De BMW 1 Serie plus- en minpunten
- Voordelen
- Typische BMW-rijbeleving in alle generaties
- Interieur derde generatie is het ruimst
- Diverse veiligheidsvoorzieningen standaard aanwezig
- Nadelen
- Achterbank in eerste generatie te klein
- THP-motoren in sommige tweede generatie modellen
- Achterwielaandrijving niet voor iedereen geschikt
Prestaties en rijcomfort
- Snelle uitvoeringen: 128ti, 130i, (M)135i en M140i
- Elke nieuwe generatie is ‘softer’ dan zijn voorganger
- Achterwielaandrijving is niet voor iedereen
Exterieur en carrosserievorm
- Aanvankelijk als drie- en vijfdeurs hatchback, later alleen vijfdeurs
- E81/E87 en pre-facelift F20/F21 zijn het meest love it or hate it
- Slechts 6 jaar geleverd als Coupé en Cabrio (later: 2 Serie)
Interieur
- Ook vanbinnen is het altijd een echte BMW
- Derde generatie heeft ruimste en meest praktische interieur
- Eerste generatie is duidelijk een stuk minder verfijnd
Betrouwbaarheid
- Vermijd de THP-motor van PSA
- Automaat blijft soms in P-stand vaststaan
- Derde generatie is het betrouwbaarst
Actueel aanbod van de BMW 1-serie op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 22.561
Meest voorkomende bouwjaar
2025
Gemiddelde kilometerstand
118.126 km
Aangeboden auto’s
BMW 1 Serie generatie 2019+

De meest controversiële verandering voor de BMW 1 Serie vindt plaats in de derde generatie (modelcode: F40). Zescilinders moeten het veld ruimen, maar het is vooral de aandrijving die liefhebbers bezighoudt. Die vindt namelijk voortaan standaard plaats op de voorwielen. Schande, zo spreken BMW-fanaten. De gemiddelde 1 Serie-koper deert het niet. BMW’s kleinste heeft hierdoor (en door zijn nu in de breedte geplaatste motor) namelijk meer binnenruimte, met name voor de achterpassagiers. Ook wordt de auto vanbinnen flink verbeterd om mee te komen met zijn concurrenten. Dus vergeet wat puristen zeggen: hij voelt als een BMW, maar biedt meer gebruiksgemak.
Kenmerken van deze BMW 1 Serie
- Alleen als vijfdeurs hatchback verkrijgbaar
- Standaard voorwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving
- Meer interieurruimte – vooral achterin
- Drieen viercilindermotoren, geen zescilinders
- 128ti is sportieve keuze, M135i is vierwielaangedreven topmodel
BMW 1 Serie generatie 2011-2019

Elke generatie BMW 1 Serie houdt de gemoederen bezig. Zo ook de tweede generatie die de code F20 (driedeurs) en F21 (vijfdeurs) meekrijgt. De Coupé en Cabrio heten voortaan 2 Serie. Maar vooral het uiterlijk blijft niet onbesproken. Lang niet iedereen kan het koetswerk waarderen. Dit leidt tot wellicht een van de meest ingrijpende facelifts ooit in 2015, waarbij er een nieuwe generatie lijkt te zijn gelanceerd. Overigens is deze achterwielaangedreven F20/F21 kwalitatief een sprong voorwaarts. Tip: vermijd de THP-motoren die in sommige 116i en 118i-modellen liggen. Allersnelste is niet de M135i, maar M140i – met 340 pk.
Kenmerken van deze BMW 1 Serie
- Als drieen vijfdeurs beschikbaar
- Standaard achterwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving
- Ruimer dan zijn voorganger, maar nog steeds geen balzaal
- Vermijd de THP-motoren van PSA
- Standaard alle veiligheidsvoorzieningen aan boord
BMW 1 Serie generatie 2004-2011

Met de eerste (en tweede) generatie BMW 1 Serie had het merk een troef in handen: de enige achterwielaangedreven C-segmenter. Hij vervangt in 2004 BMW’s weinig geliefde weirdo, de 3 Compact. Met het onvervalste BMW-recept schopte de 1 Serie het tot populairste premium-hatchback in zijn klasse. Is het dan allemaal hallelujah? Zeker niet. De afwerking van de E81 (driedeurs), E82 (Coupé), E87 (vijfdeurs) en E88 (Cabrio) laat te wensen over. Achterin kunnen bovendien alleen kleine kinderen en masochisten zitten door de absurd kleine beenruimte. Maar de bestuurder heeft het naar zijn zin – zoals het hoort in een BMW.
Kenmerken van deze BMW 1 Serie
- Standaard achterwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving
- Achterbank ongeschikt voor volwassenen
- Typische BMW-rijbeleving
- Afwerking laat te wensen over
- Coupé en Cabrio langer geleverd – respectievelijk tot 2013 en 2014

‘Derde generatie heeft ruimste en meest praktische interieur’
Interessante uitvoeringen van de BMW 1 Serie
Wie voordelig in een BMW 1 Serie wil rijden, is met een 118i al heel gelukkig. Die heeft meer pit dan een 116i of 114i. Vermijd daarbij de THP-motoren die enige tijd in de 116i en 118i van de tweede generatie hebben gelegen. In de tweede generatie is de M140i geleverd. Die was met 340 pk sterker dan de (M)135i en net zo krachtig als de M Coupé uit de eerste generatie. Over de 1 Serie Coupé gesproken: met zescilinder zou die nog weleens kunnen stijgen in waarde. De M Coupé is al een regelrechte klassieker.

Veelgestelde vragen over de BMW 1 Serie
Is de BMW 1 Serie beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de BMW 1 Serie geleverd?
Is een BMW 1 Serie zuinig?
Is een BMW 1 Serie betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de BMW 1 Serie beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/bmw_1_serie_faq_d713e28e6c.jpeg?width=1200&height=1200)

