Auto’s die gebruik maken van hybride aandrijving, hebben een elektromotor die samenwerkt met een benzine- of dieselmotor. Die elektromotor moet worden opgeladen, net zoals dat gaat bij een elektrische auto. Hoe dat opladen gaat, is echter afhankelijk van de specifieke hybride techniek die je hebt. Hybride motoren zijn er in drie variaties: mild hybride (MHEV), volledig hybride (HEV) en plug-inhybride (PHEV). En slechts één van die variaties vereist een kabel waarmee je moet opladen. De rest gebruikt de energie die vrijkomt tijdens het rijden om de elektromotor op te laden. En dat gaan we natuurlijk verder uitleggen.
Bij een hybride auto zonder stekker (een MHEV of een HEV), heb je geen kabel en hoef je dus niets te doen om de accu’s op te laden. Bij deze hybride motoren worden de accu’s opgeladen met restenergie en regeneratief remmen. Restenergie komt vrij als je je gas loslaat, terwijl regeneratief remmen de accu oplaadt als je het rempedaal intrapt of gas loslaat. Deze techniek zorgt er dus voor dat je niet ook nog eens handmatig moet opladen, zoals bij plug-inhybride auto’s. Het systeem regelt het zelf en dus hoef je je alleen maar druk te maken om je benzine- of dieselvoorraad.
Een plug-inhybride auto (PHEV) wordt iets anders opgeladen. Bij deze auto’s heb je wel degelijk een stekker nodig. En daarmee bedoelen we geen stekker zoals je die standaard in je huis hebt, maar een laadpunt. Het voordeel van een PHEV ten opzichte van een HEV of een MHEV, is dat deze auto’s meestal een grotere accu hebben en zodoende langere stukken kunnen rijden op de elektrische motor. Sommige PHEV’s hebben de mogelijkheid om aan de snellader opgeladen te worden. Dat gaat aanzienlijk sneller dan aan een gewone lader, maar lang niet elke PHEV is uitgerust met deze techniek.
Wie een plug-inhybride voor de deur heeft staan, kan deze thuis opladen. Hiervoor heb je een eigen laadpaal of een wallbox nodig. Deze moet je thuis laten installeren – je kan het zelf doen, maar experts zijn in de regel sneller en veiliger – en het is van belang om te weten dat de kabel alleen maar over je eigen terrein mag lopen. PHEV’s hebben een ingebouwd veiligheidssysteem, zodat je niet kunt wegrijden als de kabel nog bevestigd is.
Er zijn in Nederland veel punten waar je je PHEV kunt opladen aan de laadpaal. Menig tankstations heeft bijvoorbeeld al laadpunten toegevoegd, maar er zijn tevens carpoolplaatsen met een laadpaal en andere openbare plekken waar je je PHEV kan laden. Hou er rekening mee dat als je auto niet geschikt is voor de snellader, dit opladen wel even kan duren. Het tarief voor het opladen is niet overal gelijk en het gemiddelde lag gedurende 2023 ongeveer op € 0,28 per kWh. Hoeveel het complete opladen dan kost is afhankelijk van de capaciteit van je accupakket.
Het opladen van je accupakket is in de regel een vrij trage handeling en iets wat aanzienlijk langer duurt dan het volgooien van een benzine- of dieseltank. Gelukkig is er de snellader. De meeste elektrische auto’s zijn allang snellader-proof en kunnen dus relatief rap weer op pad, maar voor veel PHEV’s is de snellader niet geschikt. Dat heeft te maken met de batterijcapaciteit van het accupakket in een PHEV. Die is kleiner dan in een EV en zodoende zijn de vermogens van een snellader vaak te hoog. Er zijn echter PHEV’s die wel kunnen snelladen, waaronder de:
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan hybride-modellen van 2024, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van 2024 tot nu toe. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 20, gesorteerd op basis van populariteit.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina is de volgende bron geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 11 november 2024