De Peugeot 307 biedt als 'auto universalis' diverse carrosserievarianten zoals hatchback, stationwagon en MPV.
Dat Peugeot met de 307 de juiste snaar raakte net na de eeuwwisseling blijkt wel uit het feit dat de middenklasser aan de haal gaat met alle Awards denkbaar. De 307 wordt onder meer gekroond tot de ultieme zaken-, gezins- én trekauto, én wordt gekozen tot Internationaal Auto van het Jaar. Het zegt veel over zijn kwaliteit en veelzijdigheid. Zo kom je de 307 tegen als hatchback, stationwagon, MPV en coupé-cabriolet. Alternatieven voor deze ‘auto universalis’ zijn onder meer de Opel Astra, Volkswagen Golf en Renault Mégane. De 307 gaat één generatie mee, maar kent wel een ingrijpende facelift.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Peugeot 307 heeft een iets hogere daklijn dan gebruikelijk in zijn klasse en dat ontwerp slimmigheidje heeft een positief effect op de binnenruimte. De 307 is een volwaardige gezinsauto, maar niet eentje van het gezapige soort. Het onderstel is stevig, waardoor je best sportief kunt rijden. Zeker als je kiest voor 307 met 177 pk sterke 2.0. Voor grotere families bedacht het Franse merk de SW. Dit is een zevenzits versie van de Break stationwagon met een modulair interieur.. De 307 kreeg in 2005 een facelift, waarbij zijn neus flink onder handen werd genomen.
Kenmerken van deze Peugeot 307
'SW heeft veelzijdig interieur'
De Peugeot 307 is er in tal van carrosserievarianten. Zo kom je de middenklasser tegen als drie- en vijfdeurs hatchback, maar ook als coupé-cabriolet met elektrische hardtop, als Break stationwagon en als MPV-achtige SW. Hoewel de Break en SW als twee druppels water op elkaar lijken, heeft de SW drie verplaatsbare en demonteerbare stoelen achterin, en kun je er zelfs een zevenzitter van maken. De Peugeot 307 kom je tegen in verschillende rijk uitgeruste uitvoeringen, waarbij de Roland Garros-editie je onder meer een cognackleurige lederen bekleding biedt. Ook de Féline – met opvallend witte wijzerplaten - zit goed in zijn uitrusting.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025