Met 1.611 liter bagageruimte en zijn crossover fastback-design biedt de Peugeot 408 veelzijdigheid.
De Peugeot 408 heeft hetzelfde EMP2-platform als de 308, maar is met een lengte van 4,69 meter een stuk langer. Het scheelt 32 centimeter met de hatchback en ook nog eens 5 centimeter met de toch al ruime 308 SW. De Peugeot 408 zit goed beschouwd tussen de 308 en 3008 in en is een crossover die als fastback door het leven gaat. Bij zijn dynamische voorkomen past een sportief rijgedrag. Het veercomfort is best stevig, de besturing direct en de wegligging overtuigend. Met zijn i-cockpit en nachtvisie is de Peugeot 408 heel high-tech.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Peugeot 408 heeft een carrosserievariant die je niet zo vaak tegenkomt. Het is een fastback: een sportief ogende maar wel ruime gezinsauto. Dat zie je terug in de binnen- en bagageruimte. Die zijn riant. Er kan tussen de 536 en 1.611 liter mee in de benzine variant, terwijl de plug-in hybride daar 471 tot 1.545 liter tegenover zet. De batterij neemt immers ook plek in. De actieradius van die plug-in hybrides loopt op tot 63 kilometer. In het interieur neem je plaats in het i-cockpit, compleet met compact zeskantig stuurwiel en veel digitaal gemak.
Kenmerken van deze Peugeot 408
'i-Cockpit met high-tech uitstraling en compact zeskantig stuurwiel'
De Peugeot 408 is er zowel met een 130 pk sterke 1.2 PureTech driecilinder-benzinemotor als met twee plug-inhybride aandrijflijnen. De Hybrid 225 is de krachtigste variant met een systeemvermogen van 225 pk verkregen uit de samenwerking tussen een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor. De Hybrid 180 heeft dezelfde elektromotor maar een benzinemotor met minder vermogen, met 180 pk aan systeemvermogen als resultaat. Met een trekvermogen van 1.400 kg kunnen beide hybrides prima overweg met een caravan. Topversie is de complete GT, die er ook als GT First Edition is. Een volledig elektrische e-408 komt eraan.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025