De BMW M8 en M8 Competition leveren tot wel 625 pk vanuit een krachtige 4,4-liter V8-motor.
Tussen 1989 en 1999 voert BMW de eerste generatie van de 8 Serie. De krachtigste versie is de 850CSi, die 380 pk tovert uit zijn 5,6-liter twaalfcilinder benzinemotor. Het ‘M’ predicaat krijgt die BMW 850CSi echter niet opgespeld. Dat gebeurt pas na 2018 als BMW de tweede generatie van de 8 Serie introduceert. Die BMW M8 krijgt bovendien een overtreffende trap in de vorm van de M8 Competition. Beide versies komen in drie carrosserievarianten: coupé, Gran Coupé en cabrio. Waar de M8 600 pk uit diens 4,4-liter V8 haalt, gaat de M8 Competition daar 25 pk overheen.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede generatie van de BMW 8 Serie is er ook als M8 en krachtiger M8 Competition. Beide uitvoeringen zijn standaard vierwielaangedreven, maar daar is mee te spelen. In de 4WD Sport-modus ligt het accent op de achterste wielen, en schakel je het DSC uit, dan is de M8 volledig achterwielaangedreven. Voor extra driftplezier kan het actieve M-differentieel in de M Dynamic-modus worden gezet. De M8 Coupé snelt in 3,3 tellen van nul naar honderd. De M8 Competition doet dat nog een fractie sneller. In het luxe interieur vormen de merino-lederen bekleding en het 12,3-inch iDrive-scherm de highlights.
Kenmerken van deze BMW M8
‘Fijne zit dankzij kuipstoelen’
De BMW M8 en M8 Competition kun je vinden in drie carrosserievarianten: als tweedeurs coupé met double-bubble dak, als cabriolet met stoffen kap en als vierdeurs Gran Coupé. Van het drietal is de Gran Coupé als vierzitter het meest praktisch. De uitrusting van de BMW M8 is zo volledig dat er alleen het CoPilot Pack aan te vinken is op de optielijst. Daarin zitten zowel extra rij- als parkeerassistenten. Daarnaast is er nog het Competition Pack, daarmee wordt de M8 een M8 Competition en krijg je 25 pk aan vermogen naast een directere besturing en een doorontwikkeld onderstel.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024