Nu ook als krachtige plug-inhybride en volledig elektrische variant beschikbaar.

Ford had met de Bronco al een Amerikaans werkpaard in huis, maar wilde ook een sterke en grote SUV bouwen voor gezinnen. Dat werd de Ford Explorer. Met zijn doorgaans grote zescilindermotoren waagde de Explorer niet in alle generaties de overstap naar Nederland, maar voor 2006 en ná 2019 was dat wel het geval. De SUV veranderde in een CUV, groeide tot ruim 5 meter en was ook te vinden met viercilindermotoren en als krachtige plug-inhybride. Inmiddels is de Ford Explorer er in ons land alleen nog als volledig elektrische variant.
Gemiddelde prijs
€ 45.846
Meest voorkomende bouwjaar
2025
Gemiddelde kilometerstand
30.668 km
Aangeboden auto’s

Hoewel de Ford Explorer met brandstofmotor nog gewoon gebouwd wordt, haalt de Nederlandse importeur die versie in 2023 uit het aanbod. Zijn vervanger is de volledig elektrische Ford Explorer. Hoewel dezelfde naam, is dat een andere auto. De Explorer EV staat immers op de MEB-basis van Volkswagen en meet voortaan nog maar 4,46 meter. De Ford Explorer is er zowel met achterwiel- als voorwielaandrijving, waarbij het vermogen varieert tussen de 170 en 340 pk. De maximale actieradius loopt op tot boven de 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen specificaties. Bijzonder is het 15-inch digitale display dat verschuifbaar is.
Kenmerken van deze Ford Explorer

Tussen 2006 en 2019 kun je de Ford Explorer in Nederland alleen rijden via de grijze import, maar met de komst van de zesde generatie staat de Amerikaan gewoon weer bij de reguliere Ford-dealers. Die Explorer is hier alleen leverbaar met plug-inhybride aandrijflijn. De combinatie van een 3,0-liter V6 turbobenzinemotor en een elektromotor is goed voor een flink systeemvermogen van 458 pk. De volledig elektrische actieradius bedraagt 48 kilometer. Met een lengte van ruim 5 meter is de Explorer een van de langste auto’s op de vaderlandse wegen. Het enige uitrustingsniveau is de ST-Line.
Kenmerken van deze Ford Explorer

De vijfde generatie van de Ford Explorer wordt voortaan niet meer als SUV maar als CUV verkocht. Het ontwerp van de auto is aerodynamischer terwijl de binnenruimte verder groeit. De Explorer is inmiddels een volwaardige zevenzitter. Naast een 3,5-liter V6-motor introduceert Ford een zuinigere 2,0-liter viercilindermotor met turbo op voorwielaangedreven versies. De vierwielaangedreven modellen krijgen een V6. Na de facelift in 2016 is de basismotor een 2,3-liter viercilinder met 285 pk. Die krachtbron is afkomstig van de Ford Mustang. Comfortfuncties aan boord zijn onder meer adaptieve cruisecontrol en actieve parkeerhulp.
Kenmerken van deze Ford Explorer

Verschuifbaar 15-inch digitaal display in Explorer EV
Met de genen van de Ford Bronco en Ranger is de Explorer te vinden met flinke V6-motoren die al dan niet gekoppeld zijn aan vierwielaandrijving. Door de jaren heen kwam er ook weleens een V8-krachtbron voorbij. Recentere generaties pakken uit met viercilinder motoren, zoals de 2,3-liter krachtbron afkomstig uit de Ford Mustang. Die motor is krachtig én zuinig. De zesde generatie is er in Nederland alleen als plug-inhybride: een zeer potente aandrijflijn die ook nog eens efficiënt omgaat met brandstof. Elektrische rijders gaan voor de Ford Explorer EV, die een verre neef is van de originele Explorer.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/ford_explorer_faq_a87e5291dc.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024