De BMW i3 is het eerste elektrische model van de Beierse fabrikant. De ontwikkeling van de i3 is grondig aangepakt: geen elektromotor in een bestaand model dus. De i3 is ook de eerste van een reeks modellen die als submerk van BMW op de markt zijn gebracht. Het concept van de i3 is compleet door gebruik van lichte en eco-vriendelijke materialen. Hoewel het geen pionier is, laat de i3 zien dat BMW serieus is over elektrisch rijden. Wat vinden de journalisten van de i3? We pakken de reviews van Auto Review, AutoWeek, TopGear en ANWB en leggen deze naast elkaar.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de BMW i3 gemiddeld een 4.5/5
“Rijdt als een BMW”
“Vol slimme details”
“Steekt doordacht in elkaar”
“Wat rijdt de i3 leuk!”
Meteen het gevoel van een moderne huiskamer
De BMW i3 zit volgens AutoWeek kwalitatief goed in elkaar. Alles wordt mooi oud en er rammelt of kraakt niets. Ook constateert het dat de accu zich goed houdt en dat deze niet bovengemiddeld degradeert. Het is mogelijk, en aan te raden, om de gezondheid van de accu te checken. ANWB zegt ook weinig problemen te kennen van de i3. Soms komt de laadstekker niet los, maar met telefonische instructies is dat door de bestuurder zelf te verhelpen. De tankdop van de range-extender komt soms lastig los omdat de tank onder druk staat. ANWB noemt dat geen pech, maar onhandig.
De in de bodem geplaatste accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt en dat komt de rijeigenschappen van de BMW i3 ten goede, dat zegt Auto Review. Volgens TopGear is dat dan ook de reden dat de i3 ‘snaarstrak’ door de bochten gaat. AutoWeek vindt de rijdynamiek helemaal kloppen en zegt dat de BMW lichtvoetig aanvoelt. Het blad zegt verder dat de i3 enorm afremt op de motor, dat is even wennen. ANWB noemt dit ook, maar zegt hierover dat het snel went en dat je je rijstijl hierop aanpast. Volgens TopGear heb je je rempedaal nog maar zelden nodig.
ANWB vindt de ruimte in de BMW i3 voldoende. Dat komt door het in de bodem geplaatste accupakket. Hoewel je achterin flink wat beenruimte hebt, zou ANWB liever zien dat de hoofdruimte beter bemeten is. TopGear schat in dat je achterin dan ook niet langer moet zijn dan 1m85. Voorin zit je volgens TopGear prettig en geeft de hoge zit een riant uitzicht. Auto Review krijgt het premium gevoel dat het van BMW verwacht in de i3. Het interieur steekt volgens het magazine doordacht in elkaar en bestaat uit natuurlijke en gerecyclede materialen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Volgens AutoWeek heb je nauwelijks onderhoudskosten met de BMW i3. Het weekblad raadt wel aan de accu te controleren voor aanschaf van een occasion. De vervanging hiervan is een kostbare aangelegenheid en vaak niet rendabel. De actieradius van de i3 hangt, volgens ANWB, sterk af van het weer. Realistisch zou deze op 150 kilometer moeten liggen, maar gaat het kwik omlaag, dan geeft de computer al snel maximaal 95 kilometer aan. De verschillende eco-standen kunnen het bereik nog wel vergroten.
ANWB vindt dat de BMW i3 een acceptabele prijs heeft. Volgens de bond is de prijs wel wat hoger dan van vergelijkbare auto’s van andere merken. Toch is die prijs wat ANWB betreft gerechtvaardigd omdat de i3 is afgewerkt zoals je van een BMW mag verwachten. AutoWeek vindt de BMW i3 relatief duur in aanschaf.