Peugeot 306

De Peugeot 306 biedt zowel rijcomfort als veelzijdigheid met zijn rijke aanbod aan carrosserievarianten.

Peugeot 306 XR 1.4

De Peugeot 306
plus- en minpunten

  • Keuze uit diverse carrosserievarianten
  • Comfortabel onderstel voor soepel rijgedrag
  • Ruime bagageruimte in de Break-versie
  • Kabelboom kan bij portier slijten
  • Comfort gaat soms ten koste van sportiviteit
  • Niet alle modellen hebben moderne technologie

De Peugeot 306 vervangt begin jaren negentig de dan niet zo populaire 309. De 306 slaat wel aan, onder meer dankzij een eigentijds design en hoge rijcomfort. Zo deelt de 306 het platform met de Citroën ZX. Zoals het Franse merk het wel vaker doet, is de 306 te vinden in tal van carrosserievarianten, zodat elke koper een ideale variant kan vinden. Interessant is het uitstapje dat Peugeot maakt naar Italië, door Pininfarina de cabriolet te laten ontwerpen én bouwen. Alternatieven voor de Peugeot 306 zijn onder meer de Ford Escort, Opel Astra en de Volkswagen Golf.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

16 januari 2025

Actueel aanbod van de Peugeot 306 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

4.116

Meest voorkomende bouwjaar

1998

Gemiddelde kilometerstand

172.514 km

Aangeboden auto’s

Vinden (33)
Peugeot 306 Interieur

'Eenvoudige bediening'

Prestaties en rijcomfort

  • Op comfort gericht onderstel
  • 167 pk sterke 2.0 GTI 16V als krachtige benzinemotor
  • Korte draaicirkel

Exterieur en carrosserievorm

  • Door Pininfarina ontworpen cabriolet
  • Break is de ruimste van het stel
  • De hatchback is er zowel als drie- als vijfdeurs

Interieur

  • Break biedt 442 liter aan bagageruimte
  • Belfort, Crystal en Selection bieden luxer interieur
  • Eenvoudige bediening

Betrouwbaarheid

  • Redelijk betrouwbaar model
  • Kabelboom bij het linkervoorportier kan doorslijten
  • Robuuste motoren
Afbeelding van logo

Peugeot 306 per generatie

1993-2003

De Peugeot 306 is een heerlijke auto om mee te toeren. De vering en demping zijn afgestemd op comfort, waarbij de wegligging en koersvastheid prima zijn. Met een inhoud van 338 liter is de bagageruimte van de hatchback prima in orde, maar voor wie meer plek wenst, is er de 306 Break. De 306 is in flink wat luxe uitvoeringen te vinden. In de eerste bouwjaren is de basismotor nog een 1,1-liter benzinemotor met 60 pk, maar al snel komt daar een 1.4 met 75 pk voor in de plaats. Er zijn ook verschillende prettige diesels te vinden.

Kenmerken van deze Peugeot 306

  • Als drie- en vijfdeurs hatchback, sedan, cabriolet en Break
  • Rijdynamiek gericht op comfort
  • Vaak luxe uitgerust
  • 306 GTI 16V levert 167 pk
  • De door Pininfarina getekende cabriolet is voorzien van een klassieke softtop
Afbeelding van 1993-2003

Interessante uitvoeringen
van de Peugeot 306

Peugeot 306 Cabriolet 1.6i

De Peugeot 306 kom je tegen in tal van carrosserievarianten. Naast de drie- en vijfdeurs hatchback is er een vierdeurs sedan, een cabriolet en een stationwagon (de Break). Die Break is met een bagage-inhoud van 442 liter een uitkomst voor ruimtezoeker, terwijl de door Pininfarina ontworpen cabriolet met zijn klassieke softtop zonaanbidders kan bekoren. De meest sportieve is de 306 GTI 16V die 167 pk uit zijn 2,0-liter motor haalt. Interessant zijn de tijdelijke, rijk uitgeruste uitvoeringen: de Belfort, Crystal en Selection. De Peugeot 306 oogt bovendien fraai in het groen metallic, zoals gangbaar bij de Roland Garros-uitvoering.

Veelgestelde vragen over de Peugeot 306

Is de Peugeot 306 beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Peugeot 306 geleverd?

Is een Peugeot 306 zuinig?

Is een Peugeot 306 betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Peugeot 306 beschikbaar?

Peugeot 306 XR 1.4

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • peugeot.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.