Met zijn uitstekende actieradius en subliem comfort is de BMW i4 een veelbelovende elektrische Gran Coupé.
De BMW i4 is het vijfde model van de volledig elektrische i-modellen. Zoals de naam doet vermoeden gaat het om de uitstootvrije tegenhanger van de BMW 4 Serie, in het specifiek de Gran Coupé. De i4 begeeft zich in een populair en competitief segment, maar houdt zich uitstekend staande met zijn fenomenale en, comfortabele wegligging, fraaie interieur en geweldige bouwkwaliteit. Het slimme design van de i4, in combinatie met vooruitstrevende techniek, resulteert bovendien in prachtige prestatiecijfers. Van ‘range anxiety’ is hier in ieder geval geen sprake. Zonder meer een veelbelovende stap die laat zien hoe aantrekkelijk elektrisch rijden kan zijn.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De BMW i4 is het antwoord op populaire EV’s als de Polestar 2 en Tesla Model 3. Hij is gebouwd in de stijl van een vijfdeurs fastback en makkelijk te herkennen als de volledig elektrische broer van de 4 Serie Gran Coupé. Daarmee heeft BMW de meest praktische carrosserievorm gekozen. Ondanks zijn ietwat futuristisch ogende design is het interieur allesbehalve dat; hier vinden we juist de smaakvolle, chique elementen die BMW’s van vandaag de dag zo aantrekkelijk maken. Het rijgedrag is subliem, de actieradius meer dan adequaat. Met de i4 heeft BMW een van de meest begeerlijke middenklasse EV’s neergezet.
Kenmerken van deze BMW i4
‘BMW vaart eigen koers temidden van EV-trends’
De BMW i4 is een relatief nieuw model waarvan slechts een handvol uitvoeringen zijn verschenen. De 286 pk sterke eDrive35 is het instapmodel. Het 67 kWh (netto) accupakket is de kleinste in de line-up, maar komt toch 500 kilometer ver. Daarop volgt de eDrive40 met 340 pk, standaard adaptieve dempers en luchtvering evenals een groter accupakket die je 600 kilometer ver brengt. Verder vinden we de vierwielaangedreven xDrive40 met 401 pk en een bereik van 548 km, en de M50 met 544 pk en een bereik van 522 kilometer. De M50 heeft sportieve accenten en een adaptief M-onderstel.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024