Het topmodel van de BMW XM combineert een 4,4-liter V8 met een elektromotor voor een verbluffend systeemvermogen van 748 pk.
Ter ere van het vijftigjarig bestaan van de M-sportdivisie van BMW introduceert het Beierse merk in 2023 de BMW XM. De plug-inhybride is een SUV waarvoor louter superlatieven gelden. De sterkste XM Label Red heeft een systeemvermogen van liefst 748 pk. De 4,4-liter V8 werkt samen met een flinke elektromotor. Voor een volledig elektrische actieradius van ruim 80 kilometer draait de BMW XM zijn hand ook niet om. Hoewel een krachtpatser is de XM ook een ruimtewonder. De wielbasis van de 5,11 meter lange BMW is immers 3,11 meter. Alternatief is de Bentley Bentayga V6 Hybrid.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De bizarre BMW XM is de eerste plug-inhybride onder de sportieve M-vlag. Op het gebied van rijprestaties ontmoet dynamiek comfort. Via het adaptieve onderstel kun je de vering en demping afstellen op je rijstijl. Actieve stabilisatoren beperken overhellen van de carrosserie, waardoor je nauwelijks merkt dat je met een 5,11 meter lange SUV op stap bent. Dat merk je alleen aan het luxe en zeer ruime interieur, uitgerust met vintage leder en verlichte hemelbekleding. Afhankelijk van de gekozen hybride aandrijflijn, bedraagt de volledig elektrische actieradius van de vierwielaangedreven BMW XM een zeer bruikbare 82 tot 88 kilometer.
Kenmerken van deze BMW XM
‘Exclusief vintage leder en hemelbekleding met verlichting zijn smaakmakers’
De BMW XM is bij zijn debuut in 2023 altijd uitgerust met een 4,4-liter V8-benzinemotor die samenwerkt met een krachtige elektromotor. Je kiest voor de ‘reguliere’ XM met een systeemvermogen van 653 pk of de extra brute XM Label Red met liefst 748 pk. Sinds 2024 staat daar de BMW XM 50e naast die beschikt over een 3,0-liter V6 in combinatie met een elektrokrachtbron. Met een systeemvermogen van 476 pk is die ‘instapper’ nog altijd bovenmatig sportief. Standaard bedraagt de topsnelheid van de BMW XM 250 km/u, maar op verzoek maar je daar 270 km/u van.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024