De Ford Focus is sinds jaar en dag de maatstaf in zijn klasse als het gaat om rijgedrag.
Net voor de eeuwwisseling komt Ford het de Volkswagen Golf en Opel Astra flink moeilijk maken met een verfrissend uiterlijk en zeer goede rijeigenschappen. Ruimtezoekers kunnen de Focus Wagon waarderen, waarvan de bagageruimte door de jaren uitgroeit tot liefst 600 liter. Ford weet elke generatie het prima rijcomfort van de Focus steeds verder te verbeteren, waarbij het ook de betrouwbaarheid van het populaire model op peil houdt. Door de generaties heen verschijnen er onder meer ‘exotische’ versies zoals een coupé-cabriolet, een elektrische variant en zeer potente RS-modellen. De EcoBoost-motoren van de reguliere Ford Focus combineren zuinigheid met voldoende pit.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vierde generatie Ford Focus is er als vijfdeurs hatchback, als stationwagen, maar ook als Active: een crossover. Vanaf 2020 is de 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor ook te rijden als mild-hybride. De haast archetypische Focus RS zien we niet meer terug. Liefhebbers van sportief rijden moeten het doen met de 280 pk sterke ST. Waar de stationwagon met 600 liter veel bagageruimte biedt, doet de hatchback het met een inhoud van 375 liter ook alleraardigst. De hatchback biedt plek aan vier volwassenen van gemiddelde lengte. De vering van de Focus is hard, maar nooit té stevig. Sturen gaat heel precies.
Kenmerken van deze Ford Focus
De derde generatie Ford Focus is een zogenaamd ‘wereldmodel’ dat op verschillende continenten gelanceerd wordt. Net als bij zijn voorganger is de zeer spaarzame Econetic terug. Nieuw is de volledig elektrische Focus in 2013, al komt die versie met een actieradius van 162 kilometer net te vroeg. De Ford Focus is betrouwbaar als altijd, maar kent wel wat elektronische euvels van minder ernstige aard. Bij de versie na de facelift is het dashboard een stuk rustiger geworden, met dank aan een flinke reductie van het aantal toetsen. De Focus RS wint weer aan kracht en schopt het tot 350 pk.
Kenmerken van deze Ford Focus
Waar de eerste generatie Ford Focus uiterst origineel vormgegeven was, kiest Ford bij de tweede generatie voor een wat behoudender uiterlijk. Het maakt de auto flink langer, wat gunstig uitpakt voor de binnenruimte. De wegligging en wendbaarheid zijn weer formidabel, waarbij de vering best stevig is. Nieuw zijn de Durashift-transmissies: een handgeschakelde zesversnellingsbak en een viertrapsautomaat. Er verschijnt ook een coupé-cabriolet van Pininfarina ten tonele. De Focus krijgt zeer zuinige Econetic-versies. Sportieve rijders halen hun hart op met de 228 pk sterke Focus ST en Focus RS met 305 pk. Opnieuw is de Focus uiterst betrouwbaar.
Kenmerken van deze Ford Focus
Je meten met onder meer de Volkswagen Golf en Opel Astra is geen gemakkelijke opgave. Toch gaf Ford beide modellen gelijk het nakijken met de komst van de eerste Focus in 1998. Het New Edge-design van de Escort-opvolger was erg aansprekend, terwijl de Amerikaan ook nog eens voortreffelijk reed. De sportiviteit die in elke Ford Focus huist, benadrukte het merk in 2002 met de komst van de krachtige ST170 en later met de iconische Focus RS. Speciaal voor het eeuwfeest in 2004 kwam de behoorlijk betrouwbare Focus er ook als zeer luxe Futura.
Kenmerken van deze Ford Focus
Waar de Ford Focus met driecilinder 1,0-liter EcoBoost benzinemotor voor velen voldoet, zelfs al met 100 pk, is de 1.0 ook te rijden met bijvoorbeeld 155 pk aan vermogen. Het sportieve DNA dat elke Focus herbergt komt ultiem tot uiting in de krachtige ST- en RS-modellen. De Econetic-modellen uit de tweede en derde generatie zijn op hun beurt uitblinkers in efficiency. Haast legendarisch is de Ford Focus coupé-cabriolet, waarbij de elektrische Ford Focus een zeldzaamheid is. Eveneens bijzonder is de Ford Focus Futura uit 2004. Een zeer luxe ode aan het eeuwfeest van het Amerikaanse merk.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024