De ruime Peugeot 508 levert geweldige prestaties met zijn krachtige hybride opties.
De Peugeot 508 is de grootste traditionele personenauto van het Franse merk. De middenklasser is er sinds 2010 als sedan en stationwagon en gaat onder meer de strijd aan met populaire rivalen van merken als Audi en BMW. Maar dan natuurlijk wel zoals alleen Peugeot dat kan. De 508 is overgoten met de typerende, gedurfde stijlelementen van Peugeot en is zodoende een interessant alternatief voor de usual suspects in deze categorie. De 508 heeft daarnaast een prachtig interieur, riante binnenruimte en een selectie aan zuinige maar behoorlijk potente motoren, waaronder verschillende hybride opties. Wat wil je nog meer?
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Voor de tweede generatie 508 trekt Peugeot alle stoppen uit de kast. De nieuwe designtaal van het merk komt fantastisch tot zijn recht op de 508 en daarmee wordt het in één klap een van de fraaiste middenklassers. Het moderne lijnenspel, de scherpe hoeken en de unieke verlichting vormen een prachtig geheel. Het interieur is minstens zo geslaagd, dankzij fijne materialen en de introductie van de i-Cockpit. De Peugeot 508, verkrijgbaar als sedan en stationwagon, wordt geleverd met een diverse selectie aan benzine- en dieselmotoren. De plug-in benzine-hybride met 225 of liefst 360 pk is zo mogelijk het meest interessant.
Kenmerken van deze Peugeot 508
De eerste generatie Peugeot 508 vervangt twee modellen: de 407 en 607. Het markeert een nieuwe poging om een populaire middenklasser op de markt te brengen die de strijd aan kan gaan met modellen als de Audi A4 en BMW 3 Serie. Met een elegant, uitdagend design, een fraai en behoorlijk ruim interieur en een selectie aan interessante motoren lijkt de 508 de zaakjes op orde te hebben, maar toch vallen de verkoopcijfers wat tegen. De 508 verschijnt als sedan, stationwagon (SW) en als RXH, een luxe, avontuurlijke, vierwielaangedreven variant. De 508 is ook geleverd als diesel-hybride.
Kenmerken van deze Peugeot 508
'Zeer geslaagd en kwalitatief hoogstaand interieur, vooral bij tweede generatie'
De eerste generatie Peugeot 508 is voornamelijk met dieselmotoren geleverd. Hiervan is vooral de krachtige 2,0 variant interessant vanwege zijn hoge koppel; dit is een uitstekende trekauto en cruiser. De RXH is een zeldzame vertoning en aantrekkelijk vanwege zijn verhoogde koets en diesel-hybride aandrijflijn. Bij de tweede generatie kun je allerlei kanten op: de benzinemotoren rangeren van 130 tot 225 pk, terwijl de diesels 130 tot 180 pk leveren. De instap-hybride met 225 pk is bijzonder zuinig. Wie de 508 in zijn ultieme vorm wil ontdekken, moet de 360 pk sterke hybride van Peugeot Sport Engineered pakken.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025