Renault Alpine

De opvallende Renault Alpine A610 is herkenbaar aan inklapbare koplampen en levert indrukwekkende prestaties.

Renault Alpine V6 Turbo

De Renault Alpine
plus- en minpunten

  • Super gestroomlijnd met luchtweerstandswaarde van 0,28
  • Zelfdragende glasvezel en polyester carrosserie
  • Bijzonder lichte constructie
  • Gevoelig voor roestvorming
  • Vermogen van turbo afgenomen door katalysator
  • Gewichtsverdeling door achterin geplaatste motor vraagt rijvaardigheid

In 1985 pakt Renault uit met de spectaculaire Alpine. De sportwagen heeft een luchtweerstandswaarde van slechts 0,28 en is daarmee super gestroomlijnd. Ook bijzonder is de zelfdragende carrosserie opgetrokken uit glasvezel en polyester. Het maakt de straatsportwagen vederlicht. Ook typisch voor de Alpine zijn de grote glasoppervlakten. Met de Renault Alpine – als V6 GT en Turbo - heeft het Franse merk duidelijk de Porsche 944 in het vizier. Als in 1991 de Alpine voor het laatst van de band rolt, volgt er nog wel een vergelijkbare opvolger: de Alpine A610. 250 pk sterk, herken je aan zijn inklapbare koplampen.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

15 april 2025

Actueel aanbod van de Renault Alpine op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

50.314

Meest voorkomende bouwjaar

1988

Gemiddelde kilometerstand

86.920 km

Aangeboden auto’s

Vinden (7)
Renault Alpine Interieur

'Analoge turbometer'

Prestaties en rijcomfort

  • Krachtige zescilinder motoren, achterin geplaatst
  • 2,5-liter met turbo levert 200 pk
  • Achterwielaandrijving

Exterieur en carrosserievorm

  • Zeer aerodynamisch ontwerp
  • Vederlicht glasvezel plaatwerk
  • Opvallende Le Mans-uitvoering

Interieur

  • Jaren tachtig equalizer in de middentunnel
  • Analoge turbometer
  • Handbak

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbare handbak, maar vergeet niet tijdig olie te vervangen
  • Gevoelig voor roest
  • Kilometerteller kan ermee stoppen
Afbeelding van logo

Renault Alpine per generatie

1985 - 1991

De Renault Alpine, later als ‘GTA’ aangeduid, verschijnt in 1985 als zeer aerodynamische sportwagen. Er is een Renault Alpine V6 GT en een Turbo. Waar de V6 GT 160 pk haalt uit zijn 2,8-liter benzinemotor, is de 2,5-liter met turbo goed voor een vermogen van 200 pk. In 1990 verdwijnt de GT en gaat de Turbo op de schop. Door de introductie van een katalysator loopt het vermogen terug naar 185 pk. Nieuw is dan de Le Mans-uitvoering. Die is even krachtig als de V6 Turbo, maar ziet er een stuk stoerder uit met zijn opvallende bumperpartijen.

Kenmerken van deze Renault Alpine

  • Zeer aerodynamisch
  • Lichtgewicht bouwwijze
  • Als V6 GT en Turbo
  • Katalysator vanaf 1990
  • Opvallende Le Mans-uitvoering
Afbeelding van 1985 - 1991

Interessante uitvoeringen
van de Renault Alpine

Renault Alpine V6 Le Mans

De Renault Alpine is er als V6 GT en Turbo. Door de jaren heen zijn er een aantal aanpassingen aan de auto gedaan. Zo is er vanaf 1987 een versie leverbaar met katalysator. Met die toevoeging verliest de krachtbron echter 15 pk vermogen. Vanaf modeljaar 1988 doet ABS zijn intrede. In 1989 volgt een bijzondere uitvoering: de ‘Mille Miles’. Slechts 100 stuks van deze hommage aan de Alpine A106 Mille Miles worden gebouwd. De uitvoering herken je aan de donkerrode lak en de ‘A’ op de 'kap'. In 1990 is er de Le Mans, met verbrede spatborden en kleinere koplampen.

Veelgestelde vragen over de Renault Alpine

Is de Renault Alpine beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Renault Alpine geleverd?

Is een Renault Alpine zuinig?

Is een Renault Alpine betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Renault Alpine beschikbaar?

Renault Alpine V6 Turbo

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.