Het zijn anno 2024 de meest populaire vormen van aandrijving: hybride- en benzinemotoren. Consumenten die op zoek zijn naar een nieuwe auto kiezen en masse voor deze twee aandrijvingen, terwijl de elektrische auto voorlopig nog op een behoorlijke achterstand zit. En dus is het legitiem om jezelf de vraag te stellen: kies je voor hybride of benzine? Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen van deze twee aandrijflijnen en voor welke situaties zijn ze het meest geschikt? Om je op weg te helpen met deze hoofdbreker, zetten we de verschillen tussen hybride en benzine voor je op een rij.
Hybride aandrijflijnen komen in drie variaties: mild hybride (MHEV), full hybride (HEV) en plug-inhybride (PHEV). Welke variant je ook kiest, onder de motorkap vindt altijd een soort samenspel plaats tussen de brandstofmotor en de elektromotor. Dit samenspel zorgt vrijwel altijd voor een zuinigere auto en in het geval van de HEV en de PHEV kan je zelfs hele stukken rijden op alleen de elektromotor. Dit laatste kan bijvoorbeeld ideaal zijn voor woon-werk-verkeer, waarbij je dan geen druppel brandstof verbruikt. Dit alles maakt hybride auto’s bijzonder geliefd en daar springen fabrikanten slim op in. Bijna elke fabrikant maakt nu hybride auto’s.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 14, gesorteerd op basis van populariteit.
Good old benzine is nog altijd de meest gewilde en gebruikte brandstof in autoland. Je kunt het overal tanken en de aanschaf van een benzineauto is vrijwel altijd veel aantrekkelijker qua prijs dan de aanschaf van een hybride auto, laat staan een elektrische. Benzine mag dan behoorlijk duur zijn, klanten die een benzineauto kopen weten wat ze krijgen en zijn niet gebonden aan een beperkte elektrische actieradius of de ongemakken die komen kijken bij het opladen van een accupakket. En hoewel de huidige benzinemotor niet CO2-vrij is, zijn ze in de regel een stuk efficiënter dan tien jaar geleden.
Ook hebben we de meest gezochte benzine auto's op Gaspedaal.nl voor je op een rijtje gezet. De onderstaande top 18 is gesorteerd op basis van populariteit.
Is er een omslagpunt waar hybride rijden aantrekkelijker wordt dan benzine rijden, of andersom? Ja en nee. Wat aantrekkelijk is, hangt allereerst af van hoe je je auto gaat inzetten. Factoren die mede bepalen welke variant het beste voor jou werkt zijn onder andere:
Ben je dus van plan om je nieuwe auto vooral in te zetten voor relatief korte ritten die de elektromotor prima zelf aan kan, dan is een hybride auto in veel gevallen de meest interessante keuze, mits het prijsverschil met de benzine-optie enigszins binnen de perken blijft. En hou er rekening mee dat de plug-inhybride, de PHEV, in de regel de meeste kilometers op de elektromotor kan afleggen. Bij de HEV is de accu meestal kleiner, wat zorgt voor een kleinere elektrische actieradius.
Er zijn goede redenen voor de toenemende populariteit van de hybride auto. Tal van kopers zien de voordelen van een auto die hele stukken elektrisch kan rijden en beseffen dat de gemiddelde zuinigheid van een hybride auto op termijn het prijsverschil met benzinemodellen kan overbruggen. Wie echter op een budget moet shoppen, doet er beter aan om toch naar benzineauto’s te blijven zoeken. Die komen namelijk in alle prijsklassen, ook als je een grote en ruime auto nodig hebt. Wil je dergelijke auto’s met een hybride aandrijving, dan ligt de ondergrens aanzienlijk hoger dan bij benzinemodellen.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2025