De BMW M5 geldt al meer dan 30 jaar als de maatstaf onder op het gebied van luxe en topprestaties.
De BMW M5 is een 5 Serie die al zijn ambities heeft vervuld. Met verbluffende prestatiecijfers, grensverleggend rijgedrag en een welkome, praktische insteek is de M5 de eerste auto ooit die de filosofie van een supercar verpakt in een alledaags, bruikbaar pakket. Door de jaren heen heeft de M5 zichzelf veelvuldig opnieuw uitgevonden en daarmee de lat telkens een beetje hoger gelegd. Het is zelfs zo uit de hand gelopen dat de M5 tegenwoordig qua prestaties in de buurt komt van uit de kluiten gewassen supercars van Ferrari en McLaren. Alleen kun je daarmee niet zomaar boodschappen doen. 94 of 212 rows displayed De BMW M5 is een 5 Serie die al zijn ambities heeft vervuld. Met verbluffende prestatiecijfers, grensverleggend rijgedrag en een welkome, praktische insteek is de M5 de eerste auto ooit die de filosofie van een supercar verpakt in een alledaags, bruikbaar pakket. Door de jaren heen heeft de M5 zichzelf veelvuldig opnieuw uitgevonden en daarmee de lat telkens een beetje hoger gelegd. Het is zelfs zo uit de hand gelopen dat de M5 tegenwoordig qua prestaties in de buurt komt van uit de kluiten gewassen supercars van Ferrari en McLaren. Alleen kun je daarmee niet zomaar boodschappen doen. Turn on screen reader support To enable screen reader support, press ⌘+Option+Z To learn about keyboard shortcuts, press ⌘slash Error Function REGEXEXTRACT parameter 2 value ‘-\s(\d+)’ does not match text of Function REGEXEXTRACT parameter 1 value "1977-1983". Luna Lamers has left the document.
Gemiddelde prijs
€ 105.042
Meest voorkomende bouwjaar
2018
Gemiddelde kilometerstand
67.220 km
Aangeboden auto’s
“Heiligschennis!”, roept men bij de introductie van de zesde BMW M5 (F90). “Vierwielaandrijving? Op een M5? Dat kan niet, toch?” Jawel. De focus ligt namelijk op de achterwielen en wie ESC uitschakelt kan volledige achterwielaandrijving activeren. BMW drukt puristen de kop in door doodleuk 374 kilometer onafgebroken te driften met de M5. In belangrijker nieuws: vierwielaandrijving helpt de nu minimaal 600 pk sterke M5 in 3,4 seconden van 0-100 km/u. De Competition snoept daar nog een tiende vanaf. De CS is 70 kg lichter, heeft 635 pk en schiet in 3 seconden naar de 100 km/u.
Kenmerken van deze BMW M5
De BMW M5 van de F10-generatie brengt opnieuw een primeur. Het is de eerste geblazen M5. Dit model wordt voortgestuwd door een 560 pk sterke 4.4 liter twin-turbo V8. De handbak maakt plaats voor een naadloze zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Zaken als een actief M-differentieel en gigantische remmen zorgen dat je het rappe gevaarte op de weg kunt houden. Met het M Driver’s Package gaat de begrenzer eraf en haal je 305 km/u, terwijl het Competition Package tot wel 31 extra pk levert. Een gelimiteerde ‘30 Jahre’ editie om drie decennia M5 te vieren heeft zelfs 600 pk.
Kenmerken van deze BMW M5
De BMW M5 op basis van de E60-generatie is voor velen nog altijd het summum van de M5. En dat is niet gek ook: het is een technisch mirakel. Een samenwerking met het F1-team van Sauber resulteert in de komst van ‘s werelds eerste productiesedan met een V10-benzinemotor: een 5.0 liter blok met 507 pk. Geen wonder dat-ie zich niet zomaar laat temmen. In 4,7 seconden zit je aan de 100 km/u. Adaptieve dempers en een (optionele) zeventraps sequentiële automaat zijn slechts een paar van de vele technische snufjes.
Kenmerken van deze BMW M5
‘Uitgerust met sportstuur en -stoelen’
Er is wat te zeggen voor iedere generatie van de BMW M5. Welke generatie in je plaatje past heeft deels met je budget te maken. Met een beperkt budget ben je op vroegere exemplaren aangewezen, de schaarse E28 M5 uitgezonderd. Dit soort modellen hebben een bijzondere tijdloze uitstraling en ruim voldoende pit om een grote glimlach op je gezicht te toveren. Bovendien zijn ze verrassend betrouwbaar, op de V10 na. Laatstgenoemde is dan wel weer een zogeheten unicorn, zeker ook aangezien het de laatste generatie M5 Touring is. Recente modellen leveren zonder meer de beste performance.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024