Een groot voordeel van hybride auto’s – en dan met name plug-inhybride auto’s – is het feit dat ze in staat zijn om relatief korte afstanden te rijden op alleen de elektromotor. In veel gevallen betekent dit dat je woon-werkverkeer volledig elektrisch afgelegd kan worden. Er zijn echter hybride auto’s die echt uitblinken als het gaat om hun elektrische actieradius. Deze modellen komen aanzienlijk verder op een volle accu, voordat de brandstofmotor bijspringt. Om een overzicht te geven van de modellen die hierin de beste cijfers geven, bieden we vijf hybride auto’s met de beste actieradius.
De elektrische actieradius van een hybride auto is natuurlijk afhankelijk van het accupakket dat in het model is geplaatst. Hoe groter dat pakket is, hoe verder je kunt komen op een volle accu. Echter, een groter pakket is ook een stuk zwaarder en neemt veel ruimte in, wat weer zijn eigen nadelen met zich meebrengt. Fabrikanten zoeken dus naar een goede balans. In de laatste jaren is de gemiddelde actieradius van een plug-inhybride auto echter steeds groter geworden en zijn er meer dan genoeg modellen die de honderd kilometer relatief makkelijk kunnen aantikken, of zelfs overschrijden. En hier betaal je niet altijd de hoofdprijs voor.
De elektrische actieradius is voor steeds meer PHEV’s een belangrijk verkooppunt. Immers, hoe langer je op je accupakket kunt rijden, hoe beter dat is voor je uiteindelijke brandstofverbruik. In de laatste jaren heeft de elektrische actieradius van een hybride auto dan ook een aardige vlucht genomen. Kwam je in vroeger jaren net tot het einde van de straat, tegenwoordig kan je in sommige gevallen bijna het halve land door, voordat de brandstofmotor wakker geschud moet worden. En maak ook niet de fout om te denken dat dit alleen is weggelegd voor de duurste PHEV’s.
De Volkswagen Passat Variant eHybrid is de jongste generatie van de Volkswagen Passat en sinds 2024 op de markt. De Passat is al sinds de jaren ‘70 een capabele grote broer van de Volkswagen Golf en diens stationwagon is altijd al een behoorlijk ferme knaap geweest. Vanaf 2024 is het hybride aanbod van de Passat uitgebreid, met een keurige reeks motoren, waarvan de dikste maar liefst 272 pk uitspuwt. Met zijn elektrische rijbereik van maar liefst 134 kilometer is hij aanzienlijk meer capabel dan de hybride Passat GTE van weleer, die net voorbij de 50 kilometer kwam.
De Volkswagen Passat variant eHybrid is een buitengewoon sterke gezinswagen, die met zijn enorme actieradius ook nog eens prima zaken doet op het hybride front. Volkswagen maakt grote stappen op het elektrische en hybride front en dat merk je aan dit soort cijfers. De Passat zoeft heerlijk over de snelweg, is een tikje zwaarlijvig in het scherpe bochtenwerk en doet er dus opvallend lang over om de brandstofmotor aan te slingeren. Tel daar de zeer ruime kofferbak bij op en iedereen met een gezin zou de oren moeten spitsen. Spannend? Niet echt. Capabel? Meer dan.
Een beetje valsspelen is het wel, want de Skoda Superb Combi PHEV is onderhuids identiek aan de 204 pk sterke variant van de Volkswagen Passat. Het is echter wel een compleet eigen auto, die – net als de Passat – daverende cijfers laat noteren op het gebied van diens actieradius. De Skoda Superb Combi staat al jarenlang bekend om zijn belachelijk grote kofferbak en de jongste PHEV (verkrijgbaar vanaf 2024) stelt ook niet teleur. Met een inhoud van iets meer dan 500 liter kan je er een kleine nederzetting beginnen, of gewoon je complete huisraad meenemen op weg naar de camping.
Dezelfde techniek, dezelfde ruimte, bijna dezelfde prijs. De Skoda Superb Combi PHEV biedt alles wat de Volkswagen Passat Variant eHybrid biedt, maar dan tegen een iets lagere prijs en met een Skoda-sticker. Daar komt bij dat je bij de Superb niet kunt kiezen voor de lekker vette 272 pk sterke uitvoering. Deze Skoda is verder een uitermate geschikte gezinswagen, waarin het je aan weinig tot niets ontbreekt. En neem je de variant met de Sportline-uitstraling, dan oogt het geheel net even wat interessanter dan het basismodel. En natuurlijk die actieradius. Voor 2025-begrippen bijzonder indrukwekkend.
De Mercedes-Benz GLC 300e is een ruime, vierwielaangedreven SUV van het merk met de ster. Het is het SUV-equivalent van de Mercedes-Benz C-klasse, dus niet de kleinste en zeker ook niet de grootste die Stuttgart te bieden heeft. En zoals wel vaker bij hybride modellen van Mercedes-Benz, zit het met de elektrische actieradius wel snor. Met 130 kilometer doet hij vrijwel niet onder voor de Passat en de Superb, ondanks een toename in gewicht van maar liefst 500 kilogram ten opzichte van die stationwagons. Het is een lekker luxe en statige SUV, waarin lange afstanden comfortabel afgelegd kunnen worden.
Je kiest voor de Mercedes-Benz GLC 300e als je zoekt naar een zeer geschikte premium SUV, die dan weer niet helemaal bovenin de markt gepositioneerd wordt. Hoewel de aanschafprijs bijzonder ferm is, kan dit ook wel vrij gemakkelijk verantwoord worden. Deze Benz zit namelijk vol met vooruitstrevende techniek en systemen die het comfort aan boord aanzienlijk verhogen. Daar komt bij dat volwassenen ook op de achterbank uitstekend kunnen zitten en dat de kofferbak van 460 liter weinig beperkingen oplegt. De dikke AMG Line zal bij menigeen favoriet zijn, omdat deze uitvoering simpelweg de beste uitstraling heeft.
De Volkswagen Tiguan eHybrid is de jongste uitvoering van de Volkswagen Tiguan en in deze uitvoering sinds 2024 op de markt. Het plug-inhybride model heeft dezelfde aandrijflijn die je vindt in de eerder genoemde Volkswagen Passat en Skoda Superb en mede omdat de vorm van de Tiguan iets minder aerodynamisch is dan die van de Passat of de Superb, is de elektrische actieradius een paar kilometer minder dan bij die modellen. Verder is de Tiguan een herkenbare, degelijke SUV in een druk segment, waarin je hard moet werken om je te onderscheiden. En dat lukt.
De SUV is niet weg te denken uit het huidige straatbeeld en de Volkswagen Tiguan loopt al een tijdje mee. De Tiguan kenmerkt zich door een robuuste bouwkwaliteit en de doordachte techniek die je mag verwachten van een Volkswagen. Als SUV is het een zeer populaire auto en de eHybrid-variant blinkt dus uit met zijn grote actieradius. Er zijn niet veel SUV’s in deze prijscategorie die in de buurt komen van de cijfers die de Tiguan eHybrid laat noteren en dat is een behoorlijk pluspunt voor deze Volkswagen. De stoere R-Line oogt overigens verreweg het dikste van allemaal.
De Range Rover Sport P460e is een uitermate luxe en robuuste SUV, die in deze uitvoering sinds 2023 op de markt is. Het model is een telg uit de zeer hoog aangeschreven Range Rover-familie, een serie SUV’s die niet alleen op het asfalt goed uit de voeten kan, maar die zich eveneens bijzonder thuis voelt op onverhard wegdek. De vierwielaandrijving van de Range Rover is legendarisch en maakt de Sport tot een multi-inzetbare auto. De luxe aan boord is eveneens van een hoog niveau, net als het uiteindelijke prijskaartje. Neem minstens een ton mee naar de showroom.
De Range Rover is een serieuze speler op de premium-markt. Al tientallen jaren is deze SUV niet alleen een dijk van een gezinswagen, maar minstens zo geschikt in het open veld. Het interieur is bijzonder luxe, kent tal van fraaie details en kan tegen een stootje. Het is een echt werkpaard, waarmee je net zo makkelijk de school run doet als dat je door de bossen ploegt. De stevige hybride aandrijflijn kan maar liefst 121 kilometer rijden op alleen de elektromotor, cijfers die weinig gelijken kennen in dit hoge segment. Hou wel rekening met hoge kosten in aanschaf en onderhoud.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan PHEV hybride auto's, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 17 juni 2025