Hybride auto’s komen in drie variaties. Er is de mild hybride (MHEV), een uitvoering waarbij de elektromotor een geringe rol speelt en waarmee je geen stukken elektrisch kunt rijden. Er is de plug-inhybride (PHEV), een aandrijflijn die met een stekker opgeladen dient te worden, maar die een respectabele elektrische actieradius heeft en uitgerust is met een groot accupakket. Tenslotte is er de full hybrid (HEV), een hybride auto zonder stekker, die in veel gevallen wel een (bescheiden) elektrische actieradius heeft. Maar wat zijn nou de beste hybride auto’s zonder stekker in 2025? En hoe ver komen ze eigenlijk op de elektromotor?
Een hybride auto zonder stekker biedt een aantal voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld een plug-inhybride of een mild hybride aandrijflijn. Zo heeft het accupakket van de HEV geen stekker nodig en vindt het opladen onder andere plaats via regeneratief remmen. Verder is het accupakket van de HEV kleiner dan van de PHEV, wat het gewicht van de auto lager houdt. Dezelfde eigenschap zorgt meestal ook voor een lagere aanschafprijs. Tenslotte kan je bij veel HEV’s wel degelijk korte afstanden op lage snelheid elektrisch rijden, in tegenstelling tot de MHEV. Dat maakt de hybride auto zonder stekker ideaal voor stadsverkeer.
Het kiezen van de beste hybride auto zonder stekker is anno 2025 geen eenvoudige klus. Menig fabrikant heeft deze aandrijflijn verwerkt in tal van modellen, waardoor de markt bijzonder breed is geworden. Om de beste hybride auto’s zonder stekker aan te wijzen, moeten we kijken naar een goede prijs/kwaliteitverhouding. Hoe soepel verloopt de overbrenging van vermogen, hoe groot is de eventuele elektrische actieradius en wat krijg je aan extra’s op het gebied van luxe en veiligheid? Onze expert Ivo Pakvis heeft, rekening houdend met deze factoren, de beste hybride auto's zonder stekker op een rijtje gezet.
De Toyota Corolla is al tientallen jaren een veilige keuze voor wie een auto zoekt die weinig problemen geeft en tegelijk ook op geen enkel front opvalt. Laat het maar aan Toyota over om een auto te bouwen die tot aan de maan en terug rijdt, zonder dat de onderhoudskosten de pan uitrijzen. De Toyota Corolla Hybrid is in zijn jongste uitvoering sinds 2023 op de markt en blinkt uit in alles waar de Corolla groot mee is geworden. Tegelijk is het een uiterst moderne auto, vol met geavanceerde, actieve veiligheidssystemen. En het hybride systeem loopt als een zonnetje.
Je kiest voor de Toyota Corolla Hybrid als je kwaliteit en functionaliteit boven vorm en emotionele waarde plaatst. Er is vrijwel niets aan te merken op de Corolla, behalve dan dat het een vrij saaie auto is. Zeker, de GR Sport-uitvoering oogt wat dikker en wat stoerder, maar het blijft in dat geval bij uiterlijk vertoon. Kies je voor de stationwagon, dan is de inzetbaarheid van de hybride Corolla wat breder. Heb je de ruimte niet nodig, dan volstaat de hatchback natuurlijk ook. Met nieuwprijzen die beginnen bij 32.000 euro is het geen koopje, maar evenmin schrikbarend duur.
Honda heeft met de Honda Civic al jarenlang een auto in het assortiment die als luis in de pels geldt voor menig Europese concurrent. Het model is er tegenwoordig ook als hybride auto zonder stekker, in de vorm van de Honda Civic e:HEV. Dit model heeft alle fijne eigenschappen van bijna elke andere Honda; hij is vlot, hij stuurt lekker strak en hij zit technisch uitstekend in elkaar. De hybride techniek in de Civic e:HEV is van hoge kwaliteit en speelt zelden op. Er zijn drie uitrustingsniveaus te vinden, tegenover één hybride aandrijflijn van 184 pk.
Honda heeft een uitstekende balans gevonden tussen sportiviteit en comfort bij de Honda Civic e:HEV. De 184 pk sterke hybride aandrijflijn is een genot om mee te rijden en natuurlijk is deze elfde (!) generatie van de Civic uitgerust met een lange reeks aan technische hulpmiddelen. Het voelt soms een beetje aan alsof je in een PlayStation rijdt, maar tegelijk is dat voor velen juist de aantrekkingskracht van de Civic. De betrouwbaarheid van de Civic is van oudsher uitstekend en je betaalt je ook zeker niet scheel voor deze eigenzinnige Japanse hatchback. Een meer dan uitstekende hybride auto zonder stekker.
De Hyundai Kona HEV is een zeer populaire en kwalitatief hoogwaardige SUV, die een technische basis deelt met de hybride Kia Niro (eveneens een uitstekende SUV) en de hybride Hyundai Ioniq. Met zijn 129 pk sterke aandrijflijn trek je de stenen niet uit de straat, maar dat is ook zeker niet waar Hyundai de Kona voor heeft ontworpen. In plaats daarvan is het een zeer capabele SUV, die uitstekende cijfers levert als het gaat om het verbruik. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen, de kofferbak is met 361 liter niet overdreven groot.
De Hyundai Kona behoort tot de best verkopende SUV’s in zijn klasse en dat is niet voor niets. Er zijn maar weinig concurrenten die kunnen leven met de prijs/kwaliteitverhouding die de Kona biedt en de Kona HEV kan volledig mee met dat imago. Met een verbruik van gemiddeld 1 op 20,4 kan je bijna 800 kilometer rijden op een volle tank, waarmee één van de grootste voordelen ten opzichte van de Hyundai Kona Electric al uit de doeken is gedaan. Nee, de Kona HEV is geen spannende auto, maar dat maakt voor de gemiddelde koper niet uit.
Hoewel hybride auto’s zonder stekker in veel gevallen wel degelijk (zeer) korte afstanden kunnen rijden op de elektromotor, is het verschil met de PHEV-modellen erg groot. Als je al elektrisch kunt rijden met een HEV, zijn de afstanden zeer beperkt. En in veel gevallen kun je alleen elektrisch rijden als je de snelheid laag houdt. Zodra je boven een bepaalde snelheid komt, springt de brandstofmotor bij. Er zijn dus geen HEV’s die uitblinken als het gaat om de elektrische actieradius, maar we noemen er een paar waar je in ieder geval kort volledig elektrisch mee door de stad kunt rijden.
De Toyota Yaris Hybrid komt in vrijwel elke opsomming van de beste hybride auto’s van dit moment voor. Deze kleine stadsauto scoort op vrijwel alle fronten uitstekend en is in de loop der jaren zeer volwassen geworden. De Yaris Hybrid beschikt over een uitstekende hybride aandrijflijn, die eveneens goed scoort op het gebied van betrouwbaarheid. De GR Sport-uitvoering is trouwens iets anders dan de Toyota GR Yaris. Laatstgenoemde model is een Japanse gifkikker, die het liefst de hele dag dwars gaat en afgeleid is van rallywagens. De GR Sport oogt dik, maar heeft dezelfde aandrijflijn als de rest.
Veel kopers van een hybride auto kiezen voor de Toyota Yaris Hybrid. Dit omdat deze Toyota zeer breed inzetbaar is en ideaal is voor het manoeuvreren door druk stadsverkeer. De techniek onder de kap van de Yaris geldt als betrouwbaar en werkt als een trein. Het levert een bijzonder soepel rijdende auto op, die dus korte afstanden kan afleggen op alleen de elektromotor. Handig voor als je even langs de supermarkt wil, maar veel meer heeft ook de stekkerloze Yaris niet in zijn mars. Desondanks valt er verder weinig te klagen over dit Japanse succesnummer.
De Toyota C-HR is een compacte SUV, die standaard met hybride aandrijving geleverd wordt. Het model is uitstekend uitgerust, met tal van veiligheidssystemen en toevoegingen die het rijden wat comfortabeler maken. De verbruikscijfers zijn uitstekend, met een verbruik rond de 1 op 21. De C-HR komt in diverse niveaus van luxe en comfort en is eveneens te vinden in een sportief jasje. Wie overigens liever een plug-inhybride Toyota rijdt, kan deze C-HR ook vinden met een stekker. Zoals vrijwel altijd bij een PHEV, is in dat geval de elektrische actieradius een stuk groter.
De Toyota C-HR Hybrid is een compacte SUV met een vrij sportieve inborst. Waar bijvoorbeeld de Toyota Yaris een echte stadsauto is, is de C-HR een auto die wat meer richting de sportieve klant probeert te leunen. Dat zie je aan de coupé-achtige vormgeving en het ontwerp dat duidelijk wat meer ‘sjeu’ heeft dan het ontwerp van de Yaris. Het hybride systeem is, zoals je van Toyota mag verwachten, van een hoge kwaliteit en rijdt bijzonder soepel. De prijs van de C-HR is aan de pittige kant, maar tegelijk krijg je er een zeer complete auto voor terug.
Standaard met 184 pk Diverse uitrustingsniveaus, waaronder een sportiever ogend model Zit vrij hoog in de markt qua luxe Ruim genoeg voor een gemiddeld gezin Een elektrische actieradius van zo’n vier kilometer bij snelheden tot 50 km/u
Het Japanse Lexus is het luxe broertje van Toyota en de Lexus UX 250h is een compacte SUV met een duidelijk premium-stempel. Dat betekent dat hij luxer is dan gemiddeld, dat het gebruikte materiaal een hogere kwaliteit heeft en dat je de concurrentie moet zoeken in de hoek van merken als BMW, Volvo en Audi. De UX 250h is dan ook vergelijkbaar met de BMW X1 en een auto die is voorzien van technologie die in de laatste jaren gemeengoed is geworden. Het hybride systeem stelt de Lexus in staat om korte afstanden te rijden op de elektromotor.
Wie behoefte heeft aan wat meer luxe, maar niet gelijk voor overduidelijke premium-klanten als BMW of Audi wil gaan, kan met de Lexus UX 250h uitstekend uit de voeten. De bouwkwaliteit van deze auto is om door een ringetje te halen, met hoogwaardige materialen en een goed doordacht infotainmentsysteem. Tegelijk is het een auto met een meer dan uitstekende technische basis, zoals je mag verwachten van een aan Toyota-verwante auto. Er mankeert vrijwel niets aan deze Lexus, behalve dan dat het een vrij ingetogen, misschien zelfs saaie auto is. Degelijkheid boven alles, maar dat levert natuurlijk wel pure kwaliteit op.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride auto's zonder stekker van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 mei 2025