De BMW 7 Serie is sinds 1977 BMW's technologische vlaggenschip en altijd een toonbeeld van luxe en innovatie.
De BMW 7 gaat terug tot 1977 en sindsdien is het vlaggenschip van de Duitsers de kraamkamer voor nieuwe technologieën gebleken. Van nachtvisie tot navigatie en van xenonverlichting tot surround view: ze debuteren op de luxe limousine. Door de generaties heen groeit de BMW 7 Serie steeds verder in lengte, waarbij onder meer imposante twaalfcilinders de auto voortstuwen. Met ingang van de zevende neemt de volledig elektrische i7 zijn plek in. Het rijden en gereden worden gebeurt in de BMW 7 Serie altijd in het hoogste comfort, dankzij die typische rijdynamiek van het Beierse merk.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De zevende generatie van de 7 Serie (G70) is er voortaan nog maar in één lengtemaat. Met een afmeting van 5,39 meter is dat geen enkel probleem: de 7 Serie is liefst 13 centimeter langer dan de langste limousine die hij aflost. Hij is er als diesel, plug-inhybride en als volledig elektrische i7 en valt op met zijn markante neus waar de slanke bovenste en onderste lichtunits van elkaar gescheiden zijn. Blikvangers in het interieur zijn het haast knoploze dashboard met slanke digitale schermen en het gigantische optionele 31,3-inch scherm bestemd voor de achterpassagiers.
Kenmerken van deze BMW 7 Serie
De zesde generatie van de BMW 7 Serie (G11) is langer, maar ook lichter dan ooit. De carrosserie combineert met koolstofvezel versterkt kunststof met staal en aluminium. Nieuw is het panoramadak voor de verlengde versie. Voor wie niet zelf rijdt, maar gereden wordt, geniet in de Executive Lounge-uitvoering van afzonderlijke stoelen met massagefunctie. De BMW 7 Serie is met benzine- en dieselmotor, als plug-inhybride en bovendien met vierwielaandrijving. Krachtpatser is de M760Li met een vermogen van 585 pk (en zelfs 610 pk voor de facelift), verkregen uit een 6,6-liter twaalfcilinder – de laatste voor het model ooit.
Kenmerken van deze BMW 7 Serie
In de vijfde generatie van de 7 Serie richt BMW zich meer dan ooit op de fijne reiseigenschappen van het vlaggenschip. Zo is vierwielaandrijvijng leverbaar en zorgen het stabiliseringssysteem Adaptive Drive en de elektronisch geregelde schokdempercontrole voor het ‘vliegende-tapijteffect’. De V12-benzinemotor is terug en krijgt in de 544 pk sterke BMW 760i twee turbo's. Ook is er voor het eerst een hybride aandrijflijn beschikbaar. De BMW 7 Serie maakt indruk met tal van rij- en veiligheidsassistenten, van adaptieve cruisecontrol tot surround-view. Met de facelift in 2012 krijgt het interieur een nieuw centraal display met 3D-weergave.
Kenmerken van deze BMW 7 Serie
‘Stoelen met massagefunctie’
De BMW 7 Serie varieert door zijn zeven generaties heen van luxe tot zeer luxe, waardoor je op dat gebied altijd een interessante uitvoering te pakken hebt. Voor veel liefhebbers is de twaalfcilinder krachtbron het summum, waarbij de plug-inhybrides uit de laatste generaties ook heel aantrekkelijk zijn, want: krachtig én zuinig. De BMW i7 is volledig elektrisch en komt meer dan 600 kilometer ver op één acculading. De BMW i7 met vierwielaandrijving is eveneens een graag geziene gast, omdat die rijcomfort koppelt aan veel veiligheid. Tot slot is de 7 Serie er ook als sportieve ‘M’.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024