De opkomst van de hybride aandrijving heeft veel invloed op de automarkt, maar waar de hybride stationwagen, de hybride SUV of kleine hybride auto’s inmiddels gemeengoed is, is de hybride cabrio wat zeldzamer. Dat wil niet zeggen dat hij niet bestaat; hybride cabrio’s zijn wel degelijk in de omloop. En wie wil weten wat de beste hybride cabrio’s van het moment zijn, doet er goed aan om verder te lezen. Wat opvalt bij de lijst met hybride cabrio’s, is dat veel modellen behoorlijk hoog in het segment zitten, wat onder andere betekent dat de gemiddelde prijs vrij hoog is.
De cabriolet staat in het teken van absoluut rijplezier. Met een open dak kun je optimaal genieten van de omgeving én het motorgeluid van je auto. Zo wordt een standaard ritje opeens veel meer dan alleen een trip van A naar B. Combineer die pret met een zuinige hybride aandrijving en je hebt het beste van twee werelden. De hybride cabrio is perfect voor wie een auto zoekt die zorgt voor bovengemiddeld veel plezier onderweg. Dat hier soms een ferm prijskaartje aan hangt, is part of the deal.
Een lijst maken van de vijf beste hybride cabrio’s is niet altijd even eenvoudig. Waar je bij conventionele modellen veelal een ruime keuze hebt in tal van prijsklassen, is dat bij de cabrio iets anders. Een hybride cabrio is nog een vrij nieuw concept, waardoor de vraag – en het aanbod – nog vrij beperkt zijn. Alleen de duurdere merken hebben zich aan dit niche segment gewaagd, waardoor je relatief veel geld kwijt bent. Onze expert Ivo Pakvis heeft de beste hybride cabrio's op een rijtje gezet.
De Audi A5 is een volwaardige vierzits cabriolet, op basis van de gewone A5. Sinds 2020 heeft elke A5 Cabriolet een mild hybride aandrijving, die in vermogen varieert van een keurige 150 pk tot een ronduit brute 354 pk. De laatstgenoemde uitrusting zit in het vooronder van de S5, traditioneel een extra sportieve uitvoering van de A5. De superdikke RS5 is er niet als cabriolet. Zoals gezegd is de Audi A5 Cabriolet een volwaardige vierzitter, ook als de passagiers op de achterbank van een gemiddelde, volwassen lengte zijn. De open A5 is comfortabel en komt het beste tot zijn recht op de snelweg.
Net als zijn rivalen BMW en Mercedes-Benz, heeft Audi een uitstekende staat van dienst als het gaat om het leveren van open varianten van gevestigde modellen. De Audi A5 Cabriolet is hier een prima voorbeeld van, met zijn goede bouwkwaliteit en keurige selectie motoren. Het is een auto voor lange afstanden op de snelweg, of voor langzame ritten over de boulevard. Verwacht niet dat de A5 Cabriolet de bochten opvreet als een sportwagen, maar dat doen zijn directe concurrenten evenmin. Er is verder weinig aan te merken op deze hybride cabrio, die de strijd met de concurrentie lustig zal voortzetten.
BMW heeft de BMW 4-Serie geïntroduceerd als het sportieve broertje van de 3-Serie. In vroeger jaren werd de 3-Serie eveneens geleverd als coupé of cabriolet, maar sinds de komst van de 4-Serie zijn de keurige zaken- en gezinsauto’s gescheiden van de sportieve uitvoeringen. De hybride 4-Serie is te vinden onder de namen 420d, 430d en M440i, waarbij die laatste de sterkste is. Opvallend genoeg heeft BMW ook gekozen voor een dieselmotor met mild hybride aandrijving, terwijl de meeste hybride cabrio’s een benzinemotor hebben. De dikste dieselvariant rijdt echter nog altijd lekker door met bijna 300 pk aan boord. Wil je nog sneller? Dan kom je uit bij de M440i met 3,0-liter turbo zescilinder.
BMW heeft een naam hoog te houden op het gebied van sportief rijden in premium modellen en de BMW 4-Serie draagt zijn steentje zeker bij. Zo scherp als bijvoorbeeld de volledige M-uitvoeringen zijn de 420d, 430d en M440i niet, maar ze rijden bijzonder aangenaam en zijn ideaal voor lange afstanden. De afwerking is tiptop en je zit – met name voorin – uiterst comfortabel. Hoewel de dieselmotor zijn langste tijd heeft gehad, werkt hij prima in combinatie met de elektromotor. De 4-Serie Cabriolet is aan de prijzige kant, maar ga maar eens een echt goedkope hybride cabrio vinden in 2024.
De Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet is een vast onderdeel van de E-klasse. Dit model staat een stap boven de Mercedes-Benz C-klasse en is zodoende groter, statiger en luxer. De cabriolet volgt die lijn moeiteloos, met een uitstekende afwerking in het interieur en een bijzonder comfortabel onderstel. Mercedes-Benz heeft de open E-klasse in meerdere smaken, met de dikke E 53 AMG als de absolute topper. Deze sportieveling barst van het vermogen en heeft zodoende aanzienlijk meer dorst dan zijn tammere broeders. De meer conventionele varianten van de open E-klasse zijn overigens nog altijd ruim voldoende voorzien van vermogen.
Mercedes-Benz heeft met de E-klasse Cabriolet een comfortabele hybride cabrio neergezet, die zich met name goed thuis voelt bij het afleggen van lange afstanden. De mild hybride aandrijving doet zijn werk prima en de benzinemotor die eraan gekoppeld is, rijdt soepel en heeft – zeker bij de krachtiger modellen – genoeg vermogen om een glimlach op je gezicht te toveren. De afwerking van de auto is zeer goed, met het gebruik van zeer hoogwaardige materialen en een lange lijst technische extra’s die comfort en veiligheid ten goede komen. De auto voelt wat lui in de bochten, tenzij je de AMG onder je hebt.
De Mercedes-AMG SL 63 S E Performance (we geven de naam één keer in zijn geheel) is een ongekend brute variant van de Mercedes-Benz SL-klasse. Deze traditioneel open auto’s zijn nooit heel tam geweest, maar de hybride SL 63 maakt het wel heel bont. 816 pk, dat is wat de benzinemotor en elektromotor bij optimale samenwerking overbrengen op de vier wielen. Het gevolg: een geluid dat je op kilometers afstand kunt horen en prestaties die ervoor zorgen dat je hartslag de lucht in schiet. En het is een Mercedes, dus de afwerking is weer uitstekend.
De Mercedes-Benz SL 63 AMG S E Performance is een beest. Sowieso is alles met de toevoeging AMG iets om respect voor te hebben, maar deze plug-inhybide SL 63 AMG slaat alles. Dit is een auto die gemaakt is om bestuurder en passagier de stuipen op het lijf te jagen, zonder dat ze de controle verliezen. Het geluid en het gevoel dat deze AMG je geeft, is met niets te vergelijken. De AMG-uitvoeringen van Mercedes-Benz staan niet zelden bekend als krankzinnige auto’s en deze superdikke SL 63 AMG stelt op dit front absoluut niet teleur.
We zijn de eerste om toe te geven dat dit niet een hybride cabrio voor de massa is, maar de cijfers die gepaard gaan met de Ferrari SF90 Spider zijn te goed en te indrukwekkend om te negeren. Een topsnelheid van 340 kilometer per uur, een sprint naar 100 kilometer per uur in 2,5 seconden en een plug-inhybride aandrijving die goed is voor 1.000 pk. De techniek die dit allemaal mogelijk maakt is zo ontzettend geavanceerd, dat de Ferrari al zijn concurrenten in het stof doet bijten. Er is niets op de markt dat kan wat de SF90 kan.
Zoek je een hybride cabrio die geen gelijke kent, dan is de Ferrari SF90 Spider niet te missen. Dit is het summum, totdat Ferrari er zelf overheen gaat.. Hetzelfde geldt voor de prijs. Een half miljoen voor het ‘instapmodel’, terwijl de hypergefocuste XX-uitvoering heel rap richting de zes nullen gaat. Totdat er een open variant van de nieuwe F80 verschijnt blijft de SF90 de ultieme open hybride.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride cabrio-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 30 december 2024