Ford EcoSport

Na 2014 verdwijnt het reservewiel van de Ford EcoSport, maar het gebruiksgemak en de ruimte blijven behouden.

Ford EcoSport 1.0 ecoboost

De Ford EcoSport
plus- en minpunten

  • Compact formaat, geschikt voor stadsverkeer
  • Hoge zitpositie biedt goed overzicht
  • Betrouwbaar zonder noemenswaardige gebreken
  • Eerste modellen hadden terugroepactie
  • Reservewiel verdwijnt na eerste facelift
  • Geen viercilinder na 2018

De Ford EcoSport staat op het zelfde platform als de Ford Fiesta en is een alternatief voor modellen als de Opel Mokka en Nissan Juke. De crossover begint zijn carrière in ons land in 2014 als zogenaamde ‘Indiase versie’. Compacte modellen als de Ford EcoSport zijn opeens populair en Ford wil daar met die reeds beschikbare variant uit Azië op inspelen. Het kenmerkende reservewiel verdwijnt na de eerste facelift van de auto, maar het gebruiksgemak blijft. De Ford EcoSport is immers behoorlijk ruim en de hoge zitpositie is ook fijn voor het overzicht en prettige instap.

Jens Holierhoek3 minuten leestijd

9 september 2024

Actueel aanbod van de Ford EcoSport op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

13.755

Meest voorkomende bouwjaar

2018

Gemiddelde kilometerstand

81.007 km

Aangeboden auto’s

Vinden (431)
Ford EcoSport Interieur

Na 2017 hoogwaardiger afwerking en grotere digitale schermen

Meer reviews

Prestaties en rijcomfort

  • 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motoren tonen zich zuinig en stil
  • Directe en communicatieve besturing
  • Stevige afstemming van onderstel voor een wat sportiever rijgedrag

Exterieur en carrosserievorm

  • Ford EcoSport heeft een zijdelings scharnierende achterdeur
  • Reservewiel op achterdeur alleen standaard in eerste bouwjaren
  • Speciale Active heeft stoere offroad-looks

Interieur

  • 356 liter aan bagageruimte
  • Hoge zitpositie
  • Na 2017 hoogwaardiger afwerking en grotere digitale schermen

Betrouwbaarheid

  • Heel betrouwbaar
  • Geen euvels die meer dan eens voorkomen volgens de Wegenwacht
  • Terugroepactie eerste bouwjaren is voltooid
Afbeelding van logo

Ford EcoSport per generatie

2014+

De Ford EcoSport is een praktische compacte auto. Natuurlijk is daar de hoge instap en zit, maar met een bagageruimte van 356 liter is de Amerikaan ook behoorlijk ruim voor een stadsauto. Prettig is de achterklap die zijdelings openscharniert, voor makkelijke toegang tot het interieur. Tijdens het rijden toont de 1,0-liter driecilinder zich stil, terwijl er voldoende kracht aanwezig is. Met het gemiddelde benzineverbruik zit het ook snor. Volgens de Wegenwacht is de Ford EcoSport een betrouwbare auto zonder noemenswaardige euvels. Er is ooit wel een terugroepactie geweest onder de eerste ‘Indiase’ modellen. Maar die problemen zijn dus opgelost.

Kenmerken van deze Ford EcoSport

  • Bagageruimte van 356 liter
  • Handige zijdelings scharnierende achterklep
  • Sterke, zuinige en stille motoren
  • Betrouwbaar model
  • Prettige, directe besturing
Afbeelding van 2014+

Interessante uitvoeringen
van de Ford EcoSport

Ford EcoSport Active

Al blijft de Ford EcoSport maar één generatie onder ons, dankzij diverse facelifts heeft het model best wat gezichten. Zo krijgt de compacte Ford met hoge opbouw in 2017 een trapeziumvormige grille. Het interieur verandert ook, zo bewijst de hoogwaardiger afwerking en de aanwezigheid van grotere digitale schermen. Voor een Ford EcoSport met viercilinder benzinemotor moet je zoeken in bouwjaren van 2018 en eerder. Daarna is er alleen een 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motor met 100 of 125 pk. De Ford EcoSport is er sinds 2020 ook als Active, compleet met stoere offroad-looks en een uitgebreide basisuitrusting.

Veelgestelde vragen over de Ford EcoSport

Is de Ford EcoSport beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Ford EcoSport geleverd?

In welke carrosserievormen is de Ford EcoSport beschikbaar?

Ford EcoSport 1.0 Ecoboost

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • ford.com
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.