De BMW i3 biedt innovatie met zijn tegengesteld openende deuren en ruim, recyclebaar interieur.
BMW ontketent in 2012 een revolutie met de i3. De volledig elektrische auto – weliswaar ook verkrijgbaar met brandstofmotor als range extender – onderscheidt zich met een fris voorkomen en zeer ruim interieur dat te betreden is via de tegengesteld openende deuren. Ook de middenstijl ontbreekt. De achterwielaangedreven BMW i3 is gemaakt van met kunststof versterkt koolstofvezel en zit vol met gerecyclede materialen. Hoewel de BMW i3 in alles vooruitstrevend is, is één ding als vanouds: de auto rijdt als een echte BMW. Zeker als extra dynamische BMW i3s is er voldoende sportiviteit aan boord.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
BMW bouwt maar één generatie van haar i3, maar geeft het model wel in 2017 een facelift. Wat dan niet verandert is zijn fijne hoge zit – je zit immers op het batterijpakket – en het lage zwaartepunt als gevolg van die accu’s onder je. De BMW i3 stuurt sportief en precies en is erg stil, ook op de snelweg. Ondanks dat de BMW i3 amper 4 meter meet, is er voor volwassenen voldoende ruimte op de achterbank. De instap is ook riant, dankzij de achterdeur die tegendraads scharniert en het ontbreken van de middenstijl. De actieradius is maximaal 310 kilometer.
Kenmerken van deze BMW i3
De BMW i3 begint zijn leven met een 22 kWh-batterij, maar in latere bouwjaren zijn er ook exemplaren met een 33 kWh-batterij (de '94 Ah') of krachtiger batterij met 42,2 kWh (de '120 Ah') verkrijgbaar. De WLTP-actieradius loopt zo op tot boven de 300 kilometer. De BMW i3 is ook te vinden met een range extender. Dat is een benzinemotor die het opladen bij de laadpaal even uitstelt. BMW i3s is de sportiefste versie en heeft 14 pk meer vermogen dan de reguliere variant. Hij kenmerkt zich door een sportonderstel en dynamischer looks, waaronder 20-inch wielen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024