In het kort
Heb je geen tijd om de hele blog te lezen? Hier vind je de de verschillende hybride auto's in een oogopslag:
- MHEV (Mild Hybrid): Helpt de brandstofmotor met een kleine elektromotor, maar rijdt niet elektrisch. Goedkoper en geen stekker nodig.
- HEV (Full Hybrid): Kan korte stukken volledig elektrisch rijden en laadt zelf op. Ideaal voor stadsritten.
- PHEV (Plug-in Hybrid): Laadt op via een stekker en kan tientallen kilometers elektrisch rijden. Perfect als je thuis kunt laden.
Mild hybrid (MHEV): voordelig en slim
De meest eenvoudige hybriden zijn mild hybrids of MHEV’s (mild hybrid electric vehicles). De verbrandingsmotor wordt geholpen door een elektromotor. De accu’s van deze elektromotor worden opgeladen door het terugwinnen van energie: vrijgekomen remenergie kan bijvoorbeeld zorgen voor elektriciteit om de accu’s op te laden. De elektromotor is bij een mild hybrid een hulpje om het verbruik van de verbrandingsmotor wat omlaag te helpen, maar kan niet zelfstandig de wielen aandrijven. Je kunt dus niet volledig elektrisch rijden.
Voordelen mild hybrid (MHEV)
- Je verbruikt door de elektrische hulp minder brandstof.
- De techniek is goedkoper dan die van elektrische en andere hybride auto’s.
- Een mild hybrid hoeft nooit op te laden via een stekker.
Nadelen mild hybrid (MHEV)
- Het is niet mogelijk om volledig elektrisch te rijden.
- De brandstofbesparing is niet gigantisch.
Interesse in een mild hybrid? Verschillende merken bieden een mild hybrid aan. Kijk bijvoorbeeld eens naar mild hybrid varianten van de:
Full hybrid (HEV): zuinigste optie zonder stekker
Tussen een full hybrid (HEV) en de milde variant zit weinig verschil in de werking. De full hybrid doet alles alleen beter. Zoveel beter, dat een full hybrid wél stukken volledig op de elektromotor kan afleggen. Verwacht hier geen vakantieritten mee te maken op uitsluitend stroom, maar (korte) stadsritjes behoren tot de mogelijkheden. En dat kan behoorlijk schelen als je vaak kort in de auto zit.
Voordelen full hybrid (HEV)
- Je bent zuiniger uit dan met een mild hybrid of alleen een verbrandingsmotor.
- De techniek is goedkoper dan die van auto’s met een stekker.
- Je laadt tijdens het rijden op en hebt dus geen stekker nodig.
- Korte (stads)ritjes kun je volledig elektrisch afleggen.
Nadelen full hybrid (HEV)
- Verder dan een kilometer of 45 ga je in de regel op de elektromotor niet komen.
Interesse in een full hybrid? Ook voor een full hybrid kun je bij verschillende merken aankloppen. Je vindt deze aandrijving in de volgende auto’s:
Plug-in hybrid (PHEV)
Als je een hybride met een stekker ziet, is het altijd een plug-in hybrid (PHEV). In principe zegt de naam het al: je laadt de accu’s van de elektromotor op door hem in het stopcontact te pluggen. Je kunt flink langer elektrisch rijden dankzij een actieradius van gemiddeld zo’n zeventig, maar soms tot wel honderd, kilometer. Dat zie je terug in de brandstofrekening – zeker als je veel korte tot middellange stukken rijdt en tussentijds kunt opladen.
Voordelen plug-in hybrid (PHEV)
- Je rijdt zuiniger dan alleen op een verbrandingsmotor.
- De techniek is goedkoper dan die van elektrische auto’s.
- Veel gemiddelde dagelijkse afstanden kun je elektrisch rijden.
- Is de accu leeg? Dan rijd je gewoon verder op de verbrandingsmotor.
- Je staat niet lang aan de lader als je haast hebt – gewoon tanken en gaan.
Nadelen plug-in hybrid (PHEV)
- Op lange afstanden heb je niet voldoende elektrische actieradius.
- Op alleen brandstof is een PHEV vaak minder zuinig dan niet-hybride auto’s.
- De auto moet (lang) aan de stekker om de accu’s op te laden.
Interesse in een plug-in hybrid? Steeds meer merken komen met een stekkerhybride. Bekijk bijvoorbeeld eens de volgende plug-in hybrids:
Mild hybrid vs. full hybrid vs. plug-in hybrid: welke past bij jou?
Nu je weet hoe alle hybride aandrijvingen werken, wordt het tijd om te kiezen. Welke is voor jou het meest geschikt? Dat ligt helemaal aan je situatie:
- Een mild hybrid is de perfecte ‘overgang’ naar een zuinig alternatief zonder direct van benzine af te stappen. Je merkt amper dat je semi-elektrisch rijdt en hebt er toch voordelen van.
- Een full hybrid kies je als je veel in en om de stad rijdt in ‘stop-and-go traffic’. In die omgeving excelleert deze hybride. Bij veel snelwegkilometers kun je vaak beter voor diesel gaan.
- Een plug-in hybrid is vooral handig als je veel korte tot middellange ritten rijdt. Voor optimaal profijt is een laadpaal op de oprit (en eventueel eentje op het werk) wel zo fijn.







