Wat zijn de top 3 redenen om wel of niet een hybride te kopen?

Harry Verolme4 minuten leestijd26 juni 2023

De meeste automerken hebben wel één of meerdere hybride modellen in het gamma. En terecht, het is een uitstekende manier om de uitstoot van auto's terug te dringen. Wellicht heb jij interesse in een hybride auto, plug-in of zonder stekker? Om je te helpen bij het oriëntatieproces lees je hier de belangrijkste voor- en nadelen van hybride auto's.

Waarom wel een hybride rijden

De hybride auto is inmiddels een gevestigde speler in het straatbeeld. Ja, het is beter voor het milieu dan een conventionele benzine- of dieselauto, maar er zijn nog meer redenen waarom (plug-in)hybride rijden een aantrekkelijke optie kan zijn. Hieronder zie je de drie belangrijkste voordelen van hybride auto's op een rij.

Minder uitstoot

Het groene karakter van hybride auto's is vooral te danken aan het feit dat er minder CO2 en andere schadelijke stoffen worden uitgestoten. Afhankelijk van het soort hybride auto kun je enkele tot tientallen kilometers volledig elektrisch afleggen, dankzij de grotere accu. Op die manier hoef je de benzine- of dieselmotor minder (of zelfs helemaal niet) te gebruiken. Als je hybride auto een redelijke actieradius heeft, kun je de meeste korte ritten klaren zonder de brandstofmotor in te schakelen.

Laag verbruik

Hybride auto's stoten niet alleen minder schadelijke stoffen uit, de aandrijflijn is tevens een stuk zuiniger dan van auto's die louter op benzine of diesel rijden. Niet alleen omdat je de brandstofmotor theoretisch minder hoeft te gebruiken, maar ook door de ondersteunende rol die de hybride systemen uitdragen. De aandrijflijn is bijvoorbeeld in staat energie terug te winnen bij het afremmen, wat vervolgens gebruikt kan worden om de efficiëntie van de auto te verbeteren. Onder de streep verbruik je daardoor minder brandstof.

Voordelig opladen

Als je een plug-inhybride hebt, moet je de accu opladen om te kunnen profiteren van de volledig elektrische mogelijkheden. In vergelijking met een volledig elektrische auto kost het opladen van een plug-inhybride minder geld. Het accupakket is namelijk een stuk kleiner, omdat er minder ruimte is vanwege de aanwezigheid van een brandstofmotor. Als je een full of mild-hybrid hebt (zonder stekker), hoef je die niet op te laden. Dit gebeurt automatisch tijdens het rijden.

Waarom niet een hybride rijden

Die voordelen doen het aanschaffen van een hybride auto je wellicht als muziek in de oren klinken. Voordat je direct de portemonnee trekt, is het aan te raden eerst de nadelen in acht te nemen. Want ja, ook die zijn er. Hieronder de voornaamste nadelen waarom hybride rijden eventueel niet geschikt is voor je.

Beperkte actieradius

Het kleine accupakket mag dan relatief kort en voordelig opladen betekenen, het beperkt wel de volledig elektrische actieradius van je hybride auto. Een plug-inhybride kan hooguit 100 kilometer afleggen op een volle accu, maar doorgaans is het rijbereik kleiner. Denk aan 30 tot 60 kilometer. Dat is genoeg voor korte ritten, maar veel meer dan dat zit er niet in. Een full of mild-hybrid heeft die luxe niet; hiermee kun je maximaal een paar kilometer volledig elektrisch rijden alvorens de brandstofmotor weer inschakelt. Gelukkig hoef je in beide gevallen niet bang te zijn om zonder stroom te komen.

Oplaadmogelijkheden

Als je overweegt een plug-inhybride auto te kopen, vergeet dan niet stil te staan bij de laadmogelijkheden. Het is vaak het voordeligst en handigst om thuis op te laden. Gaat dit niet, dan moet je naar openbare laadpalen om de accu van je hybride auto op te laden. Het is redelijk zinloos om een plug-inhybride te kopen als je die niet kunt opladen. Dit probleem heb je echter niet bij een full of mild-hybrid, die vanzelf oplaadt tijdens het rijden.

Hoge(re) prijzen

De prijs van een hybride auto is doorgaans hoger dan van een auto op benzine of diesel. Dit heeft onder meer te maken met de complexe techniek en de aanwezigheid van het accupakket. De financiële en fiscale voordelen die gepaard gaan met de aanschaf van een hybride auto (minder brandstofverbruik en tot en met 2024 50% korting op de wegenbelasting) compenseren de hoge prijs wel enigszins.

Een hybride auto kopen?

Met de voor- en nadelen van hybride auto's in het achterhoofd heb je wellicht interesse om je eens te oriënteren op de mogelijkheden. Ontdek ons brede aanbod aan tweedehands hybride auto's.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Dit artikel is gepubliceerd op 26 juni 2023

Ook interessant voor jou

Brandstof

Actieradius hybride auto

17 juni 2025
Een groot voordeel van hybride auto’s – en dan met name plug-inhybride auto’s – is het feit dat ze in staat zijn om relatief korte afstanden te rijden op a
Brandstof

Beste hybride bus in 2025

21 mei 2025
Bestelbussen maken veel kilometers. Ze worden van hot naar her gesleept voor een rijke variatie aan klussen. Of het nou gaat om een bezorgdienst, een schil
Brandstof

Beste hybride auto zonder stekker in 2025

21 mei 2025
Hybride auto’s komen in drie variaties. Er is de mild hybride (MHEV), een uitvoering waarbij de elektromotor een geringe rol speelt en waarmee je geen stuk
Brandstof

Beste hybride 7-zitter in 2025

10 maart 2025
De 7-zitter is altijd een behoorlijk forse auto. Wie een auto wil die plaats biedt aan maximaal zeven personen, komt immers niet weg met een compact B-segm
Brandstof

Beste hybride auto met hoge instap in 2025

20 februari 2025
Een hybride auto met hoge instap is tegenwoordig bijzonder populair. Auto’s met een hoge instap – negen van de tien keer gaat het om SUV’s – bieden meerde
Hyundai Ioniq PHEV
Brandstof

Hoeveel verbruikt een hybride auto?

19 februari 2025
Het verbruik van een hybride auto kan – als je fabrikanten mag geloven – magische vormen aannemen. Het feit dat de benzine- of dieselmotor ondersteund word