De Ford Ranger is sinds 1983 een stabiele krachtpatser binnen het pick-up segment.
De Ford Ranger is het kleine broertje van Ford F-150. De naam van pick-up gaat terug tot 1965 toen Ford de naam als stylingpakket op de F-Serie voerde. Sinds 1983 is de Ford Ranger een op zichzelf staand model, dat zich eerst een tijd op de Amerikaanse markt richt. Vanaf 1998 komt er een variant voor de rest van de wereld. Die versie is niet gebaseerd op de Ranger in de VS, maar op de Mazda B-Serie. Vanaf 2011 smelten de Amerikaanse en niet-Amerikaanse Ranger samen tot één model. Het werkpaard komt er dan ook als stoere en krachtige Raptor.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Net als zijn voorganger staat de ‘P703’-generatie van de Ford Ranger op het T6-platform. Echter zijn de carrosserie, de techniek en het interieur compleet nieuw. Als krachtigste versie is de Raptor terug, die voortaan ook met een 300 pk sterk 3.0-V6-benzinemotor te verkrijgen is, naast de vertrouwde 2,0-liter dieselkrachtbron. Het interieur van de Ranger is luxe, onder meer dankzij de aanwezigheid van een hoogwaardige audiosysteem en digitale schermen. Het maximum trekgewicht komt uit op 3.500 kilogram, het laadvermogen bedraagt meer dan 750 kilogram. Dankzij een langere wielbasis en nieuwe ophanging rijdt de Ranger beter on- en offroad.
Kenmerken van deze Ford Ranger
In 2011 levert Ford nog maar één Ranger wereldwijd. Deze stoere versie volgt het '21st Century Tough'-design en is er in Nederland alleen met dieselmotoren. De versie met basisuitrusting luistert naar de naam ‘XL’, terwijl de ‘Limited’ veel luxe biedt. Wie voor ruig gaat, kiest voor de ‘Wildtrak’. Met een facelift in 2015 stapt Ford over op de ‘Kinetic Design’-vormtaal. De Wildtrak is nog altijd van de partij, maar dan als vijfcilinder 3.2 TDCI ‘Super Cab’. Vanaf bouwjaar 2018 kom je ook de Raptor tegen, voorzien van 213 pk sterke 2,0-liter viercilinder biturbo dieselmotor met tientrapsautomaat.
Kenmerken van deze Ford Ranger
De eerste Ford Ranger die ook in Europa leverbaar wordt, is onderhuids de Mazda B-Serie. De Ford Ranger van de eerste generatie heeft een 2,6-liter benzinemotor met 125 pk onder de motorkap, terwijl er ook een 80 pk sterke diesel bestaat. Boven die instapper vind je nog een 2,5-liter turbodiesel met 113 pk. In 2002 volgt een facelift waarna de Ranger meer op de Amerikaanse F-Serie pick-up trucks lijkt. Een tweede generatie volgt in 2006, waarbij de Ranger weer samen met de Mazda B-Serie wordt gebouwd maar er nadrukkelijk anders uitziet.
Kenmerken van deze Ford Ranger
Modern interieur in nieuwste generatie
De Ford Ranger ziet er van huis uit al stoer uit, maar 6 van de 10 kopers kiezen toch voor de Wildrack-uitvoering, waardoor de Ranger er nog krachtiger uitziet. Voor een kloek uiterlijk kan vanzelfsprekend ook gekozen worden voor de Ford Ranger Raptor. Die is er zowel met een 2,0-liter dieselmotor als met een 300 pk sterke 3,0-liter V6 benzinemotor. Die Raptor is er tijdelijk geweest als Special Edition, waarbij onder meer rode accenten het ex- en interieur verfraaien. De Ford Ranger is er met enkele cabine en dubbele cabine voor als er meer mensen mee moeten.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024