De Peugeot 203 luidde met zijn gestroomlijnde design en innovatieve chassis een nieuw tijdperk in voor Peugeot.
De Peugeot 203 hielp het Franse merk zich te herstellen na de Tweede Wereldoorlog. De compacte gezinsauto was de eerste nieuwe Peugeot na die periode en was lange tijd zelfs het enige model dat het merk verkocht. Met zijn gestroomlijnde ontwerp, zelfdragende chassis en betrouwbare motor zette de auto Peugeot opnieuw op de kaart.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 1948 presenteerde Peugeot het eerste nieuwe model sinds de uitbraak van de oorlog, De Peugeot 203 volgde de in 1945 gereanimeerde 202 op. Peugeot zette een grote stap op technisch vlak door de 203 te voorzien van een zelfdragend chassis. Tussen 1948 en 1955 was de 203 de enige Peugeot op de markt. Kopers hadden de keuze uit een vierdeurs sedan, vijfdeurs stationwagon en een elegante tweedeurs coupe en cabriolet. Er was zelfs een vierdeurs cabriolet beschikbaar. De 203 werd voortdurend verbeterd met meer vermogen en een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. In 1960 viel uiteindelijk het doek.
Kenmerken van de Peugeot 203
'Versnellingspook zit aan de stuurkolom'
De Peugeot 203 is vandaag de dag in vrijwel al zijn gedaantes interessant. Echt uniek zijn de tweedeurs coupe en cabriolet, die tegenwoordig zelfs als chique hebbedingetjes gezien kunnen worden. Ga je liever in stijl picknicken met de hele familie, dan kom je uit bij de ruime stationwagon.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025