De Ford S-Max combineert de ruimte van een MPV met sportief rijgedrag en krachtige motoren.
De Ford S-Max wordt vaak in een adem genoemd met de Ford Galaxy. Niet gek, want de twee zijn sterk aan elkaar verwant. Verschillen zijn er ook. Waar de Galaxy een echte MPV voor gezinnen is, combineert S-Max veel binnenruimte met sportief rijgedrag. Een gezinsauto op steroïden, zeg maar. Zo kom je de Ford S-Max tegen met 2,5-liter vijfcilinder benzinemotor met 220 pk, maar ook met tal van krachtige dieselmotoren. Kort na zijn introductie in 2016 wordt de S-Max al gekroond tot Auto van het Jaar. De S-Max is als vijf- én zevenzits.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Ford S-Max wordt nog een paar jaar langer gebouwd, maar het doek voor de sportieve MPV in Nederland valt al in 2018. De tweede generatie is echter de moeite waard. Zo is het interieur uiterst modulair. De tweede én de derde zitrij kun je omtoveren tot een gigantische laadvloer. Bijzonder aan de Ford S-Max is dat hij er is met vierwielaandrijving. Zoals het een familieauto betaamt is de S-Max zeer veilig. Comfortabel bovendien, want het legertje parkeerassistenten is haast eindeloos. Hoewel de S-Max een lange en ruime auto is, voelt hij tijdens het rijden lichtvoetig.
Kenmerken van deze Ford S-Max
De Ford S-Max zet zijn sportieve ambities in 2006 meteen kracht bij door de 220 pk sterke 2,5-liter vijfcilinder uit de Focus ST op te nemen in het motorengamma. Vanaf 2010 krijgt de S-Max nog wat meer pit in de vorm van een 2,0-liter EcoBoost met liefst 240 pk. De 4,76 meter lange MPV is van huis uit een vijfzits, maar beschikt vaak over een derde uitklapbare zitrij. Handig is ook het 'easy load system' dat inladen van zware boodschappentassen of koffers extra makkelijk maakt.
Kenmerken van deze Ford S-Max
Stil interieur dankzij actieve ruisonderdrukking
De Ford S-Max bouwt binnen slechts twee generaties een heel gevarieerd aanbod aan interessante uitvoeringen op. Zo ben je bij de S-Max aan het juiste adres voor een sportieve diesel met vermogens van 150, 180 of zelfs 210 pk. De benzinemotoren schieten ook vaak door de grens van 200 pk heen, zoals de 2,0-liter viercilinder EcoBoost krachtbron (203 pk of 240), of de 2,5-liter vijfcilinder. Bijzondere andere uitvoeringen zijn onder meer de flexifuel die bio-ethanol lust en de vierwielaangedreven variant. De meest luxe versie is de Vignale, die onder meer voorziet in actieve ruisonderdrukking
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024