Ford Transit

Onder ondernemers is de Ford Transit publiekslieveling nummer 1, mede doordat hij in elke denkbare vorm te krijgen is.

Ford Transit L2H2 FWD 2.0
Jens Holierhoek5 minuten leestijd9 september 2024

In 1965 komt Ford al met de Transit op de markt. Door de decennia heen weet de grote bestelauto ondernemers op hun wenken te bedienen, onder meer met achter- en vierwielaandrijving en tal van varianten in zowel laadvermogen als lengte en hoogte. Moderne Ford Transit-modellen zijn voorzien van eigentijdse elektrische en mild-hybrid aandrijflijnen en schone en zuinige dieselmotoren. De vierde generatie blinkt ook uit met comfortabele interieurs waarin connectiviteit een hoofdrol speelt. De Ford Transit is voor veel ondernemers immers ook een kantoor op wielen.

De Ford Transit plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Diverse aandrijflijnen, ook volledig elektrisch en mild-hybrid
  • Comfortabel interieur met goede connectiviteit
  • Krachtige en zuinige EcoBlue-dieselmotoren
  • Nadelen
  • Grotere uitvoeringen minder geschikt voor stadsverkeer
  • Volledige elektrische versie heeft beperkte actieradius
  • Weinig verfijnde rijervaring bij oudere generaties

Prestaties en rijcomfort

  • 5-tons Transit voor het grote werk
  • Volledig elektrische E-Transit heeft WLTP-actieradius van 317 kilometer
  • EcoBlue-dieselmotoren zijn krachtig en zuinig

Exterieur en carrosserievorm

  • Grootste versie is de Ford Transit Dubbele Cabine L4H3
  • Derde generatie introduceert New Edge-design
  • Vierde generatie ook als middelgrote Transit Custom

Interieur

  • Derde generatie heeft versnellingsbak op het dashboard
  • 12 inch SYNC 4-touchscreen in vierde generatie
  • Modern en eigentijds interieur

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Wat kleine elektronische euvels bekend
  • Tussen 2006 en 2010 kwamen er zuigerproblemen voor bij de 2.2 TDCI motor

Actueel aanbod van de Ford Transit op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

23.702

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

93.478 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(1.371)

Afbeelding van logo

Ford Transit per generatie 2013+

Afbeelding van Ford Transit per generatie 2013+

De vierde generatie Ford Transit is er weer in zijn reguliere formaat, maar ook als middelgrote Ford Transit Custom. Die voorwielaangedreven versie is de tegenhanger van onder meer de Mercedes-Benz Vito/Viano en de Volkswagen Transporter. Per 2020 is de dieselmotor in de Transit voorzien van mild-hybride techniek. Ook is er de volledig elektrische E-Transit die ruim 300 kilometer op een vol batterijpakket aflegt. Echte krachtpatser is de 5-tons Transit voorzien van zuinige 2.0 EcoBlue-dieselmotor en tientrapsautomaat. Speciaal voor pakketbezorger introduceert Ford Transit Delivery Assist, waarbij in de parkeerstand alle deuren automatisch vergrendeld worden.

Kenmerken van deze Ford Transit

  • Ford Transit Custom is middelgrote variant op de Transit
  • Volledig elektrische E-Transit heeft WLTP-actieradius van 317 kilometer
  • 5-tons Transit voor onder andere hoveniers
  • Ford Transit Delivery Assist helpt pakketbezorgers hun werk te doen
  • Transit met achttrapsautomaat heeft maximaal wagengewicht van 4.250 kg
Afbeelding van logo

Ford Transit per generatie 2000-2013

Afbeelding van Ford Transit per generatie 2000-2013

De derde generatie Ford Transit volgt het New Edge-design van Ford. Naast voorwielaandrijving zijn er ook versies met achterwielaandrijving en automaat leverbaar. Niet lang na zijn introductie krijgt de derde Transit de eervolle titel ‘bestelauto van het jaar’, die het in 2007 nogmaals verdient. Voor de kleinere klus maakt de Ford Transit Connect zijn opwachting, al staat dat compacte model op zich. Met de facelift in 2006 verhuist de versnellingpook naar het dashboard en niet veel later doet een zesversnellingsbak zijn intrede. De benzinemotor uit de Ford Ranger geeft de Ford Transit voldoende pit. Alle diesels worden voorzien van commonrailtechniek (TDCI).

Kenmerken van deze Ford Transit

  • Betrouwbaar model, al kwamen zuigerproblemen met 2.2 TDCI motor voor
  • Tweevoudig winnaar bestelauto van het jaar verkiezing
  • Na facelift verhuist versnellingspook naar dashboard
  • Ook verkrijgbaar met zesversnellingsbak
  • Diesels met common-railtechniek
Afbeelding van logo

Ford Transit per generatie 1965-2000

Afbeelding van Ford Transit per generatie 1965-2000

De eerste generatie van de Ford Transit gaat terug tot 1965. Hoewel de Transit al snel een graag geziene gast bij ondernemers is, wordt de bestelwagen nog aantrekkelijker met de facelift in 1977. De neus van de Transit groeit, waardoor er plek is voor grotere motoren. Ook krijgt het interieur een upgrade en worden er liefst zes versies beschikbaar met korte en lange wielbasis. In de jaren tachtig volgt een vierwielaangedreven versie. In 1986 introduceert Ford de tweede generatie die onafhankelijke wielophanging krijgt. Een grote facelift in 1995 geeft de Ford extra luxe aan boord, zoals airco en elektrische ramen.

Kenmerken van deze Ford Transit

  • Tweede generatie beschikt over moderner kunststof dashboard
  • Tweede generatie komt in zes varianten en met zowel korte als lange wielbasis
  • Ook als vierwielaangedreven versie Vanaf 1986 ook onafhankelijke wielophanging
  • Na facelift in 1995 meer luxe aan boord

Interessante uitvoeringen van de Ford Transit

De EcoBlue-dieselmotoren maken de Ford Transit krachtig en zuinig. Voor ondernemers die graag wat extra werk verzetten is er de speciale 5-tons versie voorzien van een 10-traps automaat. Al kan de reguliere variant met achttraps automaat al overweg met een totaalgewicht van 4.250 kilo. Om vanaf 2025 nog emissievrij binnensteden in te mogen is er de Ford e-Transit met een behoorlijke actieradius. De Transit is te rijden met zowel voor- als achter- en vierwielaandrijving. Het kleinere broertje van de Transit luistert naar de naam Ford Transit Custom. Pakketbezorgers zweren bij Delivery Assist: techniek die de deuren automatisch vergrendelt.

Ford E-Transit Custom

Veelgestelde vragen over de Ford Transit

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • ford.com
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024