtspunten:
Jaren geleden kon je met een hybride nog van flinke financiële voordelen genieten, maar die tijd is per 1 januari 2025 zo goed als voorbij. Er is hier en daar nog een voordeeltje te vinden, maar veel winst valt er niet te behalen. Dit moet je weten over de kosten van een hybride per 2025:
Uit het ruime aanbod van hybrides is het lastig om de allerbeste auto’s te kiezen. Wij doen dit daarom graag voor jou. Dit zijn de beste allrounders in hun categorie. Wil je meer weten en meer keuze? Lees dan hier over de beste en populairste hybrides van 2025. In hun klasse zijn dit de drie koplopers, volgens automotive-expert Marek Debicki:
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride auto's, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 13, gesorteerd op basis van populariteit.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 7 oktober 2025