De opvallende en sportieve 206 luidde een nieuwe succesperiode in voor Peugeot.
De Peugeot 206 had flinke schoenen om te vullen als opvolger van de iconische Peugeot 205. Het Franse merk verwende de aspirant-koper dan ook goed met de komst van zowel een drie- als vijfdeurs hatchback, een stationwagon en zelfs een coupé-cabriolet met praktisch stalen vouwdak. Sportieve rijders vinden hun heil in de GTI of nog krachtigere RC. Dat de 206 14 jaar lang werd gebouwd (in de laatste jaren als 206+) geeft aan dat Peugeot wederom de juiste snaar raakte. Alternatieven voor de Peugeot 206 zijn onder meer de Volkswagen Polo, Renault Clio en de Opel Corsa.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Peugeot 206 is met een lengte van 3,82 een compacte hatchback met 245 liter aan bagageruimte. Wie meer plek zoekt, komt uit bij de SW, die bijna 20 centimeter meer wagenlengte vertaalt in 411 liter aan bagageruimte. Prettig aan de SW is dat je alleen de achterruit kunt openen om even snel iets achterin te leggen. Het onderstel van de 206 is behoorlijk sportief, zonder dat Peugeot het Franse comfort is vergeten. De meest luxe versies luisteren naar namen als Roland Garros, Gentry boden en de XS Quicksilver, compleet met onder meer airco, hoogwaardige bekleding en lichtmetalen wielen.
Kenmerken van deze Peugeot 206
'Hoog geplaatste voorstoelen'
De Peugeot 206 is er in eerste instantie als drie- en vijfdeurs hatchback, maar kom je vanaf latere bouwjaren ook tegen als stationwagon en als interessante coupé-cabriolet met elektrisch-hydraulisch bediend klapdak. De 206 is er ook in sportieve uitvoeringen. Naast de 206 GTI (ook als SW) met 138 pk is er een 206 RC. De 2,0-liter viercilinder benzinemotor is goed voor een vermogen van 177 pk. De RC voorziet verder in grote 17-inch velgen en sportstoelen. Ook als diens opvolger, de 207, zijn intrede maakt, blijft de Peugeot 206 leverbaar, maar dan als voordelig instapmodel onder de 207: 206+.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025