De aandrijving van een hybride auto komt in verschillende vormen. Er is mild hybride (MHEV), volledig hybride (HEV) en plug-inhybride (PHEV). Van deze drie varianten is de PHEV het meest voorkomend. Bij een hybride auto met een stekker kan je de elektromotor opladen met een laadpaal of wallbox en kan je in veel gevallen een bepaalde afstand rijden op de elektromotor alleen. De PHEV is breed omarmd door de auto-industrie en zodoende bieden tal van fabrikanten deze variant aan in allerlei modellen.
Als je graag zuiniger wilt rijden, maar niet de mogelijkheid hebt om over te stappen op een volledig elektrische auto, is een plug-inhybride een uitstekende tussenweg. Bij een PHEV kan je bepaalde afstanden op de elektromotor rijden, wat voor menigeen betekent dat de meeste dagelijkse ritten geen druppel brandstof kosten. De dieselvarianten zijn, net als bij gewone dieselauto’s, vooral interessant voor mensen die veel kilometers afleggen. De benzine-uitvoeringen kunnen voor velen met een lager kilometrage al uit. Je zult bij een PHEV een laadpaal of wallbox tot je beschikking moeten hebben, wat voor veel particulieren een extra investering is.
Om orde te scheppen in een bijzonder drukke markt, kijken we naar verschillende segmenten. Een uitstekende A-segmenter is immers niet interessant voor iemand die een luxe sedan zoekt waarmee veel kilometers gemaakt moeten worden, of wanneer de eigenaar op dagelijkse basis met het gezin op pad gaat. Deze plug-inhybrides onderscheiden zich door hun techniek, hun bruikbaarheid en – in sommige gevallen – door hun prijs. Een goede prijs/kwaliteit-verhouding is immers nog altijd een belangrijke pijler voor menig koper. Volgens onze ervaren experts zijn dit de 3 beste plug-inhybrides van dit moment.
Als er toch een fabrikant is die de elektrificatie en het hybride rijden heeft omarmd, is het Kia wel. Met de Kia Niro PHEV heeft het merk een uitstekende SUV in handen, die vrijwel alles goed doet. Het infotainmentsysteem behoort tot de beste op de markt, de afwerking is tot in de puntjes verzorgd, je krijgt zeven jaar garantie bij aanschaf van een nieuw model en de elektro- en benzinemotor werken geruisloos en naadloos samen. De Kia Niro mag dan niet ogen als de meest spectaculaire SUV die er is, veel degelijker dan deze Zuid-Koreaanse gezinsauto gaat het niet worden.
De Kia Niro PHEV doet vrijwel alles goed. Het enige wat er op aan te merken valt is dat de auto niet echt beschikt over een volledig elektrische modus. De benzinemotor blijft bijspringen en hoewel je daar vrijwel niets van merkt, is dat toch een tekortkoming ten opzichte van menig concurrent. Die tekortkoming wordt echter ruimschoots goedgemaakt door de algehele kwaliteit van deze plug-inhybride. In een zeer drukke markt, heeft de Niro PHEV zijn plekje wel veroverd als uitstekende alleskunner. De Niro komt eveneens als volledig elektrisch model (EV) en doet het op dat front minstens zo goed.
De BMW 3 Serie behoort al sinds jaar en dag tot de best verkopende auto’s van Nederland, zeker op de occasionmarkt. En dat is niet voor niets: de Duitse fabrikant zorgt er al net zo lang voor dat de 3 Serie een lekker sportieve, breed inzetbare en vrij luxe auto is. Als plug-inhybride is de 3 Serie net zo goed als altijd, maar heb je een zuinige aandrijving in het vooronder. En met bijna 300 pk wil deze auto nog altijd maar al te graag vooruit. Freude am fahren, heet dat in München.
Heb je eigenlijk iets anders nodig dan een BMW 3 Serie? Met zijn uitstekende kwaliteit, ferme vermogen en sportieve onderstel, gecombineerd met genoeg ruimte voor een lange vakantie, biedt de 3 Serie vrijwel alles wat je maar nodig kunt hebben. De plug-inhybride variant is aangenaam zuinig en rijdt als een droom. Het binnenste is met oog voor detail afgewerkt en je komt vrijwel niets tekort op het gebied van luxe, veiligheid en infotainment. Er is maar weinig op de markt dat hier een goed alternatief voor kan bieden tegen dezelfde prijs.
De Volvo XC40 is een zeer populaire, compacte SUV met meerdere gezichten. Er zijn uitvoeringen met een brandstofmotor, er zijn elektrische varianten en er is dus een plug-inhybride Volvo XC40. Op het motorische front komt de XC40 in twee varianten: de T4 en de T5. De T5 is de sterkste van het setje, met 262 pk onder de kap. De T4 is met 211 pk bepaald niet onderbedeeld, maar levert iets minder spannende prestaties. De XC40 Plug-In Hybrid dankt zijn populariteit aan zijn vormgeving, zijn veiligheid en zijn schappelijke prijs, gecombineerd met een prima plug-inhybride aandrijving.
Als een auto verkozen wordt tot ‘Auto van het Jaar’ is er in de regel niet veel mis mee. En dat kan zeker gezegd worden van de Volvo XC40, die in 2018 deze titel kreeg. De plug-inhybride variant biedt al het goede van de gewone XC40, maar dan met een zuinige, hybride aandrijflijn. Zijn sportieve prestaties worden mogelijk gemaakt door een gezonde bak vermogen en binnenin is alles tot in de puntjes afgewerkt en verzorgd. Technisch is de XC40 uitstekend en hoewel de grotere Volvo XC60 duidelijk meer ruimte biedt, kan een gemiddeld gezin er prima mee op pad.
Lees de mening van de experts in onze vergelijking van Volvo XC40 reviews.
Het fijne van de meeste plug-inhybride auto’s, is dat je een bepaalde afstand op de elektrische motor kunt rijden. Dat betekent voor veel mensen dat de dagelijkse, korte ritten zonder hulp van de brandstofmotor kunnen worden afgelegd. Maar welke auto heeft nou de grootste actieradius op de elektromotor? Een kleine waarschuwing vooraf: de meeste modellen die ver komen op de elektrische motor, kosten een lieve duit. Gelukkig zijn niet alle auto’s met inhoud schreeuwend duur en het model met de beste actieradius is zelfs de goedkoopste van dit rijtje. Dit zijn de plug-inhybrides met de grootste actieradius in 2025.
Wat valt er nog te zeggen over de Volkswagen Golf dat al niet gezegd is? Deze hatchback der hatchbacks draait al sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw mee en gaat nog altijd met zijn tijd mee. De eHybrid combineert al het goede van de Golf met een plug-inhybride aandrijving, die vooral opvalt door zijn elektrische actieradius. Mits je je rechtervoet in toom houdt, zou je maar liefst 142 kilometer kunnen rijden voordat de brandstofmotor uit z’n nest komt. Zoals bij elke actieradius hangt veel af van de omstandigheden waarin je rijdt, maar 142 kilometer is meer dan toereikend.
Wil je een eenvoudige plug-inhybride, die niet opvalt, niet overdreven duur is en waarin je een meer dan behoorlijke afstand kunt afleggen op de elektrische motor? Dan is de Volkswagen Golf eHybrid de beste keuze. Hij zit oerdegelijk in elkaar en doet alles wat hij moet doen. Qua uiterlijk is er niets gewijzigd ten opzichte van de gewone Golf en dus krijg je het goed doordachte lijnenspel, het robuuste interieur en de prima rijeigenschappen die miljoenen mensen al hebben ervaren in de Golf met brandstofmotor. En je kan een heel behoorlijk eind rijden zonder een druppel benzine te verbruiken.
Volkswagen heeft het hybride kunstje behoorlijk onder de knie, want na de Golf is het de beurt aan zijn grote broer. De Volkswagen Passat eHybrid komt iets minder ver op een volle accu, maar 134 kilometer is nog altijd bijzonder respectabel. De Passat is alles wat de Golf is, maar dan groter. De Variant geldt als een bijzonder ruime stationwagen en de sedan doet het uitstekend op de zakelijke markt. Vergeet trouwens het Tsjechische broertje van de Passat niet; de Skoda Superb iV PHEV komt 133 kilometer ver met dezelfde techniek. Feitelijk zijn het dezelfde auto’s.
De Volkswagen Passat is bijna net zo’n bekende en gevestigde naam als de Volkswagen Golf. Met zijn grotere afmetingen biedt hij echter duidelijk meer ruimte binnen – vooral te merken op de achterbank en in de kofferbak van de stationwagon – en spreekt hij dus een publiek aan dat bij de Golf ruimte tekort kwam. Met zijn heerlijke plug-inhybride aandrijflijnen is het een bijzonder vlotte auto en kies je voor de variant met R-Line, dan oogt het geheel ook nog eens een stuk sportiever dan het basismodel. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
De Mercedes-Benz GLC 300e is de minst krachtige en minst spannende GLC die er is, maar laat je niet misleiden. Met een elektrische actieradius van 130 kilometer hoeft menigeen de brandstofmotor zelden te gebruiken. De GLC kent sportievere en krachtiger uitvoeringen, maar meer vermogen gaat niet zelden ten koste van de actieradius. Ga dus niet de AMG ambiëren als je ver wil komen op je elektromotor. De GLC is er eveneens als coupé-SUV, met schuin aflopende daklijn. Zeer populair, zeer stoer, maar het biedt wel iets minder hoofd- en bagageruimte. Het verschil is klein, maar het is er.
Net als Volkswagen, heeft Mercedes-Benz behoorlijke stappen gemaakt op het hybride en elektrische vlak. Zo is het merk regelmatig één van de koplopers als het gaat om EV’s met een hoge actieradius. Voor de plug-inhybrides gaat dit eveneens op. De GLC 300e is een zeer capabele SUV met veel ruimte en een interieur waarin je je als een vorst voelt. Natuurlijk kan het altijd dikker en groter, maar als de elektrische actieradius het voornaamste aankoopargument is, concentreer je dan niet op het vermogen van je Benz. En dan nog, de GLC 300e is bepaald geen langzame auto.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan plug-in hybride-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 22, gesorteerd op basis van populariteit.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024