Nissan Qashqai

De hoge zitpositie in de Qashqai biedt comfort zonder de grootte van een traditionele SUV.

Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
Jaap Holman5 minuten leestijd16 januari 2025

De Nissan Qashqai illustreert de stap die Nissan maakte. Het Japanse merk ging van saaie, maar technisch goede auto’s, naar goede auto’s waar ook aandacht was voor het ontwerp. Het was een schot in de roos. Het design komt uit de Europese designtak van het merk en het model is ontwikkeld in samenwerking met Renault. De auto doet het vooral goed onder bestuurders die graag wat hoger zitten. Overigens is het een crossover en dus geen echte SUV. Daarmee heeft de Qashqai het comfort van een gemiddelde ‘gewone auto’.

De Nissan Qashqai plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Comfortabel rijgedrag dankzij crossover ontwerp
  • Meer ruimte bij elke nieuwe generatie
  • Hybride beschikbaar in recente modellen
  • Nadelen
  • Infotainment niet bepaald snel in tweede generatie
  • Geen diesels meer beschikbaar in derde generatie
  • CVT-automaat niet erg verfijnd in eerste generatie

Prestaties en rijcomfort

  • Rijgedrag vooral comfortabel
  • Eerste generatie wil wel eens overhellen
  • CMF-platform aanzienlijke upgrade voor rijgedrag

Exterieur en carrosserievorm

  • ‘Normale’ auto met SUV-trekjes
  • Iedere generatie groeit ten opzichte van voorgaande
  • Uiterlijk geen revoluties, meer evoluties

Interieur

  • Zitruimte achterin beperkt
  • Bagageruimte niet de ruimste in segment
  • Digitalisering doet intrede bij generatie 3

Betrouwbaarheid

  • Nissan is een betrouwbaar merk
  • Kleine euvels bekend maar doorgaans snel op te lossen
  • Diesels zijn beproefde Renault-motoren

Actueel aanbod van de Nissan Qashqai op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

22.109

Meest voorkomende bouwjaar

2018

Gemiddelde kilometerstand

87.230 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(2.669)

Afbeelding van logo

Nissan Qashqai per generatie 2021 +

Afbeelding van Nissan Qashqai per generatie 2021 +

Het design van de derde generatie Nissan Qashqai (J12) is wederom geen revolutie, maar een evolutie. Waarom zou je ook, als het model zo’n succes is? Hoewel de Qashqai groeit, is het model lichter geworden. Steeds strengere emissienormen zorgen ervoor dat de diesels vanaf deze generatie verdwijnen. In plaats daarvan kom je altijd thuis met een hybride, waaronder eventueel ook de opvallende Qashqai e-Power. Vanbinnen is het nog altijd niet overdadig ruim, al kunnen kinderen goed op de achterbank terecht. Nissan lijkt niet al te veel aan de succesformule te willen sleutelen, maar of dat verstandig is?

Kenmerken van deze Nissan Qashqai

  • Diesels zijn in de ban vanaf deze generatie
  • Intrede van de hybride modellen
  • Opvallend model: de Qashqai e-Power
  • Instrumentarium wordt grotendeels digitaal
  • Ruimte in de Qashqai blijft een aandachtspunt
Afbeelding van logo

Nissan Qashqai per generatie 2014 - 2021

Afbeelding van Nissan Qashqai per generatie 2014 - 2021

In 2014 brengt Nissan de tweede generatie van de Qashqai (J11) op de markt. Deze generatie is breder, langer en lager. De Qashqai +2 verdwijnt en wordt vervangen door de X-Trail. De benzinemotoren zijn vanaf deze generatie kleiner, maar voorzien van turbo. Opnieuw kun je kiezen voor diesels van Franse afkomst. Door de toegenomen afmetingen groeit ook de ruimte vanbinnen, zij het minimaal. Deze generatie van de Qashqai staat op het nieuwe CMF-platform, wederom ontwikkeld met Renault. Het geeft de Qashqai een vernieuwd, maar vooral volwassen rijgedrag.

Kenmerken van deze Nissan Qashqai

  • Introductie van het CMF-platform
  • Benzinemotoren worden kleiner, maar krijgen turbo
  • Succesvol design niet drastisch vernieuwd
  • Infotainment niet bepaald snel
  • Zet succes van de eerste generatie voort
Afbeelding van logo

Nissan Qashqai per generatie 2006 - 2014

Afbeelding van Nissan Qashqai per generatie 2006 - 2014

In 2006 verschijnt de eerste generatie van de Nissan Qashqai, bekend onder modelcode J10. De Qashqai is in feite de opvolger voor de Nissan Almera die maar matig succesvol was. Hij is ontwikkeld in samenwerking met Renault, en dat bleek succesvol. Doordat de Qashqai zijn platform deelt met een reeks Renault-modellen, beschikt hij over prima Franse dieselmotoren. Vanbinnen is het geen overdaad aan ruimte, maar voor een gezin is het prima te doen.

Nissan Qashqai

  • Ook als zevenzitter, de Qashqai +2 (NJ10)
  • Facelift in 2010 is vooral cosmetisch
  • Te krijgen met voor- en vierwielaandrijving
  • CVT-automaat niet erg verfijnd
  • Motor instapmodel presteert matig

Interessante uitvoeringen van de Nissan Qashqai

Nissan heeft een bijzondere hybride van de Qashqai uitgebracht, de Qashqai e-Power. In de e-Power voedt de benzinemotor de accu’s. Een elektromotor drijft vervolgens de wielen aan. Dit komt neer op een hybride Qashqai met het gevoel van een elektrische auto. Eén die ook in de strengste milieuzones kan rijden. Wie voor weinig een Qashqai wil rijden, heeft aan de Qashqai 1.6 uit de eerste generatie al een goede koop. De auto is zeer betrouwbaar. Later komt de 1.2 benzine met turbo. De motor is zuinig en betrouwbaar, maar of het voldoende is voor jou, is de vraag.

Nissan Qashqai e-Power

Veelgestelde vragen over de Nissan Qashqai

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • nissan.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025