De BMW X3 biedt een ongeëvenaarde rijbeleving gecombineerd met een royale binnenruimte en premium afwerking.
De BMW X3 is een heuse trendsetter, net als de grotere X5 die hem voorging. De tweede SUV van BMW is een stukje compacter, maar biedt desondanks een behoorlijke binnenruimte. De X3 blijft trouw aan de kernwaarden van BMW. Dat betekent dat deze ondanks zijn hoge, overzichtelijke koets de ultieme rijbeleving bezorgt aan de bestuurder. Hoewel vroege exemplaren daar misschien een beetje te ver in doorsloegen, staat de X3 bekend als een zeer verfijnde, premium SUV. De X3 is ook veelzijdig, want naast plug-in en high-performance varianten, vormt het de basis voor de populaire X4 en volledig elektrische iX3.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Wanneer de derde generatie BMW X3 zijn debuut maakt, heeft BMW het recept nagenoeg geperfectioneerd. Met zijn lengte van 4,70 meter is hij ruim genoeg voor het gezin, maar compact genoeg om gemakkelijk te manoeuvreren. Het design is jeugdig en fris; het interieur modern en bijzonder fraai. De wegligging is subliem en maakt de X3 een van de beste SUV’s om te besturen. De precisie en mate van comfort zijn zeer hoog en hij is wederom een stukje groter/ruimer. Deze generatie introduceert ook plug-inhybride aandrijvingen en high-performance uitvoeringen.
Kenmerken van deze BMW X3
De tweede generatie BMW X3 maakt een aantal belangrijke stappen die de compacte SUV nog aantrekkelijker maken. Het interieur is chic, stijlvol, modern en matcht daarmee de statigheid van de X3. Het rijgedrag is nog altijd zeer plezierig en exact, maar is voortaan meer vergeeflijk voor hobbels. Dit maakt de X3 tevens een betere presteerder op onverharde wegen. Alsof het origineel nog niet ruim genoeg was, groeit zijn opvolger 10 centimeter in de lengte door. Vierwielaandrijving is aanvankelijk standaard op alle uitvoeringen. In 2012 arriveert een voordelige achterwielaangedreven diesel (sDrive18d). Na de facelift gebeurt bij benzine hetzelfde met de sDrive20i.
Kenmerken van deze BMW X3
De originele BMW X3 kent een ietwat valse start. Na het succes van BMW’s eerste SUV, de X5, zijn er hoge verwachtingen voor zijn compacte broertje. De X3 stelt niet teleur met het voor BMW kenmerkende, precieze rijgedrag en de riante binnenruimte. Dankzij slimme positionering van de stoelen heeft men meer been- en bagageruimte dan bij de X5. De bouwkwaliteit en het materiaalgebruik zijn in verhouding met de prijs. De BMW X3 is onnatuurlijk straf geveerd voor een auto uit zijn klasse en dat vereist wat gewenning. De facelift van 2006 brengt een frisse look en nieuwe of geüpdatete motoren.
Kenmerken van deze BMW X3
‘De maatstaf in zijn klasse, of in ieder geval daarbij in de buurt’
De BMW X3 is met een eerlijke verdeling aan benzine- en dieselmotoren geleverd. Hierbij hebben de zescilinders de focus vooral op performance en de viercilinders op efficiëntie. Vooral de modellen vanaf de tweede generatie genieten een laag verbruik. De xDrive20d, bijvoorbeeld, heeft voldoende pit om een caravan te trekken, maar kost je geen vermogen aan de pomp. Achterwielaangedreven exemplaren (herkenbaar aan ‘sDrive’) zijn nog zuiniger. De plug-inhybride xDrive30e is eveneens interessant in dit opzicht, zeker ook omdat deze volledig elektrisch kan rijden. Is het bombasme van de high-performance X3 M niets voor jou, dan zijn de M40-uitvoeringen een goed compromis.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024