Hoeveel verbruikt een hybride auto?

Hyundai Ioniq PHEV
Ivo Pakvis10 minuten leestijd19 februari 2025

Het verbruik van een hybride auto kan – als je fabrikanten mag geloven – magische vormen aannemen. Het feit dat de benzine- of dieselmotor ondersteund wordt door een elektromotor, zorgt voor testdata die soms spreekt van een verbruik dat amper te geloven is. Maar wat is het verbruik van een hybride auto nou echt? In de praktijk krijg je namelijk heel andere cijfers te zien dan als je kijkt naar de fabrieksopgave. En dat is niet omdat de fabrikanten liegen, het ligt veel meer aan de test zelf. En dus is de vraag gerechtvaardigd: wat zijn nou echt de zuinigste hybride auto’s?

Verbruik hybride auto: snelweg vs. stad {verbruik-snelweg-stad}

Om een goed beeld te krijgen van het verbruik van een hybride auto, is het allereerst belangrijk om het verschil te benoemen tussen stadsverkeer en het rijden op de snelweg. Plug-inhybrid (PHEV) en full hybrid (HEV) auto’s kunnen namelijk korte stukken op de elektromotor rijden. Dat betekent dat veel stadsritjes volledig elektrisch kunnen worden afgelegd. Ben je langer onderweg, dan raakt de accu leeg en moet de auto over op de brandstofmotor. En vanaf dat moment verbruikt je auto wel degelijk benzine of diesel en niet zelden meer dan wanneer je geen zwaar accupakket aan boord hebt.

Verbruik hybride auto berekenen

De officiële berekening voor het verbruik van een auto gebeurt via de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test (WLTP). Dit zijn echter relatief korte testen, die door veel hybride auto’s voor een groot deel elektrisch kunnen worden voltooid. En dat levert dus die magische cijfers op. Het is geen misleiding, de test is gewoon te kort om een goed beeld te krijgen. In dit stuk kijken we naar het verbruik van hybride auto’s in de praktijk en op lange termijn. Stadsverkeer en het rijden op de snelweg worden gecombineerd, zodat je een realistisch beeld krijgt van het daadwerkelijke verbruik.

De 3 plug-inhybrides met het laagste opgegeven verbruik

We beginnen met de plug-inhybrides. Deze auto’s hebben meestal een groter accupakket aan boord dan de HEV’s, wat betekent dat ze in de regel verder komen op alleen de elektromotor. Tegelijk is dat accupakket zwaarder, wat ervoor zorgt dat áls de brandstofmotor eenmaal aan gaat, hij meer gewicht moet meetorsen. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor het verbruik. Dit wordt allemaal meegenomen in de berekeningen als we kijken naar de zuinigste plug-inhybrides van 2025. Volgens onze auto-expert Ivo Pakvis behoren de onderstaande plug-inhybrides tot de zuinigste van allemaal, nadat ze uitgebreid zijn getest in het echte leven.

Toyota Prius Plug-in Hybrid (1 op 22)

  • 223 pk sterke plug-inhybride aandrijving
  • Elektrische actieradius in de praktijk is ongeveer 65 kilometer
  • Komt in drie smaken, met de Dynamic als instapper
  • Misschien wel de oervader van alle hybride auto’s
  • Praktisch en groot genoeg voor vier tot vijf personen, ondanks aerodynamische vorm

De Toyota Prius geldt als de oervader van de hybride vloot van nu en is nog altijd een interessante auto voor wie zo zuinig mogelijk op pad wil gaan. Hoe zuinig hij precies is hangt natuurlijk af van je rijstijl en de hoeveelheid kilometers die je elektrisch kan rijden (in de winter is dat minder dan in de zomer, bijvoorbeeld). Maar alles bij elkaar opgeteld komt de Prius tot ongeveer 1 op 22, of 4,7 liter per 100 kilometer. Een zeer respectabel verbruik, en een groot verkooppunt voor Toyota. Er zijn niet veel PHEV’s die deze cijfers kunnen overleggen.

Voor- en nadelen van de Toyota Prius Plug-in Hybrid

  • Voordelen
  • Technisch om door een ringetje te halen
  • Rijdt opvallend strak, niet geheel des Toyota’s
  • Alles is afgesteld op het verbruiken van zo min mogelijk brandstof
  • Nadelen
  • Het imago van de Prius staat hem soms een beetje in de weg
  • Geen spannende auto

Waarom kiezen voor de Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Hoewel de Toyota Prius inmiddels flink wat concurrentie heeft gekregen, behoort hij nog altijd tot de koplopers als het gaat om zuinig rijden. Hij mag nooit ontbreken in een lijst met de zuinigste hybride auto’s en hoewel zijn enigszins stoffige imago moeilijk af te schudden is, heeft Toyota hard gewerkt aan zijn dynamische karakter. Het onderstel is strak en met 223 pk kan je zowaar een enigszins sportieve rijstijl hanteren. Wil je echter elke kilometer uit een druppel benzine persen, dan is het verstandiger om een iets rustiger rijstijl te hanteren. 1 op 20 haal je met je ogen dicht.

Bekijk aanbod

Hyundai Ioniq PHEV (1 op 21,3)

Hyundai Ioniq PHEV
  • 141 pk uit een plug-inhybride aandrijving
  • Zo’n 45 kilometer elektrische actieradius
  • Topmodel is de Premium Design Sky
  • Directe concurrent van de Prius
  • Ruim genoeg voor vier tot vijf inzittenden

De Hyundai Ioniq PHEV is een directe concurrent van de Toyota Prius en is in de praktijk aanzienlijk goedkoper. Qua verbruik is hij zo ongeveer de evenknie van de Prius, met een keurige 1 op 21,3. De Ioniq heeft – net als de Prius – een zeer aerodynamische vorm, wat hem mede in staat stelt om zulke prettige verbruikscijfers te behalen. De Ioniq is er eveneens als HEV, die een vergelijkbaar verbruik laat zien. De elektrische actieradius is met 45 kilometer iets minder dan de Prius, maar voor velen nog wel geschikt voor korte ritten of woon-werk-verkeer.

Voor- en nadelen van de Hyundai Ioniq PHEV

  • Voordelen
  • Rijke standaarduitrusting
  • Uitstekende verbruikscijfers
  • Aanmerkelijk goedkoper dan de Prius
  • Nadelen
  • Zoals bij veel PHEV’s is de kofferbakruimte beperkt door het aanwezige accupakket
  • Ietwat saai uiterlijk

Waarom kiezen voor de Hyundai Ioniq PHEV?

Een belangrijk pluspunt van de Hyundai Ioniq PHEV ten opzichte van de concurrentie (en dan vooral de Toyota Prius), zit hem in de prijs. De Ioniq is simpelweg de goedkopere optie. En dat betekent niet dat Hyundai een uitgekleed model levert; de standaarduitrusting is prima, met tal van veiligheidssystemen en vindingen die het rijden comfortabeler maken. Het verbruik van deze plug-inhybride behoort tot het beste wat de markt te bieden heeft, wat alleen maar bijdraagt aan de aantrekkingskracht van de Hyundai. Zoals bij veel meer PHEV’s is de verhoogde vloer van de kofferbak (dankzij het weggewerkte accupakket) een beperkende factor.

Bekijk aanbod

Kia Niro PHEV (1 op 21)

Kia Niro PHEV
  • 183 pk dankzij een plug-inhybride aandrijving
  • Tussen de 45 en de 50 kilometer elektrische actieradius
  • DynamicLine is instapmodel, ExecutiveLine de topper
  • Keurige crossover SUV die tevens als EV komt
  • Compacte gezinswagen

Het is nog niet zo makkelijk om een SUV echt zuinig te laten rijden. Zelfs de zuinigste hybride aandrijving kan niets doen tegen het feit dat de hoge bouw van een SUV altijd voor meer luchtweerstand zorgt dan de gestroomlijnde vormen van bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq en de Toyota Prius. Ondanks dat is de Kia Niro, een compacte SUV die het prima doet in zijn segment, een aangenaam zuinige plug-inhybride. Het praktijkverbruik ligt rond de 1 op 21 en daarmee kan hij de strijd met die aero-wonders wel degelijk aan. En dat is een knappe prestatie van Kia.

Voor- en nadelen van de Kia Niro PHEV

  • Voordelen
  • Veel ruimte aan boord
  • Uitstekende verbruikscijfers
  • Goed uitgerust, ook als instapmodel
  • Nadelen
  • Het bochtenwerk is niet super, met een overhellende koets

Waarom kiezen voor de Kia Niro PHEV?

Kia is een grote speler op de markt voor elektrische en hybride auto’s. Met de Kia Niro PHEV heeft het één van de zuinigste plug-inhybride auto’s in zijn assortiment. Diens rijke uitrusting, vol met veiligheidssystemen en technische extra’s ten behoeve van de luxe en het comfort aan boord, maken dit een auto die de concurrentie met menig Europeaan of Japanner uitstekend aan kan. Tegelijk is het een gezinswagen die handig gebruik maakt van de beschikbare ruimte, zodat een gemiddeld gezin hier prima in kan toeven. Hou in de bochten wel rekening met een overhellende koets, iets dat meer SUV’s hebben.

Bekijk aanbod

Ook interessant: De meest zuinige SUV’s van 2025

De 3 hybrides zonder stekker met het laagste opgegeven verbruik

Naast de plug-inhybrides, heb je natuurlijk eveneens hybride auto’s zonder stekker. Deze hybride aandrijvingen kunnen worden opgedeeld in de full hybrid (HEV) en de mild hybrid (MHEV). De full hybrid heeft een elektromotor die meestal groot genoeg is voor korte ritten op elektriciteit, al zijn die ritten in de regel korter dan bij een plug-inhybride. Bij mild hybride aandrijvingen is de elektromotor kleiner en dient hij als ondersteuning. Je rijdt altijd op benzine of diesel, maar de auto is wel zuiniger dan wanneer je enkel een brandstofmotor hebt. We zetten drie van de zuinigste hybrides zonder stekker op een rij.

Toyota Corolla Hybrid (1 op 22,3)

  • Verkrijgbaar als 1.8 (140 pk) of 2.0 (196 pk)
  • Beperkte elektrische actieradius van enkele tientallen kilometers
  • Uitstekende en oerdegelijke middenklasser
  • Verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback of als stationwagon
  • Techniek gedeeld met de Prius

De Toyota Corolla is anno 2024 alleen nog maar te krijgen met hybride aandrijving. Er zijn twee smaken beschikbaar en de zuinigste variant is de versie met een 1.8 liter benzinemotor. De krachtiger variant is bepaald geen zuiper, maar de krachtiger aandrijving vraagt net even wat meer van de brandstof. De Corolla kreeg in 2023 een kleine facelift, waarbij de techniek eveneens onder handen is genomen. Niet veel, want met deze Corolla is bijzonder weinig mis. Een zeer goed gebouwde, oerdegelijke gezinswagen die tegelijk beschikt over één van de zuinigste hybride aandrijvingen die er te krijgen zijn.

Voor- en nadelen van de Toyota Corolla Hybrid

  • Voordelen
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Zeer soepele en prettig rijdende hybride aandrijving
  • Goed uitgerust met veiligheidssystemen
  • Nadelen
  • Degelijk betekent meestal ook een tikje saai

Waarom kiezen voor de Toyota Corolla Hybrid?

Er is bijzonder weinig aan te merken op de Toyota Corolla Hybrid. Als het voornaamste nadeel zit in het gebrek aan spanning, dan weet je dat de rest van de auto uitstekend in elkaar zit. Met name de stationwagon is een uitstekende gezinsauto, met ruimte voor vijf personen en een kofferbak die – ondanks de iets verhoogde vloer – genoeg plaats biedt voor een bescheiden koffer per passagier. De Corolla heeft een tweelingbroertje in de vorm van de Suzuki Swace. Dit model komt met dezelfde techniek, dezelfde carrosserievormen en biedt zodoende ongeveer dezelfde cijfers op het gebied van zuinigheid en prestaties.

Bekijk aanbod

Honda Civic e:HEV Full Hybrid (1 op 20)

Honda Civic e:HEV Full Hybrid
  • Levert 184 pk uit een full hybrid-aandrijving
  • Zeer korte stukken elektrisch, maar systeem werkt uiterst efficiënt
  • Komt in drie smaken: Advance is het topmodel
  • Net als alle Civics een volwaardige concurrent van menig Europeaan
  • Ruim genoeg voor vier tot vijf personen, maar het blijft een hatchback

Het Japanse Honda maakt de Honda Civic al tientallen jaren en inmiddels is ook deze hatchback beland in het hybride tijdperk. Het hybride systeem van de Honda Civic e:HEV zit uitstekend en geraffineerd in elkaar en hoewel je geen lange stukken op de elektromotor kunt rijden, is het verbruik in de stad minstens zo gunstig als het verbruik op de snelweg. De hybride Civic heeft een lekker krachtige aandrijving en laat zich zeer strak door de bochten sturen. Dit betekent eveneens dat deze Japanse hatchback een iets hogere prijs heeft dan je misschien in het C-segment zou verwachten.

Voor- en nadelen van de Honda Civic e:HEV Full Hybrid

  • Voordelen
  • Slim en geraffineerd hybride systeem
  • Rijdt bijzonder strak
  • 404 liter in de kofferbak
  • Nadelen
  • Hoofdruimte laat iets te wensen over
  • Tikje aan de prijzige kant ten opzichte van de concurrentie

Waarom kiezen voor de Honda Civic e:HEV Full Hybrid?

Wie kan leven met een iets hogere aanschafprijs, heeft wel een uiterst capabele hybride auto het C-segment in huis. De Honda Civic e:HEV is een zeer compleet model, dat dankzij die fijnbesnaarde hybride techniek uitstekende cijfers laat zien op het gebied van het verbruik. Binnenin word je van alle gemakken voorzien, met een makkelijk bedienbaar infotainmentsysteem en een brede uitrusting op het gebied van veiligheid en luxe. De kofferbak is ruim genoeg voor een gemiddeld gezin en hoewel de hoofdruimte op de achterbank iets beperkt is, kunnen kinderen hier moeiteloos plaatsnemen.

Bekijk aanbod

Toyota Yaris Hybrid (1 op 20,2)

Toyota Yaris Hybrid
  • Hybride aandrijflijn heeft 116 of 130pk
  • Vrijwel geen elektrische actieradius (ongeveer 2 kilometer)
  • Business en Executive behoren tot de best uitgeruste varianten
  • Een van de best verkopende hybride auto’s van dit moment
  • Aan de kleine kant, maar desondanks groot genoeg voor vier personen

De Toyota Yaris Hybrid is een zeer succesvolle hybride auto, mede dankzij zijn uitstekende cijfers op het gebied van het verbruik. De hybride Yaris is een slag kleiner dan de eerder genoemde Corolla en Civic, maar kan nog altijd redelijk eenvoudig vier personen vervoeren. Hij rijdt strak, kost niet te veel en biedt een complete uitrusting. De Yaris kan korte stukken rijden op de elektromotor, maar verwacht hier niet heel veel van. Veel interessanter is de manier waarop de elektromotor en benzinemotor samenwerken om tot een uitermate gunstig verbruik te komen.

Voor- en nadelen van de Toyota Yaris Hybrid

  • Voordelen
  • De techniek is – zoals bij zoveel Toyota’s – uitstekend
  • Scherp geprijsd ten opzichte van de concurrentie
  • In dit segment is er niets wat zuiniger is
  • Nadelen
  • Beperkte inzet wegens compacte afmetingen
  • Beperkte elektrische actieradius

Waarom kiezen voor de Toyota Yaris Hybrid?

Wie een compacte auto met het hoofd koopt, kan niet langs de Toyota Yaris Hybrid lopen. De Yaris is een zeer populair model, dat al tientallen jaren geweldige verkoopcijfers laat zien. Met de hybride variant heeft Toyota de lat weer een tikje hoger gelegd. Technisch zit de Yaris uitstekend in elkaar, hij rijdt lekker strak en de uitrusting is – zeker gezien de prijs – bijzonder compleet. Het is niet de meest veelzijdige auto ter wereld, de ruimte in het interieur is en blijft beperkt, maar deze combinatie van zuinigheid en kwaliteit kent geen gelijke.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Toyota Yaris Hybrid?

Lees de bevindingen van experts in onze collectie expert reviews.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autorai.nl
  • autoweek.nl
  • autozine.nl
  • bynco.com

Dit artikel is gepubliceerd op 19 februari 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Actieradius hybride auto

17 juni 2025
Een groot voordeel van hybride auto’s – en dan met name plug-inhybride auto’s – is het feit dat ze in staat zijn om relatief korte afstanden te rijden op a
Brandstof

Beste hybride bus in 2025

21 mei 2025
Bestelbussen maken veel kilometers. Ze worden van hot naar her gesleept voor een rijke variatie aan klussen. Of het nou gaat om een bezorgdienst, een schil
Brandstof

Beste hybride auto zonder stekker in 2025

21 mei 2025
Hybride auto’s komen in drie variaties. Er is de mild hybride (MHEV), een uitvoering waarbij de elektromotor een geringe rol speelt en waarmee je geen stuk
Brandstof

Beste hybride 7-zitter in 2025

10 maart 2025
De 7-zitter is altijd een behoorlijk forse auto. Wie een auto wil die plaats biedt aan maximaal zeven personen, komt immers niet weg met een compact B-segm
Brandstof

Beste hybride auto met hoge instap in 2025

20 februari 2025
Een hybride auto met hoge instap is tegenwoordig bijzonder populair. Auto’s met een hoge instap – negen van de tien keer gaat het om SUV’s – bieden meerde
Brandstof

Beste betaalbare hybride auto in 2025

7 februari 2025
Voor veel mensen is bij het kopen van een hybride auto de gemiddelde prijs een behoorlijk obstakel. In veel gevallen is de hybride variant van een auto duu