Peugeot 408

Met 1.611 liter bagageruimte en zijn crossover fastback-design biedt de Peugeot 408 veelzijdigheid.

Peugeot 408 allure
Jens Holierhoek4 minuten leestijd16 januari 2025

De Peugeot 408 heeft hetzelfde EMP2-platform als de 308, maar is met een lengte van 4,69 meter een stuk langer. Het scheelt 32 centimeter met de hatchback en ook nog eens 5 centimeter met de toch al ruime 308 SW. De Peugeot 408 zit goed beschouwd tussen de 308 en 3008 in en is een crossover die als fastback door het leven gaat. Bij zijn dynamische voorkomen past een sportief rijgedrag. Het veercomfort is best stevig, de besturing direct en de wegligging overtuigend. Met zijn i-cockpit en nachtvisie is de Peugeot 408 heel high-tech.

De Peugeot 408 plus- en minpunten

  • Voordelen
  • High-tech i-Cockpit met nachtvisie
  • Grote bagageruimte tot 1.611 liter
  • Trekvermogen tot 1.400 kg
  • Nadelen
  • Plug-inhybride heeft beperkte actieradius tot 63 km
  • Beperkte keuze in het motoraanbod
  • 1,2-liter motor vereist tijdig onderhoud

Prestaties en rijcomfort

  • Keuze uit één benzinemotor en twee plug-in hybrides
  • Sportief rijgedrag, maar voldoende comfort klinkt door
  • Trekvermogen tot 1.400 kg: de caravan mag mee

Exterieur en carrosserievorm

  • Bijzondere fastback-carrosserie: krachtig en elegant
  • Matrix LED-koplampen en grote 19-inch wielen op de GT-versie
  • Twee soorten kleurige speciaallak: Rouge Elixir en Bleu Obsession

Interieur

  • Flinke bagageruimte die oploopt tot 1.611 liter met de achterbank neergeklapt
  • Peugeot 408 biedt veel binnenruimte
  • i-Cockpit met high-tech uitstraling en compact zeskantig stuurwiel

Betrouwbaarheid

  • Technische basis wordt gedeeld met de behoorlijk betrouwbare 308
  • 1,2-liter PureTech-motor heeft baat bij onderhoud op tijd
  • 8 jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie op de batterij als bewijs van vertrouwen

Actueel aanbod van de Peugeot 408 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

35.847

Meest voorkomende bouwjaar

2024

Gemiddelde kilometerstand

17.204 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(239)

Afbeelding van logo

Peugeot 408 generatie 2022+

Afbeelding van Peugeot 408 generatie 2022+

De eerste generatie van de Peugeot 408 heeft een carrosserievariant die je niet zo vaak tegenkomt. Het is een fastback: een sportief ogende maar wel ruime gezinsauto. Dat zie je terug in de binnen- en bagageruimte. Die zijn riant. Er kan tussen de 536 en 1.611 liter mee in de benzine variant, terwijl de plug-in hybride daar 471 tot 1.545 liter tegenover zet. De batterij neemt immers ook plek in. De actieradius van die plug-in hybrides loopt op tot 63 kilometer. In het interieur neem je plaats in het i-cockpit, compleet met compact zeskantig stuurwiel en veel digitaal gemak.

Kenmerken van deze Peugeot 408

  • Langer dan de Peugeot 308 en dus meer binnenruimte
  • Plug-in hybrides hebben tot 63 kilometer aan actieradius
  • i-Cockpit voorziet in een high-tech interieur
  • Bagageruimte is maximaal 536 liter zonder neergeklapte achterbank
  • Zeer rijk uitgerust als GT

Interessante uitvoeringen van de Peugeot 408

De Peugeot 408 is er zowel met een 130 pk sterke 1.2 PureTech driecilinder-benzinemotor als met twee plug-inhybride aandrijflijnen. De Hybrid 225 is de krachtigste variant met een systeemvermogen van 225 pk verkregen uit de samenwerking tussen een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor. De Hybrid 180 heeft dezelfde elektromotor maar een benzinemotor met minder vermogen, met 180 pk aan systeemvermogen als resultaat. Met een trekvermogen van 1.400 kg kunnen beide hybrides prima overweg met een caravan. Topversie is de complete GT, die er ook als GT First Edition is. Een volledig elektrische e-408 komt eraan.

Peugeot e-408

Veelgestelde vragen over de Peugeot 408

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • peugeot.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025