De Renault Twizy biedt als stadsauto een unieke elektrische ervaring met een gedurfd design en innovatieve functies.
De Renault Twizy is een opzienbarende, misschien wel iconische elektrische auto die van 2012 tot en met 2021 werd verkocht. Met zijn lieflijke, sympathieke design en doelgerichte, praktische karakter is het een onvergelijkbare microcar. Noem het gerust een stadsauto, want dankzij het innovatieve chassis en de guitige aandrijflijn is de Twizy een groot plezier om mee door de stad te zoeven. Voor een lage prijs, zowel in aanschaf als gebruik, kun je een handige EV zoals geen ander rijden.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Renault lanceert in 2012 de Twizy en wordt daarmee de eerste autofabrikant met drie betaalbare elektrische auto’s in haar gamma. De eigenaardig maar zeer sympathiek ogende tweezitter is in twee smaken verkrijgbaar: er is een 45 km/u versie met 5 pk en een 17 pk sterk model dat 80 km/u haalt en de snelweg op mag. De Twizy komt, niet geheel verrassend, het best tot zijn recht op lage snelheden in de stad. Weersbestendige ‘switchblade’-deuren zijn optioneel verkrijgbaar. De praktische variant – met extra bagageruimte en zonder tweede stoel – heet Cargo. De Twizy heeft een actieradius van maximaal 100 kilometer.
Kenmerken van deze Renault Twizy
'Ook verkrijgbaar als éénzits Cargo, die bagageruimte maximaliseert'
De Renault Twizy is een slimme mobiliteitsoplossing als je in een dichtbevolkt gebied woont. Manoeuvreren en parkeren is hartstikke eenvoudig en het rijden zelf kost een fractie van een gewone auto. Als je een autorijbewijs hebt en soms ook wat langere afstanden wilt rijden, kun je het beste de 80 km/u versie kopen. Deze mag de snelweg op en kost niet veel meer dan het instapmodel dat niet harder dan 45 km/u kan. In de Cargo kun je meer bagage kwijt, maar mis je wel die tweede stoel. De verschillende uitrustingsniveaus als Color en Technic bieden unieke extraatjes.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025