Met zijn welgevormde lijnenspel trekt de Peugeot RCZ direct de aandacht als een stijlvolle sportcoupé.
Wat Audi kan met de TT, kunnen wij ook, dacht Peugeot in 2007. Echter was de RCZ eerst nog een veelbelovend studiemodel. Dat veranderde toen het Franse merk in 2010 de coupé op de markt bracht op basis van de Peugeot 308. Zie de RCZ gerust als een Gran Tourer, want hoewel zeer sportief, kun je hier ook fijn lange stukken mee rijden. Het weldadige interieur draagt ook bij aan het gevoel nog wel een paar uurtjes door te kunnen. Alternatieven voor de Peugeot RCZ zijn onder meer de Subaru BRZ, de Volkswagen Scirocco en de MINI Cooper S Coupé.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Hoewel de Peugeot RCZ uitblinkt in sportiviteit, verraadt zijn kofferbak van 321 liter dat er ook een praktische Gran Turismo in de RCZ schuilt. De RCZ is snel als het moet en comfortabel als het kan. Al met al is dit een rijdersauto pur sang, compleet met opzwepend motorgeluid. Het onderstel is afgestemd op het snelle bochtenwerk en de besturing is messcherp. Het interieur richt zich op luxe, zo kom je in veel uitvoeringen leder en een uitstekend audiosysteem tegen. Standaard is de RCZ onder meer voorzien van 18-inch lichtmetalen wielen, licht- en regensensor, climate control en parkeersensoren.
Kenmerken van deze Peugeot RCZ
'Luxe interieur'
De Peugeot RCZ heeft altijd een sportieve motor aan boord, want de instap-krachtbron levert al 155 pk. Een stapje hoger staat de 200 pk sterke 1.6, terwijl er ook een machtige Peugeot RCZ R is. Die topversie met 270 pk en heeft een aangepast onderstel en een sperdifferentieel op de vooras. Onder meer de spoiler en het R-logo verraden dat je met de krachtigste Peugeot RCZ van doen hebt. Andere speciale uitvoering van de RCZ is de RCZ Asphalt. Die limited edition is altijd in het matgrijs gespoten en zijn de 19- inch Solstice-wielen in het zwart gespoten.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025