De BMW iX3 combineert elektrische efficiëntie met het beproefde design en rijkwaliteit van de BMW X3.
De BMW iX3 is de volledig elektrische tegenhanger van de BMW X3. Het gaat hier zoals de naam doet vermoeden niet om een compleet nieuw model, maar een variant van BMW’s populaire, compacte SUV. Er zitten dan ook relatief weinig kostbare grondstoffen in de iX3, zoals bij andere EV’s vaak wel het geval is. De iX3 wordt in één smaak geleverd, maar het gebrek aan keuze doet weinig af aan de kwaliteit van dit model. Het rijgedrag is voorbeeldig, de actieradius zeer behoorlijk en het interieur is fraai afgewerkt, modern en gehuld in hoogwaardige materialen. Kortom: een dijk van een EV.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
BMW gaat tegen de stroom in met de iX3. Waar veel fabrikanten ervoor kiezen hun elektrische modellen een typerend, futuristisch design mee te geven, opteert BMW voor een meer traditionele stijl. De iX3, de eerste volledig elektrische SUV van het Duitse merk, is zoals de naam doet vermoeden een variant van de X3. De derde generatie, om precies te zijn. Alleen aerodynamische stijlelementen en blauwe accenten verklappen de ware aard van de iX3. Onderhuids vinden we een enkele elektromotor (286 pk) en een 80 kWh accupakket met een actieradius van 460 kilometer. Dat is een behoorlijk afstand in deze klasse.
Kenmerken van deze BMW iX3
De BMW iX3 is een jong model waarvan slechts één uitvoering is verschenen. Of je nu de pre- of post-facelift koopt, hij is alleen verkrijgbaar met een enkele elektromotor en achterwielaandrijving. Wel heb je de keuze uit de standaarduitrusting (Executive) en een overtreffende trap (High Executive). Bovenop de al zeer complete uitrusting krijg je hierbij onder meer 20” velgen, adaptieve koplampen en kunstmatige rijgeluiden. Bovendien beschikt het post-facelift model standaard over het M Sportpakket.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024