De Ford Edge biedt standaard vierwielaandrijving en groot trekvermogen, ideaal voor gezinsuitjes.
In de VS kennen ze de Ford Edge al zeker tien jaar als de SUV in 2016 de oversteek maakt naar Europa. Met een Europese dieselmotor en nog wat aanpassingen belandt de auto op de Nederlandse markt, als is het maar voor een periode van drie jaar. De Ford Edge maakt in die tijd genoeg indruk. De Amerikaan blinkt uit in ruimte, prima rijeigenschappen en een hoge mate van betrouwbaarheid. En die stoere looks zijn ook nooit weg. De Ford Edge is naast een fijne gezinsauto ook een prima caravantrekker. Vierwielaandrijving is standaard, net als 2.000 kg aan trekgewicht.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Ford Edge is liefst 4,80 meter lang. Dat merk je terug aan een zee van binnenruimte. Achterin past er bijvoorbeeld met gemak 600 liter aan bagage. De stoelen zitten prettig en in combinatie met een fijn weg-, stuur- en schakelgedrag heb je een uitstekende reisauto te pakken. Een behoorlijk sportieve bovendien, want het vermogen van de dieselmotoren loopt op tot 238 pk. In 2019 krijgt de Ford Edge een facelift, waarna zijn front nog stoerder oogt. In het interieur vindt vanaf dat bouwjaar digitale schermen terug. Ook is het aantal rijhulpsystemen van de veilige Ford verder uitgebreid.
Kenmerken van deze Ford Edge
Veel plek voor inzittenden
Na de facelift in 2019 is er weinig te kiezen bij de Ford Edge. Je krijgt namelijk altijd een ST-Line voorgeschoteld die voorzien is van een 238 pk sterke 2,0-liter EcoBlue-biturbo-dieselmotor. Die is gekoppeld aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. Vóór de facelift vind je de Edge in meer smaken. Je kiest uit een 2,0-liter turbodiesel met 180 of 210 pk. Een kwartet uitrustingsniveaus is er: de Trend, Sport, ST-Line en de Vignale. Die laatste mikt op veel luxe aan boord. De Ford Edge is er ook met krachtige V6-motoren, maar dan kom je bij een import-model uit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024