Met zijn compacte formaat en verrassende ruime toegang, past de Ford B-Max gemakkelijk in jouw shortlist.
Hoeveel ruimte heb je nodig? Met de B-Max, C-Max en S-Max heeft Ford MPV’s in alle soorten en maten. De meest compacte van het trio is de B-Max. Deze technische broer van de Ford Fiesta onderscheidt zich van veel concurrenten met de extreem gemakkelijke toegang. Schuifdeuren in combinatie met het ontbreken van een B-stijl zorgen voor een zij-ingang van wel 1,5 meter breed. Tel daar prima rijeigenschappen bij op en je hebt een MPV die het met gemak haalt tot je shortlist. Alternatieven voor de Ford B-Max zijn onder meer de Opel Meriva, Citroën C3 Picasso en Fiat 500L.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Het geheim van de Ford B-Max is het Easy Access Door System. De schuifdeur aan de zijkant biedt – mede dankzij het ontbreken van de B-stijl - een gigantische entree. Ook typisch ‘MPV’ is het modulaire interieur. Als je de achterbank en de rechter voorstoel neerklapt, heb je plek voor bagage van 2,30 meter lang. Een fiets bijvoorbeeld. De hoge zit, zorgt ervoor dat de bestuurder veel overzicht over het verkeer heeft. Zoals elke Ford rijdt de B-Max als een zonnetje. De gezinsauto stuurt precies en heeft een onderstel dat comfortabel is, maar ondertussen straf genoeg voor een wat sportiever rijgedrag.
Kenmerken van deze Ford B-Max
Makkelijke entree dankzij grote schuifdeur (en ontbreken B-stijl)
De Ford B-Max kom je tegen met 1,0-liter driecilinder benzinemotoren met vermogens van 100, 120 en 125 pk. Deze EcoBoost-krachtbronnen zijn zuinig en pittig tegelijk. Er is ook een 1.6 viercilinder benzinemotor en twee diesels om uit te kiezen. De meest luxe uitvoering luistert naar de naam ‘Titanium’ en biedt alle luxe die je verwacht op een model als deze. De B-Max uit het eerste bouwjaar zijn soms voorzien van het First Edition Pack. Tot dat pakket behoren onder meer automatische airco, cruise control, elektrische ramen, parkeersensoren en deels lederen bekleding, naast verwarmbare voorstoelen en 17-inch wielen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024