De BMW iX1 behoudt de rijervaring en kwaliteit die je van een BMW verwacht, maar nu volledig elektrisch.
De BMW iX1 is de volledig elektrische tegenhanger van de reguliere BMW X1. De iX1 duikt voor het eerst op bij de derde generatie van de X1 en biedt een zeer ruime koets, flitsende styling en een prachtig, high-tech interieur. BMW kiest er bewust voor om de elektrische modellen te baseren op bestaande auto’s om de kosten te drukken en het design in toom te houden – en dat is een geslaagd concept. De relatief ingetogen iX1 spreekt een breed publiek aan en heeft een riante actieradius om eventuele ‘range anxiety’ te verhelpen.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
BMW pakt groots uit met de derde generatie van de X1. De kleinste SUV van de Duitse autofabrikant is groter, breder, hoger, ruimer, heeft een fris nieuw design en is voor het eerst verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Zoals bij andere modellen van het merk gaat het hier niet om een compleet nieuw soort auto, maar een EV-variant van een bestaand model. De BMW iX1, zoals de compacte, elektrische crossover voluit heet, zit vol technische snufjes, heeft een modern interieur en rijdt zeer prettig. De iX1 is er als eDrive20 en als vierwielaangedreven xDrive30.
Kenmerken van deze BMW iX1
‘Veel ruimte dankzij formaat van derde generatie X1’
De BMW iX1 is aanvankelijk verkrijgbaar in twee smaken, waarbij men de keuze heeft uit een enkele (eDrive20) of twee (xDrive30) elektromotoren. In het laatste geval zijn de elektromotoren over beide assen verdeeld, met als gevolg vierwielaandrijving. Dit model heeft meer vermogen (313 pk), maar een kleinere actieradius van 440 kilometer. De eDrive20 maximaliseert het rijbereik met 474 kilometer. De uitrusting is bij het instapmodel al heel behoorlijk, maar de xDrive30 biedt meer luxe en comfort. Dit zie je dan wel weer terug in het prijskaartje.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024