De opvallende Renault Alpine A610 is herkenbaar aan inklapbare koplampen en levert indrukwekkende prestaties.

In 1985 pakt Renault uit met de spectaculaire Alpine. De sportwagen heeft een luchtweerstandswaarde van slechts 0,28 en is daarmee super gestroomlijnd. Ook bijzonder is de zelfdragende carrosserie opgetrokken uit glasvezel en polyester. Het maakt de straatsportwagen vederlicht. Ook typisch voor de Alpine zijn de grote glasoppervlakten. Met de Renault Alpine – als V6 GT en Turbo - heeft het Franse merk duidelijk de Porsche 944 in het vizier. Als in 1991 de Alpine voor het laatst van de band rolt, volgt er nog wel een vergelijkbare opvolger: de Alpine A610. 250 pk sterk, herken je aan zijn inklapbare koplampen.
Gemiddelde prijs
€ 51.029
Meest voorkomende bouwjaar
1973
Gemiddelde kilometerstand
79.074 km
Aangeboden auto’s

De Renault Alpine, later als ‘GTA’ aangeduid, verschijnt in 1985 als zeer aerodynamische sportwagen. Er is een Renault Alpine V6 GT en een Turbo. Waar de V6 GT 160 pk haalt uit zijn 2,8-liter benzinemotor, is de 2,5-liter met turbo goed voor een vermogen van 200 pk. In 1990 verdwijnt de GT en gaat de Turbo op de schop. Door de introductie van een katalysator loopt het vermogen terug naar 185 pk. Nieuw is dan de Le Mans-uitvoering. Die is even krachtig als de V6 Turbo, maar ziet er een stuk stoerder uit met zijn opvallende bumperpartijen.
Kenmerken van deze Renault Alpine

'Analoge turbometer'
De Renault Alpine is er als V6 GT en Turbo. Door de jaren heen zijn er een aantal aanpassingen aan de auto gedaan. Zo is er vanaf 1987 een versie leverbaar met katalysator. Met die toevoeging verliest de krachtbron echter 15 pk vermogen. Vanaf modeljaar 1988 doet ABS zijn intrede. In 1989 volgt een bijzondere uitvoering: de ‘Mille Miles’. Slechts 100 stuks van deze hommage aan de Alpine A106 Mille Miles worden gebouwd. De uitvoering herken je aan de donkerrode lak en de ‘A’ op de 'kap'. In 1990 is er de Le Mans, met verbrede spatborden en kleinere koplampen.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/renault_alpine_faq_059c28fd5e.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025
Andere populaire Renault modellen