De trekhaak is bij veel gebruikte auto’s optie nummer één die wordt aangevinkt door potentiële kopers op Gaspedaal.nl. Veel Nederlanders willen immers met hun caravan of aanhanger op pad, of willen hun fietsendrager mee kunnen nemen. Bij veel auto’s met alleen een verbrandingsmotor is de trekhaak geen probleem, maar bij hybride modellen zijn ze minder vanzelfsprekend, veelal omdat de locatie van het batterijpakket (direct achter de trekhaak) een veiligheidsrisico kan betekenen. Gelukkig voor veel liefhebbers van hybride rijden zijn er echter nog genoeg hybride trekauto’s op de markt. Wij geven een overzicht van de beste die je kunt vinden.
Een hybride auto, of het nou een MHEV, een PHEV of een HEV is, is een uitstekende tussenweg wanneer elektrisch rijden nog wat te ver gaat, maar je wel zuiniger onderweg wil zijn. Een hybride trekauto combineert alle voordelen van hybride rijden met de mogelijkheid om een caravan of aanhangwagen mee te nemen. Je levert dus niets in ten opzichte van het rijden in een auto met enkel en alleen een verbrandingsmotor onder de kap. En omdat het aanbod van hybride trekauto’s duidelijk groeiende is, is het tijd voor een lijstje van de vijf beste modellen.
Maar hoe bepaal je precies wat de beste hybride trekauto’s in 2025 zijn? Een lijstje opstellen met de auto’s die het meeste gewicht kunnen trekken is te simpel, want dan krijg je een opsomming van bijzonder dikke SUV’s, die niet voor iedereen even realistisch zijn. Daarom geven we verschillende modellen die niet per sé het meeste kunnen trekken, maar die voor de gemiddelde Nederlander zeker afdoende zijn en minstens 1.000 kilogram aankunnen. Onze expert Ivo Pakvis heeft de beste hybride trekauto's op een rijtje gezet.
De meest complete hybride trekauto is volgens ons de Volvo XC90 Plug-in Hybrid. Deze ruime SUV is de grote broer van de Volvo XC60 en is in hybride vorm een beest. Met een maximaal trekgewicht (geremd) van 2.400 kilogram trek je de dikste caravans mee de Alpen over, zonder dat de Volvo in de problemen komt. En met plaats voor zeven personen hebben de meeste gezinnen meer dan genoeg ruimte voor een uiterst comfortabele rit richting de vakantiebestemming. Overigens biedt de kleinere broer, de hybride Volvo XC60, hetzelfde trekgewicht.
Heb je de financiële slagkracht die nodig is voor een dergelijke auto, dan zijn er weinig tot geen hybride trekauto’s die meer waar voor je geld bieden dan deze dikke Volvo. De techniek, de bouwkwaliteit, het comfort en de ruimte, de XC90 Plug-in Hybrid blinkt overal in uit. De auto wordt sinds 2014 gebouwd en qua naamstelling is hij in 2019 veranderd van ‘Twin Engine’ naar ‘Recharge’. Wil je de XC90 op z’n sportiefst, kies dan voor de variant met het R-Design pakket. Hij gaat niet harder, maar deze uitvoering staat net een tikkie stoerder op je oprit.
De Toyota RAV4 Hybrid is een auto die het leven begon als een frivole semi-terreinwagen, maar die inmiddels is uitgegroeid tot een spannend vormgegeven SUV die een groot publiek weet te bereiken. Hij komt in meerdere variaties, maar de vierwielaangedreven RAV4 is de versie met de meeste trekkracht. Ga je voor de voorwielaangedreven uitvoering, dan zakt het trekgewicht terug naar 800 kilogram. Met andere woorden: de vierwielaangedreven RAV4 is voor veel caravanbezitters de beste keuze. De auto is technisch zeer goed en qua prijs kan hij uitstekend mee met de concurrentie. Niet zo gek dat de RAV4 het zo goed doet in Nederland.
Er is simpelweg niet heel veel aan te merken op de Toyota RAV4 Hybrid. Hij is comfortabel, de techniek is onberispelijk, hij is zuinig en het is dus een uitstekende hybride trekauto. De variant met een plug-inhybride systeem doet eveneens leuk mee met 1.500 kilogram en dus heb je met deze Toyota een uitstekende auto voor vakantieritten. De RAV4 is een koploper in zijn segment en kan de concurrentie met modellen als de BMW X1, de Mercedes-Benz GLA en de Mazda CX 60 prima aan. En de ruimte binnenin is voor menigeen meer dan afdoende.
De Mercedes-Benz C-klasse behoeft bijna geen verdere uitleg. Al sinds jaar en dag is dit een verkoopkanon van het Duitse merk en anno 2025 is het een technisch vooruitstrevende auto, die in hybride vorm kan komen. Of je nou kiest voor de C300e, de iets krachtiger C400e, of de diesel-hybride C300de, het maximale trekgewicht is in alle gevallen een zeer behoorlijke 1.800 kilogram. En met een C-Klasse Estate heb je een ruime, uiterst bruikbare stationwagon voor de deur. Je kan de C-klasse tevens als ultrasportieve AMG C 63 plug-inhybride vinden.
Je kiest voor een hybride Mercedes-Benz C-klasse als je zoekt naar Duitse degelijkheid, gecombineerd met techniek die zorgt voor een prettig samenspel tussen de brandstof- en elektromotor. De C-Klasse heeft een zeer bijtijdse uitrusting en het afleggen van lange afstanden is een zeer aangename ervaring. Als hybride trekauto is het een zeer geschikt model en met name de diesel-hybride stationwagon is ideaal voor op vakantie. 1.800 kilogram trekgewicht is voor menigeen ruim voldoende en de ruime kofferbak in de Estate biedt plaats voor zo’n beetje al je bagagewensen.
Hoewel Ford de ambitie heeft om in de nabije toekomst enkel nog elektrische auto’s te bouwen, is de Ford Kuga PHEV nog lang niet klaar. Deze SUV is in 2024 alweer toe aan zijn derde generatie en in zijn hybride uitvoering is het een uitstekende trekauto voor behoorlijk stevige caravans. Met 243 pk heb je meer dan genoeg vermogen tot je beschikking en anno 2025 levert Ford enkel nog de PHEV-uitvoering van de Kuga. Een kleine hybride trekauto is het niet, maar tegelijk zijn zijn afmetingen weer niet zo allesomvattend als bijvoorbeeld bij de Volvo XC90.
Je kiest voor een Ford Kuga PHEV als je zoekt naar een scherp geprijsde hybride trekauto, die op vrijwel geen enkel front teleurstelt. De Kuga stuurt lekker, is aangenaam ruim – de achterbank biedt veel beenruimte – en staat te koop voor prijzen waar niet veel concurrenten aan kunnen tippen. En omdat hij meer dan 2 ton kan trekken, zijn er eveneens weinig caravans die teveel zijn voor de trekkracht van de Kuga. Een uitstekende allrounder, die zijn plekje op de markt zeker veroverd heeft. En met een elektrische actieradius van rond de 40 kilometer is veel woon-werk-verkeer ook nog eens mogelijk.
Lees wat de experts zeggen over deze auto in onze verzameling expert reviews.
De Hyundai Tucson komt als mild hybrid, full hybrid en plug-inhybride. Elke uitvoering heeft dezelfde motor, maar bij de verschillende uitvoeringen is de hybride-opstelling telkens iets anders. De MHEV is de variant met de meeste trekkracht, bij de plug-inhybride heb je beschikking over een maximaal trekgewicht van 1.350 kilogram. De Tucson is een typische Hyundai: niet overdreven spectaculair vormgegeven, maar buitengewoon goed doordacht en op tal van fronten een ware koploper. Binnen de zeer drukke hybride markt is de Tucson scherp geprijsd en doet hij qua techniek en rijplezier niets onder voor veel concurrenten.
Als de ANWB zijn goedkeuring laat zien door een auto te bestempelen als ‘trekauto van het jaar’, mag je er vanuit gaan dat je met een prima auto te maken hebt. De Hyundai Tucson Hybrid is kwalitatief zeer hoogwaardig, is goed doordacht en is bijzonder goed geschikt als vakantieauto. Hou er wel rekening mee dat de MHEV dus de beste trekkracht heeft en dat het voor het maximale trekgewicht weinig tot niets uitmaakt of je voor de voor-of vierwielaangedreven variant kiest. De vierwielaangedreven Tucson is krachtiger, maar heeft dezelfde trekkracht als de versie wiens voorwielen het werk doen.
Lees de mening van experts op onze verzameling expert reviews.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride trekauto modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 12 november 2024