De BMW 1 Serie is het antwoord op de Audi A3 en Mercedes-Benz A-Klasse, maar dan volgens BMW: rijbeleving boven alles. De achterwielaangedreven hatchback blinkt dan ook niet uit in zaken als gebruiksgemak – met name in de eerste 2 generaties – en betaalbaarheid. Deze auto is een traktatie voor de bestuurder in het C-segment. Aanvankelijk komen er een Coupé en Cabrio, maar die worden al snel gepromoveerd tot 2 Serie. Zoek je een sportieve hatchback, ongeacht de motorisering? Kijk dan zeker naar een BMW 1 serie. Zoek je een klassieker (in wording)? Ga voor een zeldzame zescilinder 1 Coupé, liefst M.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De meest controversiële verandering voor de BMW 1 Serie vindt plaats in de derde generatie (modelcode: F40). Zescilinders moeten het veld ruimen, maar het is vooral de aandrijving die liefhebbers bezighoudt. Die vindt namelijk voortaan standaard plaats op de voorwielen. Schande, zo spreken BMW-fanaten. De gemiddelde 1 Serie-koper deert het niet. BMW’s kleinste heeft hierdoor (en door zijn nu in de breedte geplaatste motor) namelijk meer binnenruimte, met name voor de achterpassagiers. Ook wordt de auto vanbinnen flink verbeterd om mee te komen met zijn concurrenten. Dus vergeet wat puristen zeggen: hij voelt als een BMW, maar biedt meer gebruiksgemak.
Kenmerken van deze BMW 1 Serie
Elke generatie BMW 1 Serie houdt de gemoederen bezig. Zo ook de tweede generatie die de code F20 (driedeurs) en F21 (vijfdeurs) meekrijgt. De Coupé en Cabrio heten voortaan 2 Serie. Maar vooral het uiterlijk blijft niet onbesproken. Lang niet iedereen kan het koetswerk waarderen. Dit leidt tot wellicht een van de meest ingrijpende facelifts ooit in 2015, waarbij er een nieuwe generatie lijkt te zijn gelanceerd. Overigens is deze achterwielaangedreven F20/F21 kwalitatief een sprong voorwaarts. Tip: vermijd de THP-motoren die in sommige 116i en 118i-modellen liggen. Allersnelste is niet de M135i, maar M140i – met 340 pk.
Kenmerken van deze BMW 1 Serie
Met de eerste (en tweede) generatie BMW 1 Serie had het merk een troef in handen: de enige achterwielaangedreven C-segmenter. Hij vervangt in 2004 BMW’s weinig geliefde weirdo, de 3 Compact. Met het onvervalste BMW-recept schopte de 1 Serie het tot populairste premium-hatchback in zijn klasse. Is het dan allemaal hallelujah? Zeker niet. De afwerking van de E81 (driedeurs), E82 (Coupé), E87 (vijfdeurs) en E88 (Cabrio) laat te wensen over. Achterin kunnen bovendien alleen kleine kinderen en masochisten zitten door de absurd kleine beenruimte. Maar de bestuurder heeft het naar zijn zin – zoals het hoort in een BMW.
Kenmerken van deze BMW 1 Serie
‘Derde generatie heeft ruimste en meest praktische interieur’
Wie voordelig in een BMW 1 Serie wil rijden, is met een 118i al heel gelukkig. Die heeft meer pit dan een 116i of 114i. Vermijd daarbij de THP-motoren die enige tijd in de 116i en 118i van de tweede generatie hebben gelegen. In de tweede generatie is de M140i geleverd. Die was met 340 pk sterker dan de (M)135i en net zo krachtig als de M Coupé uit de eerste generatie. Over de 1 Serie Coupé gesproken: met zescilinder zou die nog weleens kunnen stijgen in waarde. De M Coupé is al een regelrechte klassieker.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024