BMW M8

De BMW M8 en M8 Competition leveren tot wel 625 pk vanuit een krachtige 4,4-liter V8-motor.

BMW M8 coupe
Jens Holierhoek4 minuten leestijd5 november 2024

Tussen 1989 en 1999 voert BMW de eerste generatie van de 8 Serie. De krachtigste versie is de 850CSi, die 380 pk tovert uit zijn 5,6-liter twaalfcilinder benzinemotor. Het ‘M’ predicaat krijgt die BMW 850CSi echter niet opgespeld. Dat gebeurt pas na 2018 als BMW de tweede generatie van de 8 Serie introduceert. Die BMW M8 krijgt bovendien een overtreffende trap in de vorm van de M8 Competition. Beide versies komen in drie carrosserievarianten: coupé, Gran Coupé en cabrio. Waar de M8 600 pk uit diens 4,4-liter V8 haalt, gaat de M8 Competition daar 25 pk overheen.

De BMW M8 plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Vierwielaandrijving voor uitstekende grip en controle
  • Krachtige motoren: 600 pk voor M8, 625 pk voor Competition
  • Keramische remmen gaan lang mee
  • Nadelen
  • Relatief hoge aanschafprijs
  • Cabriolet heeft een minder geïsoleerd stoffen dak
  • Gran Coupé biedt geen vijfde zitplaats

Prestaties en rijcomfort

  • M8 levert 600 pk, de M8 Competition van 625 pk
  • Vierwielaangedreven met een achterwielaangdreven configuratie
  • 0-100 km/u in ongeveer 3,3 tellen

Exterieur en carrosserievorm

  • Drie carrosserievarianten: coupé, Gran Coupé en cabrio
  • Cabriolet is voorzien van klassiek stoffen dak
  • Coupé heeft ‘double-bubble’ dak

Interieur

  • M8 Gran Coupé biedt plek aan vier inzittenden
  • Fijne zit dankzij kuipstoelen
  • Luxe interieurafwerking, onder meer met merino-leer

Betrouwbaarheid

  • Zoals elke BMW is de M8 een betrouwbaar model
  • Keramische remmen gaan lang mee
  • 96,9 procent betrouwbaarheid volgens WhatCar

Actueel aanbod van de BMW M8 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

134.308

Meest voorkomende bouwjaar

2020

Gemiddelde kilometerstand

49.495 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(10)

Afbeelding van logo

BMW M8 per generatie 2018+

Afbeelding van BMW M8 per generatie 2018+

De tweede generatie van de BMW 8 Serie is er ook als M8 en krachtiger M8 Competition. Beide uitvoeringen zijn standaard vierwielaangedreven, maar daar is mee te spelen. In de 4WD Sport-modus ligt het accent op de achterste wielen, en schakel je het DSC uit, dan is de M8 volledig achterwielaangedreven. Voor extra driftplezier kan het actieve M-differentieel in de M Dynamic-modus worden gezet. De M8 Coupé snelt in 3,3 tellen van nul naar honderd. De M8 Competition doet dat nog een fractie sneller. In het luxe interieur vormen de merino-lederen bekleding en het 12,3-inch iDrive-scherm de highlights.

Kenmerken van deze BMW M8

  • De BMW M8 is er ook als krachtiger M8 Competition
  • Standaard vierwielaandrijving, maar die kan uit
  • M-differentieel voor ideale krachtverdeling over de wielen
  • Luxe en sportief interieur
  • 8-traps sportautomaat

Interessante uitvoeringen van de BMW M8

De BMW M8 en M8 Competition kun je vinden in drie carrosserievarianten: als tweedeurs coupé met double-bubble dak, als cabriolet met stoffen kap en als vierdeurs Gran Coupé. Van het drietal is de Gran Coupé als vierzitter het meest praktisch. De uitrusting van de BMW M8 is zo volledig dat er alleen het CoPilot Pack aan te vinken is op de optielijst. Daarin zitten zowel extra rij- als parkeerassistenten. Daarnaast is er nog het Competition Pack, daarmee wordt de M8 een M8 Competition en krijg je 25 pk aan vermogen naast een directere besturing en een doorontwikkeld onderstel.

BMW M8 competition coupe

Veelgestelde vragen over de BMW M8

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024