De Peugeot Rifter biedt ruimte voor zeven personen en handige zijschuifdeuren voor optimaal gebruiksgemak.
De Peugeot Rifter is de opvolger van de Peugeot Tepee en het broertje van de Citroën Berlingo en de Opel Combo Tour. De Rifter heeft een bestelauto als basis, maar richt zich op personenvervoer. Het is dus gewoon een heel ruime MPV met bovendien plek aan maximaal zeven personen. In -en uitstappen verloopt via twee handige zijschuifdeuren. Stootranden geven de Rifter en elektrisch aangedreven e-Rifter net wat stoerdere looks en komen ook nog eens van pas bij het parkeren en manoeuvreren in de stad. Ook handig: een aanhanger met een gewicht tot 1.225 kg mag meer aan de trekhaak.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Peugeot Rifter is er zowel in een vijf- als zevenzits variant. Zelfs in de korte versie van 4,40 meter heb je een zee aan binnenruimte, want er is altijd minimaal plek voor bijna 600 liter aan bagage. Het modulaire interieur is helemaal bij de tijd, want Peugeot voorziet het van haar bekende i-Cockpit, compleet met sportief zeskantig stuurwiel en fraai instrumentarium. De iets hogere zit geeft een perfect overzicht over de weg. Een bestelautobroer als basis of niet, de Rifter stuurt als een personenauto en toont zich behoorlijk wendbaar. Moderne veiligheidsvoorzieningen zijn aan boord.
Kenmerken van deze Peugeot Rifter
'i-Cockpit combineert compact zeskantig stuurwiel met digitaal instrumentarium'
De Peugeot Rifter is er in twee varianten: met standaard wielbasis en als lange versie. Ze meten 4,40 meter om 4,75 meter. De Rifter is er met twee benzinemotoren, 110 en 130 pk sterke en als diesel met 100 of 130 pk. Sinds 2021 staat daar een volledig elektrische e-Rifter naast. Die 136 pk sterke e-Rifter heeft een 50 kWh groot accupakket die voor de facelift 280 en na de facelift 320 kilometer aan rijbereik geeft. De Rifter en e-Rifter kom je onder meer tegen als sportieve GT-Line. Voorzien van Advanced Grip Control kent de Rifter diverse offroad-rijmodi.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025