Peugeot e-208

De Peugeot e-208 blinkt uit in bruikbaarheid dankzij zijn ruime actieradius en uitgebreide snellaadmogelijkheden.

Peugeot e-208 GT EV 54kWh 156
Jens Holierhoek4 minuten leestijd16 januari 2025

De Peugeot 208 van de tweede generatie is er in 2019 niet alleen met brandstofmotoren. De Peugeot e-208 maakt namelijk zijn opwachting. Die volledig elektrische variant is technisch grotendeel gelijk aan de reguliere 208, maar heeft een wat lager zwaartepunt vanwege het accupakket dat in de bodem verstopt zit. De Peugeot e-208 oogt sportief van binnen en buiten en rijdt ook zo. Het Franse merk is bovendien scheutig met het aantal rijhulpsystemen. Zaken als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning zitten er gewoon op. Bruikbaarheid staat bij de e-208 voorop, zowel in actieradius als in snellaadmogelijkheden.

De Peugeot e-208 plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Sportief design met opvallende looks
  • Laag zwaartepunt voor betere wegligging
  • Innovatieve i-Cockpit voor fijne rijbeleving
  • Nadelen
  • Beperkte bagageruimte van 265 liter
  • Interieur kan krap aanvoelen voor sommigen
  • Opties kunnen prijs flink verhogen

Prestaties en rijcomfort

  • Keuze uit twee verschillende motoriseringen
  • Drie rijmodi geven de e-208 evenveel rijkarakteristieken
  • Sportieve lage zit

Exterieur en carrosserievorm

  • Stoere en opvallende looks, zeker als de e-208 voorzien is van een lekker fel kleurtje
  • GT biedt grote wielen en optioneel ook een zwart dak
  • Batterijpakket zit verstopt in de vloer voor laag zwaartepunt

Interieur

  • Bagageruimte bedraagt 265 liter
  • i-Cockpit combineert compact zeskantig stuurwiel met 3D-display en tuimelschakelaars
  • Glazen panoramadak optioneel

Betrouwbaarheid

  • Elektrische aandrijflijn behoeft minder onderhoud en is niet erg pechgevoelig
  • 8 jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie op de batterij als bewijs van vertrouwen
  • Aandachtspunt bij de brandstof-208, de 1,2-liter PureTech-motor, gaat aan de e-208 voorbij

Actueel aanbod van de Peugeot e-208 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

22.472

Meest voorkomende bouwjaar

2022

Gemiddelde kilometerstand

32.514 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(467)

Afbeelding van logo

Peugeot e-208 per generatie 2019+

Afbeelding van Peugeot e-208 per generatie 2019+

De eerste generatie van de Peugeot e-208 is er met een elektrische actieradius van ongeveer 400 kilometer. Dat zeer bruikbare rijbereik gaat bovendien gepaard met een flinke snellaadcapaciteit. In een half uurtje is de batterij weer voor 80 procent vol. De zitpositie in de e-208 is laag en sportief, waarbij de futuristische i-Cockpit de rijbeleving vergroot. Een compact zeskantig stuurwiel, een 3D-instrumentarium en intrigerende tuimelschakelaars zijn de voornaamste eyecatchers. De Peugeot e-208 is snel uit de startblokken en toont zich in bochten heerlijk wendbaar. Drie rijmodi geven de e-208 verschillende karakteristieken mee: van comfortabel tot sportief.

Kenmerken van deze Peugeot e-208

  • Tot 400 kilometer aan actieradius
  • Vloeistofgekoelde accu’s zijn prima geschikt voor herhaaldelijk snelladen
  • Aantrekkelijke i-cockpit draagt positief bij aan de rijbeleving
  • Sportieve, lage zit
  • Met 136 of 156 pk aan vermogen

Interessante uitvoeringen van de Peugeot e-208

De Peugeot e-208 is er in twee smaken: naast de 136 pk sterke variant met 50-kWh accu is de Fransman er ook met 156 pk en een 51-kWh accu. Het verschil zie je terug in de actieradius. De 136 pk sterke e-208 komt tot 362 kilometer ver op een volle batterij en de 156 pk-versie reikt tot ongeveer 400 kilometer. De sterkste e-208 is leverbaar als zeer volledig uitgerust GT. Sinds de facelift in 2023 zit er achter het stuurwiel een 10-inch digitaal instrumentarium met 3D-effecten. De GT voorziet verder in een (optioneel) zwart dak en tot 17-inch grote wielen.

Peugeot e-208 GT EV 54kWh 156

Veelgestelde vragen over de Peugeot e-208

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • peugeot.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025