Kies voor de Peugeot 106 als je een compacte stadsauto zoekt met een sportief karakter en wendbaarheid.
Dat de Peugeot 106 de opvolger is van de 104 klinkt misschien wat gek. Want waar is de 105 gebleven? Peugeot liet de 100-serie namelijk eerst opvolgen door de 205. De 106 is echter zo'n 14 cm korter dan de 205 en daarmee meer nog meer een compacte stadsauto. Ook het karakter verschilt. De Peugeot 205 richt zich meer op comfort en de 106 op sportiviteit. Met zijn stugge vering en sportieve motoren heb je echt een kart te pakken. Alternatieven voor de Peugeot 106 zijn onder meer de Citroën Saxo, Volkswagen Lupo en de Renault Clio.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Peugeot 106 is met zijn lengte van 3,68 meter met recht compact te noemen. Wendbaar dus, maar Peugeot gooit daar nog een schepje bovenop door de 106 lekker stevig af te veren. Het is dus alsof je met een kart de weg op gaat, helemaal als je voor de sportiefste exemplaren kiest. De hatchback is er zowel in drie- als vijfdeurs hatchback, waarbij laatstgenoemde de makkelijkste instap naar de achterbank biedt. De Peugeot 106 is in diverse uitvoeringen rijk uitgerust, zo voorziet de GTI in airco, gedeeltelijk lederen bekleding, elektrische ramen en stuurbekrachtiging.
Kenmerken van deze Peugeot 106
'Kuipstoelen in de GTI'
De Peugeot 106 – als drie- en als vijfdeurs - is er in tal van sportieve uitvoeringen. Zo verschijnt in 1992 de 106 XSI met 95 pk. Een jaartje later volgt de 106 Rallye, voorzien van een 101 pk sterke 1,3-liter benzinemotor. Na de facelift in 1996 kom je zelfs twee Peugeots 106 tegen met een 120 pk sterke 1.6i-16V motor. Dat zijn de GTI en de 106 Sport. De 106 is er in tal van bijzondere modelvarianten. Overbekend is de 'Roland Garros', terwijl je via de importkanalen wellicht een zeldzame '106 Kid' met jeans-stoelen tegenkomt.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025