Al vijf generaties lang bewijst de Ford Mondeo zijn betrouwbaarheid en veelzijdigheid.
De Ford Mondeo beleeft een droomdebuut begin jaren negentig. De Amerikaanse middenklasser wordt namelijk direct tot Auto van het Jaar gekroond. Een hele prestatie met concurrenten als de Mazda 626, Volkswagen Passat en Opel Vectra. De Mondeo mixt dan ook een geslaagd voorkomen met prima rijeigenschappen en veel binnenruimte. In de eerste generaties is de Mondeo ook behoorlijk sportief, getuige diverse vijfcilinder- en V6-motoren. De laatste – vijfde – generatie is er als zuinige hybride en zelfs ook nog eventjes met vierwielaandrijving. De Mondeo toont zich door de decennia heen een zeer betrouwbaar model.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vijfde generatie van de Ford Mondeo is de laatste in de reeks. Hij zwaait uit met onder meer een hybride aandrijflijn die behoorlijk zuinig en stil is. De Ford-ingenieurs weten het onderstel weer perfect uit te balanceren. Het veercomfort is stevig en sportief, maar slaat daar nooit te ver in door. De Mondeo stuurt en schakelt precies, terwijl de stoelen goed zitten. De laatste Ford Mondeo is weer ruimer dan zijn voorganger. Luxe en sportieve varianten zijn onder meer de 203 pk sterke 2,0-liter EcoBoost ST Line en Vignale-versies. De diesel is er ook met vierwielaandrijving.
Kenmerken van deze Ford Mondeo
De vierde generatie Ford Mondeo volgt het Kinetic-design van Ford. Wederom is de Mondeo weer groter dan zijn voorganger. Met een lengte van 4,86 is de binnenruimte gigantisch. De bekende V6-benzinemotor keert niet meer terug. Een 2,5-liter vijfcilinder met 220 pk is echter een goede vervanger. Een reeks efficiënte EcoBoost-motoren doet zijn intrede, net als een Flexifuel-variant. Die 2,0-liter motor lust E85 bio-ethanol. De Mondeo pakt weer uit met een voortreffelijk weggedrag. Betrouwbaar is de Amerikaan ook, al komt een defect startrelais soms voor. Veelgekozen uitvoering is de behoorlijk rijk uitgeruste Titanium.
Kenmerken van deze Ford Mondeo
De derde generatie Ford Mondeo groeit weer flink in lengte. Vooral de passagiers op de achterbank genieten van meer beenruimte. De keuze in het aantal dieselmotoren neemt toe. Na een facelift in 2022 krijgt de Mondeo een verchroomde 'honingraat' grille, terwijl Ford ook luxere materialen voor het dashboard gebruikt. De V6-benzinemotor is weer terug, en wel in zowel een 2,5- als 3,0-liter variant. In de sportieve ST220-uitvoering haalt de Mondeo een fors vermogen van 226 pk. Volgens traditie is de derde generatie Mondeo er weer als hatchback, sedan en stationwagon. Die stationwagon heeft een bagagevolume van 540 liter.
Kenmerken van deze Ford Mondeo
De Ford Mondeo van de eerste generatie (1993-1996) is de opvolger van Ford Sierra en is er als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en stationwagon. Met zijn ruimte en uitstekende rijeigenschappen wordt hij meteen gekroond tot Auto van het Jaar. Instappen kan al in een 90 pk sterke 1.6i viercilinder, waarbij de 170 pk sterke 2.5i V6 de krachtigste versie is. In 1996 volgt een facelift die zo ingrijpend is, dat er gesproken wordt over de tweede generatie Mondeo. De sedan groeide bovendien in lengte en de nieuw topversie is de 205 pk sterke ST200.
Kenmerken van deze Ford Mondeo
Veel ruimte voor passagiers en bagage
De Ford Mondeo is er in drie carrosserievarianten: als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en stationwagon. Dat biedt al veel keuzemogelijkheden. Door de jaren heen kwamen er ook nog eens bijzondere uitvoeringen voorbij, zoals een aantal vijfcilinder motoren en V6-krachtbronnen. Voor de fans van zuinig rijden is er binnen de vierde generatie een flexifuel-variant. De vijfde generatie is er als stekkerloze hybride. Ook de diverse EcoBoost-motoren zijn behoorlijk zuinig, net als een brede variëteit aan diesels. Door de generaties heen groeide de Mondeo steeds langer. Wie veel ruimte wenst, kan dus prima terecht bij een Mondeo met recent bouwjaar.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024