De Peugeot iOn is een compacte, volledig elektrische stadsauto met een draaicirkel van slechts 9 meter.
De Peugeot iOn is het directe broertje van de Mitsubishi iMiEV en de Citroën C-Zero en dus onderhouds technisch vergelijkbaar. Alleen de looks zijn iets anders. Overeind blijft dat de Peugeot iOn een vlot rijdende volledig elektrische stadsauto is die in elk parkeervak past. De draaicirkel van negen meter maakt straatje keren bovendien kinderspel. De actieradius van de iOn is op papier 150 kilometer, maar in de praktijk lijkt 130 kilometer realistischer. Alternatieven voor de Peugeot iOn zijn onder meer de Renault Zoe E-Tech Electric, de Volkswagen e-up! en de Smart EQ fortwo.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Peugeot iOn is met zijn lengte van 3,48 meter een volbloed stadsauto. Geen straatje of parkeervak is te nauw. Ook de actieradius van de iOn past bij stadsgebruik, want met een volle accu kom je in de praktijk ongeveer 130 kilometer ver. Opladen thuis gebeurt in zes uur aan het stopcontact, maar aan de snellader ben je binnen het uur klaar. De besturing van de achterwielaangedreven Peugeot iOn is lekker licht, terwijl het onderstel behoorlijk stevig is. Er kan 168 liter bagage mee, maar als je de achterbank neerklapt, past flink wat meer bagage. Semi-automatische airco is standaard
Kenmerken van deze Peugeot iOn
'Airco is standaard'
De Peugeot iOn is er in één uitvoering, maar die is gelijk behoorlijk rijk uitgerust. Zo beschikt de iOn over semi-automatische airco, automatische verlichting, ESP, een radio/cd-speler, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een achterbank die je in delen kunt neerklappen. Ook Isofix-aansluitingen zijn van de partij. Wel was er in 2016 een zeer bescheiden facelift. Vanaf dat moment is de iOn geschikt voor snelladen. Dus als je aan die eigenschap veel waarde aan hecht, is het goed om voor een recent bouwjaar te gaan. Met de facelift steeg de trekkracht van de elektromotor van 180 Nm naar 196 Nm.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025