De eerste generatie Ford Ka is met zijn uitgesproken New Edge-design zijn tijd ver vooruit. Deze valt, toen en nu, op in het straatbeeld. Als dat nog niet genoeg opvallen is, bestaat er zelfs een cabrio-versie met stoffen kap van. De prominente bumperpartijen heeft die eerste Ka niet voor niets. Als je in zijn natuurlijke habitat – de stad – een keer een paaltje raakt, is hij goed beschermd. Zoals elke Ford heeft de Ka een uitstekende wegligging, waarbij altijd voldoende sportiviteit doorklinkt. Alternatieven voor de Ford Ka zijn onder meer de Toyota Aygo, Renault Twingo, Fiat Panda en Kia Picanto.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie Ford Ka krijgt een plusje achter zijn naam. De Ford Ka+ is met zijn lengte van 3,93 meter namelijk een stuk langer dan zijn voorganger en komt zo aardig in de buurt van de Fiesta. Been- en hoofdruimte is er in overvloed in de Ka+ en een 270 liter groot bagageruim is ook prima voor een compact model als deze. Bovendien telt de Ka+ nog 21 opbergvakjes in het interieur. De rij-eigenschappen zijn vergelijkbaar met dat van de Fiesta en daarmee dus dik in orde. De 1.2-liter benzinemotor levert 70 of 85 pk.
Kenmerken van deze Ford Ka
De tweede generatie Ford Ka volgt het Kinetic-design. Dat ontwerp is een stuk minder uitgesproken dan dat van zijn voorganger. De tweede Ka is technisch gelijk aan de Fiat 500 en is voor het eerst leverbaar met een dieselmotor met 75 pk, naast een 69 pk sterke benzinemotor. De Ka is met een lengte van 3,62 meter heel compact en voelt zich dan ook thuis in de stad. Het model springt zuinig om met brandstof, zo is hij 21 procent zuiniger dan zijn voorganger. Volgens de Wegenwacht is de Ka behoorlijk betrouwbaar. Maar een paar kleine euvels komen soms voor.
Kenmerken van deze Ford Ka
De eerste generatie Ford Ka staat op hetzelfde platform van de Fiesta van de vierde generatie en onderscheidt zich met zijn New Edge-ontwerp. Zijn scherpe lijnen maken de fijn rijdende Ka een opvallende verschijning. De runner-up in de Auto van het Jaar-verkiezing in 1997 is er vanaf 2003 ook als SportKa en StreetKa. De SportKa staat op een onderstel dat door de sportdivisie van Ford is ontworpen. Een 95 pk sterke 1.6-liter benzinemotor geeft de SportKa de nodige pit. De StreetKa is een zeldzame cabrio, getekend door Ghia en gebouwd door het Italiaanse Pininfarina.
Kenmerken van deze Ford Ka
Versnellingspook tweede generatie zit op het dashboard
De Ford Ka schittert in het aantal speciale uitvoeringen dat de stadsauto draagt. Alleen de eerste generatie is er al in een dozijn Editions en dan zijn er ook een aantal kunst-Ka’s, als verwijzing naar Nederlandse kunstenaars. Echte must-have onder Ka-liefhebbers is natuurlijk de cabrio: de StreetKa. In de drie generaties verandert de Ka van een design statement op wielen in een compacte stadsauto en een ruime hatchback. Laatstgenoemde is de Ka+ die een stuk langer is dan het model dat hij vervangt en dus ideaal voor wie een auto zoekt met bescheiden buitenmaten maar veel plek binnenin.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024